การพัฒนารูปแบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 1

Authors

  • จันทร์สุดา บุตรชาติ
  • ปรีชา วิหคโต

Keywords:

ประกันคุณภาพ, ประกันคุณภาพการศึกษา, การศึกษา

Abstract

            การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนารูปแบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 1 การดำเนินการวิจัย แบ่งออกเป็น 4 ขั้นตอนดังนี้ ขั้นที่ 1 การกำหนดกรอบแนวคิดในการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา ขั้นที่ 2 การศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ขั้นที่ 3 การสร้างรูปแบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ขั้นที่ 4 การประเมินรูปแบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ เอกสาร ตำราวิชาการ และงานวิจัยที่เกี่ยวกับรูปแบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 22 เล่ม ผู้บริหารศึกษาและครูผู้รับผิดชอบงานประกันคุณภาพภายใน จำนวน 236 คน กลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิด้านการประกันคุณภาพภายในจำนวน 21 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม แบบประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาค่า ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่ามัธยฐาน และค่าพิสัยระหว่าง ควอไทล์            ผลการวิจัย พบว่ารูปแบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 1 มี 6 ขั้นตอน คือ ขั้นที่ 1 การกำหนดมาตรฐานการศึกษา มี 2 ขั้นตอนย่อย 5 กิจกรรม ขั้นที่ 2 จัดทำแผนและปฏิบัติตามแผนพัฒนาการจัดการศึกษา มี 3 ขั้นตอนย่อย 10 กิจกรรม ขั้นที่ 3 จัดระบบข้อมูลสารสนเทศและใช้สารสนเทศ มี 1 ขั้นตอนย่อย 2 กิจกรรม ขั้นที่ 4 การติดตาม ตรวจสอบและประเมินคุณภาพภายใน มี 1 ขั้นตอนย่อย 2 กิจกรรม ขั้นที่ 5 นำผลการประเมินคุณภาพภายใน และภายนอกไปใช้วางแผนพัฒนาอย่างต่อเนื่อง มี 2 ขั้นตอนย่อย 2 กิจกรรม ขั้นที่ 6 จัดทำรายงานคุณภาพการศึกษาประจำปี มี 3 ขั้นตอนย่อย 5 กิจกรรม            The purpose of this study was to develop a model of the internal quality assurance in schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 1. This study divided into 4 stages: PHASE 1- designation of framework based on the internal assurance in schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 1; PHASE 2- investigation of data concerning the internal assurance in schools; PHASE The purpose of this study was to develop a model of the internal assurance in schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 1. This study divided into 4 stages comprised: PHASE 1- designation of framework based on the internal assurance in schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 1; PHASE 2- investigation of data concerning the internal assurance in schools; PHASE 3- construction of a model on the internal assurance in schools; PHASE 4- evaluation of a model on the internal assurance in schools.            The subjects consisted of documents, academic texts along with researches concerning the internal assurance in schools-a total of 22 volumes; 236 school administrators, teachers in charge of the school internal assurance as well as 21 experts on the internal assurance. Instruments employed included a set of questionnaires, an evaluation form of suitability and feasibility. Statistics used were percentage, mean, standard deviation, median and interquatile range. The findings were as follows:            The model of the internal assurance in the schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 1 were composed of 6 steps: 1-designation of educational standards including 2 subsections, and 5 activities; STEP 2-planing and implementing comprising 3 subsections and 10 activities; STEP 3- data storing and the use of information including 1 subsection and 2 activities; Step 4- monitoring, overseeing, and internal assurance comprising 1 subsection and 2 activities; STEP 5- application of the effects of both internal and external assurance to be used in continual planning consisting of 2 subsections and 2 activities: STEP 6- producing an annual report on educational quality including 3 subsections and 5 activities.

Downloads