ความสัมพันธ์ของภาพลักษณ์อาหารไทยและความต้องการใช้ภาชนะเพื่อการกำหนดรูปแบบภาชนะอาหาร
Relationship Between Thai Food Image and Demand of Using Tableware for Design Process of Tableware
Keywords:
ภาพลักษณ์อาหารไทย, ภาชนะอาหาร, ความต้องการใช้ภาชนะ, Thai food image, tableware, demand for use of tablewareAbstract
บทความเรื่องความสัมพันธ์ของภาพลักษณ์อาหารไทย และความต้องการใช้ภาชนะภายในร้านอาหารไทย เพื่อการกำหนดรูปแบบภาชนะอาหาร เป็นส่วนหนึ่งของงานวิจัยและผลของการศึกษาเอกสารงานวิจัยที่เกี่ยวข้องรวมถึงการศึกษาเบื้องต้นโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth-Interview) ผู้จัดการร้านอาหารหรือผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องในการจัดบริการภายในร้านอาหารไทยและการสังเกตการใช้งานภาชนะอาหารภายในร้านอาหารไทย วิเคราะห์และสังเคราะห์ข้อมูลเพื่อเชื่อมโยงความสัมพันธ์อันจะนำไปสู่การกำหนดรูปแบบภาชนะอาหารที่ เหมาะสม โดยนำเสนอข้อความรู้เกี่ยวกับประเภทของอาหารไทยและชนิดของอาหารที่ได้รับความนิยมจากชาวต่างชาติ วัสดุของภาชนะอาหาร ประโยชน์ใช้สอยของภาชนะอาหาร และ รูปแบบของภาชนะอาหาร ขั้นตอนของการศึกษา ผู้วิจัยศึกษาแนวคิดและทฤษฎีที่เกี่ยวข้องเพื่อสร้างกรอบแนวคิดในงานวิจัย โดยศึกษาข้อมูลจากเอกสาร เก็บข้อมูลภาคสนามและวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อให้ได้ความรู้เกี่ยวกับลักษณะทางกายภาพ กลิ่น สี การนำเสนออาหารไทยและความต้องการใช้ภาชนะภายในร้านอาหารไทย เก็บข้อมูลภาคสนามโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้จัดการร้านหรือผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องในการบริหารจัดการร้านอาหารไทย จากนั้นนำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์สร้างและเครื่องมือขั้นสุดท้ายคือแบบสอบถาม นำแบบสอบถามไปแจกให้กับกลุ่มตัวอย่างที่ต้องการศึกษาจากนั้นนำข้อมูลที่ได้เข้าสู่กระบวนการทางสถิติเพื่อวิเคราะห์หาความสัมพันธ์ของตัวแปร อภิปรายผลความสัมพันธ์ภาพลักษณ์อาหารไทยและความต้องการใช้ภาชนะ เพื่อเสนอแนวทางการกำหนดรูปแบบภาชนะอาหารภายในร้านอาหารไทย ประชากรและกลุ่มตัวอย่างที่ผู้วิจัยสนใจศึกษามี 3 กลุ่ม คือ ผู้จัดการร้านหรือผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องในการบริหารจัดการร้านอาหารไทย ลูกค้าชาวต่างชาติที่เข้ามาใช้บริการภายในร้านอาหารไทยและนักออกแบบเครื่องใช้บนโต๊ะอาหาร โดยทั้ง 3 กลุ่มนี้ผู้วิจัยให้ค่าร้อยละแสดงความสำคัญของจำนวนกลุ่มตัวอย่าง ที่ผู้วิจัยคาดว่ามีส่วนในกระบวนการกำหนดรูปแบบเครื่องใช้บนโต๊ะอาหารเพื่อส่งเสริมภาพลักษณ์อาหารไทยออกเป็นผู้จัดการร้านหรือผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องในการบริหารจัดการร้านอาหารไทย 40% ลูกค้าที่เข้ามาใช้บริการภายในร้านอาหารไทย 40% และนักออกแบบเครื่องใช้บนโต๊ะอาหาร 20% The article on the relationship between the Thai food image and the demand for use of tableware in Thai restaurants is a part of the research and the result from the study of relevant research documents which include the fundamental study by means of in-depth interview of restaurant managers or other people involved in the management in Thai restaurants, the observation of use of tableware in Thai restaurants, the analysis and synthesis of information gained in order to link such relationship which will lead to the determination of appropriate tableware design. This article presents knowledge on types of Thai food in general and the types which are popular among foreign customers, tableware materials, its utility, and design. The study process begins from the study of relevant concepts and theory in order to frame up the main idea of the research. The researcher has studied from review of documents, collection of field data, and analysis of data to obtain physical knowledge; smell, color, presentation of Thai food, and the demand for use of tableware in Thai restaurants. The collection of field data has been conducted by in-depth interview of restaurant managers or other people involved in the management of Thai restaurants. After the interview, the obtained data has been analyzed. The last tool is questionnaires which have been given to target groups. The information gained from the questionnaires has been then brought into the statistical process for analysis to search for relationship among factors. The relationship between Thai food image and demand for use of tableware gained from the study has then been brought into discussion to propose guidelines on design of tableware in Thai restaurants. It is the interest of the researcher to conduct the research on 3 target groups; managers or other people involved in the management of Thai restaurants, foreign customers of Thai restaurants, and tableware designers. All of the three target groups have been given percentage ratio to show their respective influence, expected by the researcher, on the design of tableware for the purpose of enhancement of Thai food image. The ratios are 40% for managers or other people involved in the management of Thai restaurants, 40% for foreign customers of Thai restaurants, and 20% for tableware designers. The result from the study is that the tableware material has relationship with the Thai food image in respect of taste; the utility of tableware has relationship with Thai food image in respect of its presentation, its physical features, and its smell.Downloads
Published
2024-01-30
Issue
Section
Articles