การศึกษาแรงจูงใจการเรียนภาษาอังกฤษผ่านโครงการแลกเปลียนวัฒนธรรมต่างประเทศ

Authors

  • ศศิวิมล วิจารณ์จิตร
  • เด่นชัย ปราบจันดี
  • พรรณวลัย เกวะระ

Keywords:

แรงจูงใจ, การเรียนภาษาอังกฤษในต่างประเทศ, นักเรียนแลกเปลี่ยน, ความคาดหวังของผู้ปกครอง

Abstract

          This study aimed to investigate integrative and instrumental motivations to study English abroad of Thai exchange students and to examine parents’ expectations for sending their children to study English abroad. This research used a mixed-method approach with a sequential explanatory design. A questionnaire was used to collect data from200 exchange students and 200 of their parents and a focus group interview was used with students and parents, eliciting in-depth data. The findings of this study indicated that students and parents reported having highly integrative motivation, and there were differences between students’ motivation and parents’ expectations          งานวิจัยฉบับนี้ทำขึ้นเพื่อสำรวจแรงจูงใจซึ่งแยกออกเป็นแรงจูงใจเชิงบูรณาการ และแรงจูงใจเชิง เครื่องมือในการเรียนภาษาอังกฤษในต่างประเทศของนักเรียนและสำรวจความคาดหวังของ 200 คน เพื่อหาแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษในต่างประเทศ ผู้วิจัยใช้สัมภาษณ์กลุ่มเจาะจงเพื่อหาข้อมูลเชิงลึกของกลุ่ม ตัวอย่างผลการศึกษาแสดงว่านักเรียนและผู้ปกครองมีแรงจูงใจเชิงบูรณาการในการเรียนภาษาอังกฤษในต่างประเทศที่สูงอย่างไรก็ตามผู้ปกครองมีความคาดหวังที่ส่งนักเรียนเรียนภาษาอังกฤษในต่างประเทศมากกว่า  งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษในฐานะเป็นภาษาต่างประเทศ

Downloads