การศึกษาและพัฒนาบรรจุภัณฑ์ผลิตภัณฑ์เป่าแก้ว
Study and Development of Packaging for Blow Glass
Keywords:
บรรจุภัณฑ์, ผลิตภัณฑ์เป่าแก้ว, Packaging, Blown GlassAbstract
วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้เพื่อ (1) ศึกษาและพัฒนาบรรจุภัณฑ์ผลิตภัณฑ์เป่าแก้ว ประเภทศิลปะประดิษฐ์และของที่ระลึก (2) เพื่อทดสอบประสิทธิภาพบรรจุกัณฑ์ผลิตภัณฑ์เป่าแก้ว กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยคือ ผู้ประกอบการผลิตภัณฑ์ประเกทศิลปะประดิษฐ์และของที่ระลึกชนิดผลิตภัณฑ์เป่าแก้ว กลุ่มแก้วเป่าประดิษฐ์ (แก้วถัก) ต.บางพลี อ.บางไทร จ.พระนครศรีอยุธยา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย (1) แบบสัมภาษณ์ผู้ประกอบการเกี่ยวกับข้อมูลผลิตภัณฑ์เป่าแก้ว (2) แบบสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญเกี่ยวกับข้อมูลเบื้องต้นเพื่อเป็นแนวทางการพัฒนาบรรจุภัณฑ์ (3) แบบสอบถามความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญที่มีต่อบรรจุภัณฑ์ผลิตภัณฑ์เป่าแก้วที่พัฒนาทั้ง 5 ด้าน ได้แก่ การปกป้องคุ้มครองสินค้า การอำนวยความสะดวก ความเหมาะสมกับผลิตภัณฑ์ กรรมวิธีการผลิตและเป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม (4) เครื่องทดสอบบรรจุภัณฑ์เพื่อการขนส่งของศูนย์การบรรจุหีบห่อไทย สถาบันวิจัยวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งประเทศไทย การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีการสรุปและแปลผลด้วยการบรรยาย ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ (1) ผลิตภัณฑ์เป่าแก้วมีความเปราะบางแตกหักง่าย ดังนั้นจึงต้องคำนึงถึงความสามารถในการปกป้องคุ้มครองผลิตภัณฑ์เป่าแก้วไม่ให้แตกหักเสียหายเป็นหลักสำคัญที่สุดในการออกแบบและพัฒนาบรรจุภัณฑ์ โดยศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับตัวผลิตภัณฑ์ การผลิต การบรรจุ วัสดุบรรจุภัณฑ์ การขนส่ง การจัดจำหน่าย ความต้องการของผู้บริโภคในตลาดเป้าหมาย การวิเคราะห์และตรวจสอบวงจรชีวิต (2) ได้หุ่นจำลองบรรจุภัณฑ์ผลิตภัณฑ์เป่าแก้วที่ปรับปรุงและพัฒนา โครงสร้างภายนอกของกล่องทำจากวัสดุแผ่นกระดาษลูกฟูก 1 ชั้น (Single Wall) ชนิดลอน B เกรดกระดาษ KI125/CA125/KI125 และบรรจุภัณฑ์ชั้นในทำจากวัสดุแผ่นกระดาษลูกก 1 ชั้น (Single Wall) ชนิดลอน E เกรดกระดาษ KI125/CA105/KI125 กับพลาสติก PVC ชนิดยืด ความหนา 11 ไมครอน ส่วนโครงสร้างของเสาทั้ง 4 มุมของกล่องเพื่อช่วยเสริมความแข็งแรงและใช้ยึดบรรจุภัณฑ์ชั้นในไม่ให้เคลื่อนที่ทำจากวัสดุแผ่นกระดาษลูกฟูก 1 ชั้น (Single Wal) ชนิดลอน E กรดกระดาษ KI125/CA105/KI125 (3) บรรจุภัณฑ์และผลิตภัณฑ์ไม่ปรากฎความเสียทายจากการทดสอบประสิทธิภาพความต้านแรงสั่นสะเทือนและสามารถทนต่อแรงกดทับได้ 137 กิโลกรัมแรง The purposes of this research were (1) study and development packaging for blown glass invention of art and souvenirs (2) to test the effectiveness packaging for blown glass. Samples used in this research were trader of blown glass invention and souvenirs invention Keaw Pao Pradit Group, Bangplee, Bangsai, Phra Nakhon Sri Ayutthaya. Instruments used in this research were (1) interviewing form for trader about the information blown glass products (2) interview form for about the basic information to guide the development of packaging (3) que experts about developed blown glass packaging with 5 aspects were protection products, and facilities, appropriate to the products, production process and environmentally friendly (4) tester packaging for transport of Thai Packaging Centre, Thailand Institute of Scientific and Technological Research. Data analysis and interpretation by concluding with a keynote, mean and standard deviation. The results were as follows: (1) Blown glass products are fragile, easily broken, so the design and development of packaging important to consider the ability to protect products, educational information about products, production, packaging materials, packaging, transportation and distribution, needs of consumers, analysis and review cycle. (2) The model packaging for blown glass that improve and develop: outside of the box structure made of corrugated sheet material class 1 (single wall) corrugated type B grade paper KI125/CA125/K1125. And inner packaging made of corrugated sheet material class 1 (single wall) corrugated type E grade paper and plastic PVC type shirt Kl125/CA105/KI125 thickness micron structure of the four corner towers of the box to enhance strength. Packaging and hold the floor in a mobile made of corrugated sheet material class 1 (single wall) corrugated type E grade paper KI125/CA105/KI125. (3) Packaging and product does not appear damaged by the testing of anti-vibration. And can resist forces pressed to 137 kg.Downloads
Published
2024-01-31
Issue
Section
Articles