ประสบการณ์การจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐานของนักศึกษาแพทย์ชั้นปีที่ 2 ที่สอดคล้องกับคุณลักษณะพึงประสงค์ของบัณฑิตแพทย์ธรรมศาสตร์
The community-based learning experiences of second year medical students as compared with the desired tenets of Thammasat University medical graduates
Keywords:
นักศึกษาแพทย์ , บัณฑิตแพทย์ธรรมศาสตร์, คุณลักษณะพึงประสงค์, ชุมชนเป็นฐาน , การจัดการเรียนรู้Abstract
บทนำ การจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐาน เป็นหนึ่งในวิธีการจัดการเรียนรู้ในหลักสูตรแพทยศาสตรบัณฑิตของคณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ที่มุ่งเน้นให้นักศึกษาแพทย์ได้รับประสบการณ์เรียนรู้เกี่ยวกับสุขภาพในทุกมิติตลอดจนบริบทที่เกี่ยวข้องหรือส่งผลกับสุขภาพของประชาชนจากสภาพจริงในชุมชน วัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสอดคล้องระหว่างการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐานกับคุณลักษณะพึงประสงค์ของบัณฑิตแพทย์ธรรมศาสตร์ วิธีการศึกษา การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพ โดยศึกษาจากรายงานประสบการณ์การศึกษาชุมชน โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นนักศึกษาแพทย์ ชั้นปีที่ 2 ปีการศึกษา 2559 คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ จำนวนทั้งสิ้น 170 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิเคราะห์เนื้อหา (content analysis) เพื่อนำมาเปรียบเทียบกับคุณลักษณะพึงประสงค์ของบัณฑิตแพทย์ธรรมศาสตร์ ผลการศึกษา นักศึกษาแพทย์สะท้อนความคิดเห็นถึงสิ่งที่ได้เรียนรู้จากการฝึกปฏิบัติภาคสนามในชุมชนว่า ทำให้เข้าใจเนื้อหาในตามจุดมุ่งหมายของรายวิชาได้ง่ายอย่างเป็นรูปธรรมมากขึ้น ซึ่งการใช้ชีวิตอยู่ด้วยกันตลอดระยะเวลา 9 วัน ยังช่วยเสริมสร้างทักษะทางสังคมให้กับนักศึกษาแพทย์ ผลการเรียนรู้ครั้งนี้ยังเป็นไปตามจุดมุ่งหมายของหลักสูตรและสอดคล้องกับคุณลักษณะพึงประสงค์ของบัณฑิตแพทย์ธรรมศาสตร์ทั้ง 9 ข้อ สรุป การจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐานมีส่วนช่วยเสริมสร้างพัฒนาให้นักศึกษาแพทย์มีคุณลักษณะตรงตามคุณลักษณะพึงประสงค์ของบัณฑิตของคณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ Introduction: Community-based learning is one part of the curriculum used with students earning their Doctorate of Medicine under the Faculty of Medicine at Thammasat University. The goal is for medical students to gain firsthand experience in all aspects of Health, including factors influencing population health in community contexts. Objectives: To examine the consistency between a community-based learning experience and the desired characteristics of Thammasat University medical graduates (i.e., in accordance with the list of 9 objectives for Thammasat University medical graduates as stated in the below article). Materials and Methods: This qualitative study consisted of the content analysis of 170 reports by second-year medical students enrolled in the community-based learning program during the 2016 academic year. The reports were then compared with the desired characteristics of Thammasat medical graduates. Results: Medical students undergoing the community-based learning experience reported that they could understand abstract concepts better with firsthand community experience. They also reflected that being stationed together for nine days positively contributed to their own social skills. Reports from students having underwent the community-based learning experience, showed that students had completed the curriculum’s objectives and learned in accordance with the nine desired characteristics of Thammasat medical graduates. Conclusions: A community-based learning experience contributed to the development of those desired characteristics of Thammasat medical graduates.References
Faculty of Medicine, Thammasat university. Doctor of Medicine program (Modified 2009), Faculty of Medicine, Thammasat University. Pathumthani: Faculty of Medicine, Thammasat university; 2009.
COMMED, Faculty of Medicine, Khon Kaen University. A history of joint field practices. [Internet]. 2016 [accessed December 10, 2020]. Available from: https://kkucommed.kku.ac.th/?page_id=55.
Department of Community Medicine and Family Medicine, Faculty of Medicine, Thammasat University. Holistic Health Care 1 Course (MD.251). Pathuthani: Faculty of Medicine, Thammasat university; 2016.
Hatton N, Smith D. Reflection in Teacher Education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education. 1995; 11: 33-49.
Pholchan T.. Reflection. [Internet]. 2016 [accessed December 10, 2020]. Available from: http://www.med.nu.ac.th/dpMed/fileKnowledge/80_2016-12-06.pdf
Rithikup W. Community-Based Learning: Effective Pedagogy Strategies for Teachers in the 21st Century. Graduate School Journal Chiang Rai Rajabhat University 2018; 11, 179-91.
Siriphonphaibool R., Charoensin W., Udnan C. and Nathongchai S.. Medical students’ reflection from Community Based Learning during training at community hospital in Thai - Myanmar border area. Journal of Medicine and Health Sciences 2019; 26, 74-84.
Kelly L, Walters L, Rosenthal D. Communitybased medical education: Is success a result of meaningful personal learning experiences?. Education for Health 2014; 27: 47-50.
Powell S, Easton G. Student perceptions of GP teachers’ role in community-based undergraduate surgical education: a qualitative study. JRSM Short Rep 2012; 3: 51.
Goodall J. Beyond the ward and waiting room: A community-based non-clinical placement programme for Australian medical students. Medical Teach 2012 34: 12, 1070-4.
Melaville, A., Berg, A.C. and Blank, M.J. Community-based learning: engaging student for success and citizenship. Washington, D.C.: The Coalition for Community Schools, Institute for Education Leadership. 2003; 9-20.
Sutthirat C. 80 Innovative learning management that focuses on learners. Bangkok: Danex Inter Corporation; 2010.
Janjamsai M. Experiential Modeling of Community Based Learning Case Study: Integration of Architectural Design Learning and Low-Income Housing Development. Phranakhon Rajabhat Research Journal 2015. 10, 143-56.
Bayer, B. K. Common sense about teaching thinking skills. Educational Leadership. 1983; 41: 44-9.
Waisurasing L. and Noparoojjinda S. The development of instructional model using authentic learning approach to enhance achievement and critical thinking ability of nursing students, Boromarajajonani College of Nursing, Suphanburi. Journal of Nursing and Education 2011; 4: 63-77.
Arkaravichien T. and Ratanasiri A.. Students’ Reflection on Community Medicine Fieldwork: A Preliminary Study. Srinagarind Med J 2015; 30, 572-6.
Lee SWW, Clement N., Tang N. and Atiomo W. The current provision of communitybased teaching in UK medical schools: an online survey and systematic review. BMJ Open 2014;4: e005696. doi:10.1136/bmjopen-2014-005696.
Ruangpermpoon K., Rongmuang S. and Nintachan P. Characteristics of Social Adjustment in Nursing Students. Rama Nurs J. 2011; 17: 478-92.
Kasemsuk S. Teaching social skills to elementary school. Bangkok: Srinakharinwirot University; 1992.