การจำแนกประเภทและการทบทวนวรรณกรรมในการวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้ยุทธศาสตร์การศึกษาเพื่อสร้างทฤษฎี: กรณีศึกษาจากโครงการวิจัยในประเทศไทยด้วยการศึกษาแบบการทบทวนวรรณกรรมแบบไม่ใช้ระบบ

Classification and Literature Review in Grounded Theory: A study of research projects in Thailand applying a non-systematic literature review method

Authors

  • นันทนา ชวศิริกุลฑล
  • ตระกูล จิตวัฒนากร
  • นพพงศ์ เกิดเงิน
  • จำเนียร จวงตระกูล

Keywords:

การวิจัยเชิงคุณภาพ, การวิจัยโดยใช้ยุทธศาสตร์การศึกษาเพื่อสร้างทฤษฎี, รูปแบบของการวิจัยโดยใช้ยุทธศาสตร์การศึกษาเพื่อสร้างทฤษฎี, การทบทวนวรรณกรรมก่อนการดำเนินการวิจัย, Qualitative Research, Grounded theory research, Types of grounded theory research strategy, Literature review prior to conducting grounded theory research

Abstract

การวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้ยุทธศาสตร์การศึกษาเพื่อสร้างทฤษฎี (Grounded Theory: GT) เป็นยุทธศาสตร์การวิจัยที่ได้รับความนิยมทั้งในประเทศไทยและในระดับนานาชาติ ซึ่งเป็นยุทธศาสตร์การวิจัยที่มีหลายรูปแบบ และในแต่ละรูปแบบก็จะมีประเด็นการทบทวนวรรณกรรมก่อนการดำเนินการวิจัยที่แตกต่างกัน บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทำการศึกษา (1) ประเภทของ GT (2) ประเภทของการทบทวนวรรณกรรมก่อนการดำเนินการวิจัยในแต่ละประเภทของ GT และ (3) การระบุประเภทของ GT และการระบุและอธิบายการทบทวนวรรณกรรมก่อนดำเนินการวิจัย ในแต่ละรูปแบบของ GT ที่มีการศึกษาในประเทศไทยในช่วงเวลา 10 ปีที่ผ่านมา (2556-2565) โดยในการศึกษาครั้งนี้ใช้วิธีการศึกษาแบบการทบทวนวรรณกรรมแบบไม่ใช้ระบบ (Non-systematic Literature Review) ผลการศึกษา พบว่า ร้อยละ 100 ของโครงที่ศึกษา ไม่ได้ระบุประเภทของ GT และไม่ได้ระบุประเภทของการทบทวนวรรณกรรมก่อนการดำเนินการวิจัยในแต่ละประเภทของ GT และพบว่า มีประมาณร้อยละ 83 ของโครงการวิจัยที่ศึกษาที่ไม่ได้กล่าวถึงประเด็นหลักของการศึกษาเลยทั้งสองประเด็น มีประมาณร้อยละ 17 ของโครงการวิจัยที่ศึกษาที่ได้กล่าวถึงประเด็นที่หนึ่งของประเด็นหลักของการศึกษา และมีร้อยละ 100 ของโครงการวิจัยที่ศึกษาที่ไม่ได้กล่าวถึงประเด็นที่สองของประเด็นหลักของการศึกษา จึงมีข้อเสนอแนะให้นักวิจัยที่จะดำเนินการวิจัย GT ได้ทำการศึกษาและทำความเข้าใจในการวิจัย GT ให้ชัดเจนก่อนดำเนินการวิจัย  This paper aims to study the conduct of grounded theory (GT) qualitative research strategy with three main objectives: (1) the classification of GT strategies; (2) the literature review prior to conducting each type of the GT strategy; (3) the application of the two concepts of GT classification and the use of literature review in the GT research projects conducted in Thailand during the past 10 years (2013-2022). This study applied a Non-systematic literature review as the method of the study. It was found that 100 percent of the projects studied failed to apply the two main issues of the purposes of this study in the research projects. There were approximately 83 percent of the projects studied failed to mention about the two main issues of the purposes of this study. There were only approximately 17 percent of the projects studied that mentioned about the first issue of the purposes of this study. There were 100 percent of the projects studied that did not mention about the second issue of the purposes of this study. It was recommended that researchers should study to ensure the thorough understanding of the GT research methods prior to conducting the GT research project.

References

Alston, G. D. (2014). To GT or Not to GT…What’s a Girl to Do? A Look into Feminist Grounded Theory, In Adult Education Research Conference. (pp.633-634) Kansas State University Libraries Kansas State University Libraries https://newprairiepress.org/aerc/2014/ roundtables/3.

Andrews, T. (2012). What is Social Constructionism?. Grounded Theory Review: An International Journal, 11(1), 39-46

Burden, J., & Roodt, G. (2007). Grounded Theory and Its Application in a Resent Study on Organizational Redesign: Some Reflections and Guidelines. SA Journal of Human Resource Management, 5(3), 11-18.

Charmaz, K. (2000). Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. (2nd ed.). (pp.509-535). Thousand Oaks: Sage.

Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: Sage.

Charmaz, K. (2008). Constructionism and the Grounded Theory. In J. A. Holstein & Gubrium (Eds.), Handbook of Constructivist Research (pp.397-421). New York: The Guilford Press.

Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Commission on Civil Service in Higher Education Institutions. (2017) Announcement of the Civil Service Commission on Criteria and Procedures for Appointing a Person to the Position of Assistant Professor Associate Professor and Professor 2017. Royal Gazette, Volume 134, Special Section 265, 31 October 2017, page 66.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage.

Cullen, M. M., & Brennan, N. M. (2021). Grounded Theory: Description, Divergences and Application. Accounting, Finance & Governance Review, 27(1), 1-13. https://doi.org/10.52399/001c.22173.

Deering, K., & Williams, J. (2020). Approaches to reviewing the literature in grounded theory: a framework. Nurse Researcher, 2020. https://doi.org/10.7748/nr.2020.e1752.

Dhillon, P. (2022). How to write a good scientific review article. The FEBS Journal, 289(2022) 3592–3602.

Dunne, C. (2011). The place of the literature review in grounded theory research. International Journal of Social Research Methodology, 14(2), 111-124. https://doi.org/10.1080/13645579. 2010.494930.

El Hussein, M. T., Kennedy, A., & Oliver, B. (2017). Grounded Theory and the Conundrum of Literature Review: Framework for Novice Researchers. The Qualitative Report, 22(4), 1198-1210. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2017.2661.

Evans, G. L. (2013). A Novice Researcher’s First Walk Through the Maze of Grounded Theory: Rationalization for Classical Grounded Theory. The Grounded Theory Review, 12(1), 37-55.

Ferrari, R. (2015). Writing narrative style literature reviews. Medical Writing, 24(4), 230-235.

Freeman, E. (2019). Feminist Theory and Its Use in Qualitative Research in Education. Education. Retrieved March, 17, 2023. from https://shorturl.asia/iTXuo:

Glaser, B. G. (1978). Advances in the methodology of grounded theory: Theoretical sensitivity. Mill Valley, CA: Sociology Press.

Glaser, B. G. (1992a). Basics of Grounded Theory Analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press.

Glaser, B. G. (1992b). Emerging vs. forcing: Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press.

Glaser, B. G. (1998). Doing grounded theory: Issues and discussions. Mill Valley, CA: Sociology Press.

Glaser, B. G. (2022). The Future of Grounded Theory. The Grounded Theory Review, 21(1), 1-10.

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago, Illinois: Aldine.

Green, B. N., Johnson, C. D., & Adams, A. (2006). Writing narrative literature reviews for peer-reviewed journals: secrets of the trade. Journal of Chiropractic Medicine, 5(3), 101-117.

Grounded Theory Institute. (2023). The Grounded Theory Institute: The official site of Dr. Barney Glaser and Classic Grounded Theory. Retrieved March 17, 2023 from https://groundedtheory.org/.

Grounded Theory Review. (2022). Grounded Theory Review: An international journal, Volume 21, Issue 2, December 2022. Retrieved March 17, 2023 from https://groundedtheoryreview.com/ wp-content/uploads/2023/01/Grounded-Theory-Review-Volume-21-Issue-2-December-2022.pdf.

Hallberg, L. R. M. (2006). The "core category" of grounded theory: Making constant comparisons. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 1(3), 141–148. https://doi.org/10.1080/17482620600858399.

Hamid, W. H., Saman, M. Z. M., & Saud, M. S. (2012). Exploring Factors Influencing the Transfer of Training Using a Grounded Theory Study: Issues and Research Agenda. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 56(8), 662 – 672. https://doi.org/10.1016/j.sbspro. 2012.09.701.

Hernandez, C. H. (2010). Getting Grounded: Using Glaserian Grounded Theory to Conduct Nursing Research. Canadian Journal of Nursing Research, 42(1), 150-163.

Huelin, R., Iheanacho, I., Payne, K., & Sandman, K. (2015). What’s in a Name? Systematic and Non-Systematic Literature Reviews, and Why the Distinction Matters. Retrieved October 26, 2022, from https://citly.me/8NV5K.

Kenny, M., & Fourie, R. (2015). Contrasting Classic, Straussian, and Constructivist Grounded Theory: Methodological and Philosophical Conflicts. The Qualitative Report, 20(8), 1270-1289. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2015.2251.

Kitchenham, B., Brereton, O. P., Budgen, D., Turner, M., Bailey, J., & Linkman, S. (2009). Systematic literature reviews in software engineering – A systematic literature review. Information and Software Technology, 51(1), 7-15. https://doi.org/10.1016/ j.infsof.2008.09.009.

Klunklin, A., & Uppor, W. (2019). Grounded Theory Study in Nursing Research. Nursing Journal,46, 116-127.

McCall, C., & Edwards, C. (2021). New Perspectives for Implementing Grounded Theory. Studies in Engineering Education, 1(2), 93–107.

McCreaddie, M., & Payne, S. (2010). Evolving Grounded Theory Methodology: Towards a discursive approach. International Journal of Nursing Studies, 47(2010), 781–793.

Mengista, W., Soromessa, T., & Legese, G. (2020). Method for conducting systematic literature review and metaanalysis for environmental science research. MethodsX, 7(2020), 100777. https://doi.org/10.1016/j.mex.2019.100777.

Metelski, F. K., Santos J. I. G., Cechine-Peiter, C., Fabrizzio, G. C., Schmitt, M. D., & Heilemann, M. (2021). Constructivist Grounded Theory: characteristics and operational aspects for nursing research. Rev Esc Enferm US, 2021,55, e03776. https://doi.org/10.1590/ S1980-220X2020051103776.

Mills, J., Bonner, A., & Francis, K. (2006). The Development of Constructivist Grounded Theory. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 25-35.

Mohajan, D., & Mohajan, H. K. (2022a). Constructivist Grounded Theory: A New Research Approach in Social Science. Research and Advances in Education, 1(4), 8-16.

Nathaniel, A. K. (2022). When and How to Use Extant Literature in Classic Grounded Theory. American Journal of Qualitative Research, 6(3), 45-59. https://doi.org/10.29333/ ajqr/12441.

Neamsakul, W. (2008). Grounded Theory Study. Journal of Health Science, 2(2), 27-35

O’ Connor, A., Carpenter, B. & Coughlan, B. (2018). An Exploration of Key Issues in the Debate Between Classic and Constructivist Grounded Theory. Grounded Theory Review: An International Journal, 17(1), 90-103.

Page, M. J., et al. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Systematic Reviews, 10(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4.

Phramaha Wichet Suwattano (Sriprom). (2021). Grounded Theory: Methodology for Investigation in Social Sciences. Journal of MCU Social Science Review, 11(6), 15-27.

Rahman, A., Zulkifle, M., Aslam, M,. & Khan, M. R. (2019). Components of Writing a Review Article. Journal of Integrated Community Health, 8(1), 8-12.

Ramalho, R. Adams, P., Huggard, P., & Hoare, K. (2015). Literature Review and Constructivist Grounded Theory Methodology. Forum: Qualitative Social Research, 16(3), Art. 19, https://doi.org/10.17169/fqs-16.3.2313.

Sebastian, K. (2019). Distinguishing Between the Types of Grounded Theory: Classical, Interpretive and Constructivist. Journal for Social Thought, 3(1), 1-9.

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research 104, 333-339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres. 2019.07.039.

Stough, L. M., & Lee, S. (2021). Grounded Theory Approaches Used in Educational Research Journals. International Journal of Qualitative Methods, 20(2021), 1–13. https://doi.org/10.1177/16094069211052203

Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990b). Grounded Theory Research: procedures, canons, and evaluation criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-21.

Strauss, A., & Corbin, J. (1990a). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, California: Sage.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basic of qualitative researrch: Techiques and procedures fro developing grounded theory. (2nd ed.). California: SAGE.

Thornberg, R. (2012). Informed grounded theory. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(3), 243-259.

Tie, Y. C., Birks, M., & Francis, K. (2019). Grounded theory research: A design framework for novice researchers. SAGE Open Medicine, 7,1-8. https://doi.org/10.1177/ 2050312118822927

Xiao, Y., & Watson, M. (2019). Guidance on Conducting a Systematic Literature Review. Journal of Planning Education and Research, 39(1), 93–112.

Yu, M., & Smith, S. M. (2021). Grounded theory: A guide for a new generation of researchers. International Journal of Doctoral Studies, 16(2021), 553-568. https://doi.org/10.28945/ 4836.

Downloads

Published

2024-07-04