การประเมินเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ของผู้เรียน

Authors

  • สมพงษ์ ปั้นหุ่น

Keywords:

การประเมินผลทางการศึกษา, การเรียนรู้, การศึกษา

Abstract

การประเมินเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ มีความสำคัญและความจำเป็นสำหรับครูในการจัดการเรียนรู้ให้มีประสิทธิภาพและเกิดประสิทธิผล สามารถพัฒนาผู้เรียนรู้และมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้สูงขึ้น การประเมินเพื่อพัมนาการเรียนรู้มีหลายแนวคิด เช่น การประเมินเพื่อการเรียนรู้ (assessment for learning) การประเมินการเรียนรู้ (assessment of learning) การประเมินเป็นการเรียนรู้ (assessment as learning) การประเมินระหว่างเรียน (formative assessment) การประเมินระหว่างทาง (interim assessment) และการประเมินสรุปผล (summative assessment) เป็นต้น แนวคิดการประเมินทั้งหมดล้วนมุ่งค้นหาสารสนเทสเพื่อนำไปใช้ในการพัฒนาการเรียนรู้ให้เกิดประสิทธิผลตามจุดมุ่งหมายของหลัดสูตรAssessment remains important for teachers to effectively improve their teaching. The sound assessment has been fostering students to gain their learning and achievement. There are various kinds of assessment for improve educational outcomes; assessment for learning, assessment. All assessment approaches provide useful information for improving students’ learning and achievement. This article focuses on concepts and practices of assessment in teaching and learning areas.

Downloads