มังกรลายกนก : วิจัยสร้างสรรค์ศิลปะข้ามวัฒนธรรมต้าหลี่-สุโขทัย

MONG-KORN-LAI-KANOK : Creative research of crossing culture art Dali-Sukhothai

Authors

  • Liping Li
  • ภรดี พันธุภากร
  • เสกสรรค์ ตันยาภิรมย์

Keywords:

มังกรลายกนก, ต้าหลี่, สุโขทัย, ข้ามวัฒนธรรม, Mong-Korn-Lai-Kanok, Dali, Sukhothai, Crossing culture

Abstract

ภูมิหลังของวิจัยนี้ คือ ความสัมพันธ์ระหว่างจีน-ไทย และต้นกำเนิดทางประวัติศาสตร์ของต้าหลี่และสุโขทัย โดยศึกษาเกี่ยวกับประวัติศาสตร์ภูมิศาสตร์ศิลปะและวัฒนธรรมของต้าหลี่-สุโขทัย และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ทางศิลปะและวัฒนธรรมของทั้งสองพื้นที่ผ่านการวิจัยทางเอกสารการวิจัยภาคสนามและการรวบรวมข้อมูล พร้อมทั้งทำการศึกษาเชิงเปรียบเทียบเกี่ยวกับศิลปะการตกแต่งสถาปัตยกรรมศิลปะเครื่องเคลือบดินเผา จิตรกรรมสัมฤทธิ์ ศิลปะเสื้อผ้าเครื่องแต่งกายของต้าหลี่และสุโขทัย จากนั้นสกัดองค์ประกอบทางศิลปะเพื่อวิเคราะห์และสร้างสรรค์ผลงานข้ามวัฒนธรรมชุด “มังกรลายกนก” ซึ่งมังกร (จีน) เทียบได้กับนาคหรือนาคา (ไทย) และลายกนก (ไทย) เทียบได้กับลายประแจ (จีน) ทำให้ผลงานยังคงรักษาความลึกลับของวัฒนธรรมตะวันออกไว้ได้เป็นอย่างดีโดยใช้ลวดลายที่หลากหลายและองค์ประกอบเชิงสัญลักษณ์มาปรับให้เป็นภาษาทางศิลปะแบบข้ามวัฒนธรรม  The study examined the history and geography, culture and art of Dali and Sukhothai based on the background of Sino-Thai relations and the historical origin of the two places. Through documentary research, fieldwork, and data collection, the relationship between the cultures and arts of the Dali and Sukhothai was sorted out, and the ethnic arts, bronze arts, painting arts, architectural arts, and ceramic arts of the two places were com - pared and studied. The artistic elements were extracted for the cross-cultural analysis and creation of the “MONG-KORN-LAI-KANOK”. This is a Thai pattern of Chinese dragons, which combines the Chinese “MONG-KORN” and the Thai “LAI-KANOK”, making the art - work retain the mystery of Oriental culture in its artistic style. The Dali-Sukhothai cross-cultural art creation transformed the rich patterns and symbolic elements into a cross-cultural art language.

References

FangTie. (2003). The relationship between Nanzhao, Tubo and Tang Dynasty. Chinese Tibetology, 41.

Hays Jeffrey. (n.d.). SUKHOTHAI AND EARLY THAI KINGS. Retrieved 6 May 2020, https://factsanddetails.com/southeast-asia/Thailand/sub5_8a/entry-3185.html

SaimongMangrai Sao. (1969). The Shan States and the British Annexation. New York: Southeast Asia Program.

SilpaBhirasri. (1973). An Appreciation of Sukhothai Art. Bangkok: The Fine Arts Department.

Tong Enzhong. (1983). New archaeological discoveries in Southeast Asia in the past two decades and foreign scholars’ research on the origin of ancient civilizations in southern China. Journal of Southwest University for Nationalities, 11.

Wang DaDao. (1991). The pottery of Yunnan bronze culture and its relationship with the pottery of Dongshan, Vietnam and Ban Thanh culture of Thailand. Southern Ethnoarchaeology, 17.

Wang Haiting. (2016). A review of the “Southern Silk Road” research in Yunnan academic circles in the past ten years. Journal of Yunnan Socialist University, 6.

Downloads

Published

2022-12-21