Factors Affecting Student Achievements of English Programs in Secondary Schools under the Office of Basic Education Commission Thailand

Authors

  • Samonya Boonprasop
  • Surath Chaichompoo
  • Kunawudh Khonchalard

Keywords:

Student Achievement, English Program, ผลสัมฤทธิ์ของนักเรียน

Abstract

        The main purpose of this research was to construct and validate a causal model of factors affecting the student achievements of English programs in the secondary schools under the Office of the Basic Education Commission, Thailand. The sample consisted of a total of 420 teachers who were randomly selected using a multistage technique from the 2,020 teachers in public schools and who were involved and worked in the English program in 2015. According to the results of the parsimonious model of factors, the model fit with the empirical data. There were both direct and indirect correlations between the seven underlying factors of The Ministry of Education Policy in English language teaching and studying; Instructional Leadership; School Characteristics; Teacher Characteristics; Student Characteristics; Teacher Teaching Strategies; and Student’s Deeper Learning; and student achievements. The research concluded that Student’s Deeper Learning and Teacher’s Teaching Strategies have a significant direct effect on student achievements. In contrast, the results also showed that School Characteristics had the most indirect effect on student achievements. It is intended that the findings of this study will assist those attending English program schools to achieve higher student achievements.          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและยืนยันโมเดลปัจจัยที่กระทบต่อผลสัมฤทธิ์ของนักเรียนโครงการห้องเรียนพิเศษภาคภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษา ขั้นพื้นฐานประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยครูผู้สอนและครูผู้เกี่ยวข้องในโครงการ จำนวน 420 คน ได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอนโดยได้จากประชากรครูผู้สอนและครูผู้เกี่ยวข้องในโครงการจากโรงเรียนรัฐบาล จำนวน 2,020 คนทั่วประเทศ ในปี พ.ศ. 2558 ผลการวิจัยพบว่าโมเดลปรับแก้แล้วมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยปัจจัยที่ศึกษาทั้ง 7 ด้าน ได้แก่ นโยบายการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษของกระทรวงศึกษาธิการ ภาวะชี้นำทางการศึกษาของผู้บริหาร คุณลักษณะของโรงเรียน คุณลักษณะของครู คุณลักษณะของนักเรียน ยุทธวิธีการสอนของครูและการเรียนรู้เชิงลึกของนักเรียน โดยปัจจัยที่ส่งผลทางตรงต่อตัวแปร ผลสัมฤทธิ์ของนักเรียนอย่างมีนัยสำคัญ คือ การเรียนรู้เชิงลึกของนักเรียนและยุทธวิธีการสอนของครู ในทางตรงกันข้ามปัจจัยคุณลักษณะของโรงเรียนส่งผลทางอ้อมต่อผลสัมฤทธิ์ของนักเรียน จากการศึกษาวิจัยในครั้งนี้ สามารถนำข้อค้นพบไปใช้ในโรงเรียนที่จัดการเรียนการสอนห้องเรียนพิเศษภาคภาษา อังกฤษเพื่อทำให้บรรลุผลสัมฤทธิ์ของผู้เรียนให้สูงขึ้นต่อไป

Downloads