การออกแบบสื่อให้ความรู้เรื่อง เข้าใจเราเจ้าสองขา สำหรับกลุ่มเจเนอเรชั่นวาย

Authors

  • ธนรัฐ ฌานจิตกุศล

Keywords:

การออกแบบสื่อ, เจเนอเรชั่นวาย

Abstract

       การวิจัยเรื่อง เข้าใจเราเจ้าสองขาสำหรับกลุ่มเจเนอเรชั่นวายโดยในครั้งนี้ได้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา พฤติกรรมสุนัขและการนำเสนอเพื่อสร้างความเข้าใจที่มีต่อพฤติกรรมสุนัขได้อย่างถูกต้องและลดปัญหาการ เกิดพฤติกรรมไม่เหมาะสมของสุนัขโดยมีการเก็บรวบรวมข้อมูลศึกษา การทำแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์เพื่อเป็นแนวทางที่นำไปใช้ในการออกแบบ        ผลการวิจัยพฤติกรรมสุนัขที่ได้จากการสำรวจแบบสอบถาม จำนวน 150 ชุด และการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญด้านพฤติกรรรมสุนัข 3 ท่าน ซึ่งสามารถสรุปพฤติกรรมสุนัขสามารถแบ่งออกได้เป็น       1. พฤติกรรมสุนัขผ่อนคลาย โดยมี 5 ระดับได้แก่       ระดับที่ 0 หมายถึงอารมณ์ปกติ ซึ่งเป็นการทักทายหรือประมวลผลกับสิ่งที่อยู่รอบๆ ตัวเพื่อเช็ก ความปลอดภัย       ระดับที่ 1 หมายถึงอาการสงสัย ซึ่งเป็นการทำเครื่องหมายตามสถานที่ และการขุดฝังสิ่งของ       ระดับที่ 2 หมายถึงอาการสนใจ ต่อสิ่งผิดปกติ เกิดขึ้นจากการหวงอาณาเขต       ระดับที่ 3 หมายถึงอาการดีใจ เป็นอาการของสุนัขที่มีชี้ชวนเรียกร้องให้เจ้าของมาสนใจ       ระดับที่ 4 อาการคลุ้มคลั่ง เป็นการที่สุนัขมีความตื่นเต้นเป็นอย่างมาก      2. พฤติกรรมสุนัขเครียดโดยมี 5 ระดับได้แก่      ระดับที่ 0 หมายถึงอารมณ์ปกติ ซึ่งเป็นการทักทายหรือประมวลผลกับสิ่งที่อยู่รอบๆ ตัวเพื่อเช็กความปลอดภัย      ระดับที่ 1 หมายถึงอาการเรียกร้อง ซึ่งเป็นการแสดงความเรียกร้องความสนใจของสุนัข      ระดับที่ 2 หมายถึงอาการวิตกกังวล แสดงว่ามีบางอย่างผิดปกติไม่น่าไว้ว่างใจและห้ามเข้ามายุ่ง      ระดับที่ 3 หมายถึงอาการเครียด สุนัขมีอาการเครียดมาก ทำให้เกิดวิตกกังวล อึดอัดไม่สบายใจ      ระดับที่ 4 หมายถึงอาการโกรธ เกิดเพราะมีอันตรายเกิดขึ้นในบริเวณใกล้ทำให้สุนัขไม่ไว้ใจที่สุด     ในส่วนของสื่อที่เหมาะสมในการนำเสนอข้อมูล คือ การเผยแพร่ข้อมูลตามสื่อโซเชียลมีเดีย โดยการสร้างแฟนเพจเฟซบุ๊ก “เข้าใจเราเจ้าสองขา” เพื่อเป็นสื่อกลางในการนำเสนอข้อมูลพฤติกรรมการแสดงออกของสุนัข เพื่อเข้าถึงกลุ่มเป้าหมายได้อย่างกว้างขวาง มีการนำเสนอเป็นภาพกราฟิก เพื่อสร้างความจดจำความเข้าใจได้เป็นอย่างดีโดยมีแผนการเผยแพร่ข้อมูลต่อเนื่อง ดังนี้     ขั้นตอนที่ 1 นำข้อมูลเผยแพร่บนสื่อโซเชียลมีเดียช่องทางเฟซบุ๊ก โดยการสร้างแฟนเพจ เข้าใจเราเจ้าสองขา เพื่อเป็นแหล่งรวบรวม เผยแพร่ข้อมูลเกี่ยวกับสุนัข     ขั้นตอนที่ 2 การกระตุ้นแฟนเพจ ให้เข้าถึงกลุ่มเป้าหมายโดยการให้ความรู้เกี่ยวกับสายพันธุ์ เพื่อทำความรู้จักสุนัขสายพันธุ์ต่างๆ     ขั้นตอนที่ 3 การกระตุ้น โดยใช้คาแรกเตอร์ดีไซน์ ในเอกลักษณ์ต่าง ๆ เป็นข้อความสั้น ๆ ในกิจกรรมต่าง ๆ ที่สุนัขทำเพื่อเป็นการเคลื่อนไหวให้เกิดการพบเห็นเพจมากขึ้น     ขั้นตอนที่ 4 วิดีโอเกี่ยวกับพฤติกรรมสุนัข 3 ตัว ที่จะทยอยลงทีละเรื่องเพื่อสร้างความต่อเนื่องและน่าติดตาม       The Research for Learning media focus of “Understand us, Human! for Generation Y” was to observe the behavior of the canine animal, in of dog, to establish the understanding of animal’s behavior and created the barrier for preventing unpreferred behavior of the dogs friend. In this study, data was collected by using interview and questionnaire to gathered information. An interpretation of the data was due after the process of data collection. The outcomes of the study, according to 150 questionnaires and three interviews with three experts in the field of canine’s behavior, categorized dog’s behaviors into two distinct type; the first one is relaxation and the second is stress. Both of the distinct behaviors also characterized into 5 levels each.         In term of relaxation; at the zero level, the dog was basically normal. The action of the dogs at this level was generally greeting and checking the environment for the safety. The first level in relaxation showed that the dog had suspected. The example of this stage was that dogs marked the spot in places it came and buried something under the ground. The second level was interpreted by the researcher that the dog had a tendency of interest, what dog interacted to strangeness was for clung its territory. For the third level, it showed happiness. Dog attracted cares from its owner in order to get attention. And in the last level of relaxation, represented the overjoy of dog’s behavior. In this stage, the dog was extremely excited and may do something considered to be crazy.      In another term, the stress viewed on anxieties of dog. At the zero level, it means dog had no stress and interacted with the environment around it to demanded safety. The first level accounted for the term attention-calling maybe by barking or making noise. The second level showed worries, the dog tried to express that something was not right and or strange thing happened. For the third level, the dog was clearly stressed out, it showed seriousness, anxiety, and frustration. Also in the last stage of stress, it called angriness. At this level, the dog indicated that something dangerous and unable to trust occurred by violently barking.         This study used social media to presented and stored information about canine behavior. Facebook fan page was an ideal tool for this case. The page name “Understand us, Human!” was created to kept people who used Facebook and interested in canine behavioral can joined and updated information on the actions of their beloved dogs to shared with others. Also, this page used several pictures and statistical charts to reinforced understanding of information. People have shared the picture with the story of their dog together. Information about dogs in different species and characteristics were gathered on the fan page. Furthermore, fan page also had three protagonist dogs which their videos and stories, behaviors were shared to attract dog-lovers.

Downloads