การพัฒนาแอปพลิเคชันเกมออกกำลังกายสำหรับผู้สูงอายุในประเทศไทยใช้ป้องกันภาวะสมองเสื่อมชนิด อัลไซเมอร์

The Development of Protection Alzheimer Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People

Authors

  • วันเฉลิม พรหมศร
  • บุญชู บุญลิขิตศิริ
  • ปรัชญา แก้วแก่น
  • ก้องเกียรติ หิรัญเกิด

Keywords:

แอปพลิเคชันออกกำลังกาย, แอปพลิเคชัน, ออกกำลังกาย, ผู้สูงอายุ, ระบบสมองด้านหน้าที่รู้คิด, เกมพัฒนาสมอง, อัลไซเมอร์, Application

Abstract

          การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแอปพลิเคชันเกมออกกำลังกายสำหรับผู้สูงอายุไทยใช้ป้องกันภาวะสมองเสื่อมชนิด อัลไซเมอร์มุ่งเน้นการพัฒนาของสมองส่วนระบบสมองด้านหน้าที่รู้คิด Cognitive Function โดยใช้การเปรียบเทียบวัดผลจากการทำแบบประเมินสมรรถภาพสมอง (Montreal Cognitive Assessment: MoCA-Test) ก่อนและหลังการใช้งานแอปพลิเคชันออกกำลังกาย โดยแบ่งกลุ่มทดลองเป็น 3 กลุ่ม 1) กลุ่มคนใช้แอปพลิเคชันเกมออกกำลังกาย 2) กลุ่มคนไม่ใช้แอปพลิเคชันเกมออกกำลังกายในการออกกำลังกาย 3) กลุ่มคนไม่ออกกำลังกาย กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้สูงอายุไทยสุขภาพดี ไม่มีโรคประจำตัว อายุระหว่าง 55-75 ปี จำนวน 14 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แอปพลิเคชันเกมออกกำลังกายสำหรับผู้สูงอายุไทยใช้ป้องกันภาวะสมองเสื่อมชนิดอัลไซเมอร์ ก่อนการทดลองกลุ่มทดลองแต่ละกลุ่มต้องทำแบบประเมิน MoCA-Test เพื่อวัดผลหลังจากนั้นให้กลุ่มทดลองออกกำลังกายด้วยแอปพลิเคชันเกมออกกำลังกายเป็นระยะเวลา 10 ครั้ง (ประมาณ 1 เดือน) แล้วให้กลุ่มทดลองทำแบบประเมิน MoCA-Test อีกครั้งหลังจากใช้แอปพลิเคชันออกกำลังกายเพื่อทำการเปรียบเทียบผลลัพธ์คะแนนของแบบทดสอบระหว่างกลุ่มตัวอย่าง 3 กลุ่ม ผลวิจัยระบุเมื่อเปรียบเทียบผลการทดลองก่อนและหลังทำแบบทดสอบแสดงให้เห็นว่า กลุ่มทดลองที่ใช้แอปพลิเคชันมีผลทางสมองที่พัฒนาขึ้นเมื่อเปรียบเทียบกับกลุ่มทดลองที่ออกกำลังกายไม่ได้ใช้แอปพลิเคชันและกลุ่มไม่ออกกำลังกาย สรุปได้ว่าการใช้แอปพลิเคชันออกกำลังกายมีส่วนช่วยพัฒนาสมองสามารถนำมาใช้เป็นทางเลือกสำหรับป้องกันโรคสมองเสื่อมชนิดอัลไซเมอร์รวมถึงเป็นสันทนาการทางเลือกสำหรับผู้สูงอายุในประเทศไทย  The purpose of the research is to develop a Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People which emphasize on result of improvement in Cognitive Function. The method is using (Montreal Cognitive Assesment: MoCa-Test) to  compare the result score of MoCa-Test between before and after playing with Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People. The sample groups are separated into 3 groups 1) Group of people exercise with Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People. (Experimental Group) 2) Group of people exercise without Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People. (Control Group) 3) Group of people do not exercise. (Control Group) The samples are healthy elderly Thai people. The average of age of the samples in experimental and control group is 55-75 years old, 14 peoples. The research instrument is Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People, the sample groups need to take MoCa-Test to get the result of cognitive assessment, then experimental group exercises with Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People for a period of time (10 times, 1 month) while the other control groups waiting for 1 month then have the sample take MoCa-Test again to compare the result of improvement in cognitive function between each groups. The finding showed that group of people who exercise with application has significantly more result of improvement in cognitive function than other 2 groups that never use application. The study showed that Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People can be used for training cognitive function, also can be another option for recreation for elderly Thai people.

References

Foundation of Thai Gerontology Research and Development Institute join with Health Interventions and Technologies Assessment Program. (2014). Protection Alzheimer’s Disease. Retrieved 6 Dec 2020, from https://www.hitap.net/documents/163303

Gallagher, R., Damodaran, H., Werner, W. G., Powell, W., & Deutsch, J. E. (2016). Auditory and visual cueing modulate cycling speed of older adults and persons with Parkinson’s disease in a Virtual Cycling (V- Cycle) system. J NeuroEngineering Rehabilitation, 13, 77. https://doi.org/10.1186/s12984-016-0184-z

Jade Mazarin. (2013). Attention as Part of Cognitive Development: Definition & Process. Retrieved 2 May 2021, from https://study.com/academy/lesson/attention-as-partof-cognitive-development-definition-process.html.

Jeffrey, Y. and T.C. Nicholas, G. (2007). Using Game to increase Motivation. Retrieved 6 Dec 2020, from https://www.researchgate.net/publication/234818118_Using_ Games_to_Increase_Exercise_Motivation

Promsorn, W., Bunlikhitsiri, B., & Kaewkaen, P. (2020). The Design of Protection Alzheimer’s Disease Exercise Game Application for Thai Elderly People. Journal of Information Science, 38(4), 21-41. https://doi.org/10.14456/jiskku.2020.20

Stanmore, E., Stubbs, B., Vancampfort, D., de Bruin, E. D., & Firth, J. (2017). The effect of active video games on cognitive functioning in clinical and non-clinical populations: A meta-analysis of randomized controlled trials. Neuroscience and biobehavioral reviews, 78, 34–43. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2017.04.011

TAT Review Magazine. (2011). Virtual Reality. Retrieved 2 May 2021, from http://www.etatjournal.com/mobile /index.php/menu-read-tat/menu-2011/menu-2011-apr-jun/100-22554-virtual-reality

Taylor, L.M. (2018). Active Video Games for Improving Physical Performance Measures in Older People: A Meta-analysis. Journal of geriatric physical therapy (2001), 41(2), 108–123. https://doi.org/10.1519/JPT.0000000000000078

Weerapong P. (2007). Effect of exercise on adult neurogenesis in Hippocampus. Retrieved 26 June 2020, from https://www.bloggang.com/viewblog.php?id=neuroguy&date=30-03-2007&group=5&gblog=4

Yao, S. & Kim, G. (2019). The Effects of Immersion in a Virtual Reality Game: Presence and Physical Activity. 10.1007/978-3-030-22602-2_18.

Downloads

Published

2022-12-20