การพัฒนาและประเมินความคิดสร้างสรรค์ในสถานศึกษา

Authors

  • ทวีศักดิ์ จินดานุรักษ์

Keywords:

ความคิดสร้างสรรค์, ความคิดสร้างสรรค์ - - การประเมิน

Abstract

การคิดสรา้งสรรค์เป็นการคิดประเภทหนึ่ง มีลักษณะเป็นการคิดนอกรอบต่างจากการคิดเดิมที่มีอยู่มีจุดมุ่งหมายเพื่อให้ได้ความคิดใหม่ การคิดริเริ่ม หรือการคิดต้นแบบ ตามแนวคิดของ พอล ทอร์แรนซ์ องค์ประกอบของการคิดสร้างสรรค์ มี 4 ด้าน ได้แก่ 1) การคิดคล่อง เป็นความสามารถคิดได้จำนวนมาก ๆ ในเวลาจำกัด 2) การคิดยืดหยุ่น เป็นความสามารถในการคิดได้แตกต่างกันออกแจกแจงได้หลายหมวดหมู่ 3) การคิดละเอียดลออเป็นความสามารถสามารถในการเพิ่มเติมขยายความคิดโดยการตกแต่งด้วยรายละเอียดหรือความสามารถที่จะสร้างผลผลิตที่ซับซ้อน และ 4) การคิดริเริ่ม เป็นความสามารถในการคิดได้แปลกใหม่ไม่ซ้ำใครเทคนิคที่ดีในการพัฒนาการคิดสรา้งสรรค์ในสถานศึกษา ได้แก่ 1) เทคนิคการสรา้งความคิดใหม่โดยการให้บุคคลแจกแจงแนวทางที่สามารถใช้ในการแก้ปัญหาใดปัญหาหนึ่งมา 10 แนวทาง 2) เทรนิคการระดมพลังสมอง 3) เทรนิคการอุปมาอุปไมยความเหมือน 4) เทคนิคการคิดอย่างมีประสิทธิภาพ 7 ขั้นตอนของเอ็ดเวิด เดอ โบโน และ 5) เทคนิค SCAMPER เป็นเทคนิคที่จะช่วยให้การคิดสร้างสรรค์โดยนำตัวย่อของการคิด 7 แบบมาใช้เป็นหลักในการคิด แนวทางการประเมินการคิดสร้างสรรค์สามารถทำได้ 3 แนวทาง ได้แก่ 1) ประเมินการคิดสร้างสรรค์อยู่ในการเรียนการสอนปกติและงานการจัดกิจกรรม 2) ประเมินการคิดสร้างสรรค์โดยใช้เครืองมือหรือแบบทดสอบประเมินการคิดสร้างสรรค์โดยเฉพาะ และ 3) ประเมินการคิดสร้างสรรค์จากการบูรณาการตัวชี้วัดของการคิดสร้างสรรค์ร่วมกับการประเมินผลในวิชาอื่นCreative thinking is a type of thinking which is thinking outside the bok different from the conventional thinking. The aim of creative thinking is to get new idead, initiative ideas or prototypes. According to Paul Torrance, creativity has four aspects: 1) fluency is the ability to generate a great number of ideas 2) flexibility is the ability to create different categories of ideas, 3) elaboration is the ability to expand an idea by providing more details or the abilityto create an intricate product, 4) originalityis the ability to generate new, different, and unique ideas that others are not likely to generate.The are several techniques to develop creativity in school which are: 1) technique to generate new ideas by giving individuals enumerated guidelines that can be used to solve any problems 10 ways 2) brainstorming technique 3) Analogy tecgnique, 4) the effective seven-step thinking technique of Edward de Bono, and 5) SCAMPER technique is a technique that will help bring vreative ideas using the abbreviation of the 7 types of thinking. The evaluation of creativity can be done three way: 1) assess the creativity from regular teaching and assigned activities, 2) assess the creativity by using tools or specific creativity tests, and 3) assess the creativity by integrating the creativity indicators with the assessment of other subjects.

Downloads