GLOBAL ENGLISHES ORIENTATION IN ENGLISH TEXTBOOKS IN THAILAND
Keywords:
Global Englishes orientation, English textbooks, teaching material, ภาษาอังกฤษ, แบบเรียนภาษาอังกฤษ, สื่อการเรียนAbstract
This study was documentary research as qualitative research. The purpose of the study as to investigate to what extent English textbooks have Global Englishes orientation. The sampling was twelve English textbooks recommended for the Thai secondary level (M.4-M.6). To answer the research question, the researcher focused on four aspects; a) ownership b) target interlocutors c) models and norms of English used in the books and d) cultural depicted in the materials. The findings presented M.4 textbooks showed the concept related to Global Englishes, but the models and norms focused on standard English. M.5 textbooks only series E focused on native English speakers while other series focused on both native and non native English speaker. M.6 textbooks, series G and H focused on native English speakers while series E and I focused on both native and non native English speakers. As a result, The English textbooks at the secondary level in Thailand (M.4-M.6) are recognized and trying to update their information to Global Englishes. งานวิจัยครั้งนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ โดยนำการวิจัยเอกสารมาใช้ในการศึกษา เพื่อวิเคราะห์ทิศทางภาษาอังกฤษเป็นภาษาโลกในแบบเรียนภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ชั้นปีที่ 4-6 โดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาทิศทางภาษาอังกฤษ จำนวน 4 ด้าน คือ 1) เจ้าของภาษา 2) กลุ่มเป้าหมาย 3) รูปแบบและบรรทัดฐาน ในการใช้ภาษาอังกฤษในแบบเรียน และ 4) ความหลากหลายทางวัฒนธรรมที่ปรากฏในแบบเรียน ผลการวิจัยพบว่า แบบเรียนในระดับมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีเนื้อหาสัมพันธ์กับทิศทางภาษาอังกฤษเป็นภาษาโลก แต่รูปแบบและบรรทัดฐานในการใช้ภาษาอังกฤษในแบบเรียนยังคงเน้นรูปแบบและบรรทัดฐานในการใช้ภาษาอังกฤษแบบเจ้าของภาษาเท่านั้นในระดับมัธยมศึกษาปีที่ 5 มีแบบเรียนในซี่รี่ย์ E เท่านั้นที่เน้นการสอนเจ้าของภาษา แต่ซี่รี่ย์อื่นเน้นการสอนผู้เรียนที่เป็นเจ้าของภาษาและไม่ใช่เจ้าของภาษา ในระดับมัธยมศึกษาปีที่ 6 ซี่รี่ย์ G และ ซี่รี่ย์ H เน้นการสอนเจ้าของภาษา แต่ซี่รี่ย์ E และ ซี่รี่ย์ I เน้นการสอนเจ้าของภาษาและไม่ใช่เจ้าของภาษา จึงสรุปได้ว่า แบบเรียนในระดับมัธยมศึกษาปีที่ 4-6 กำลังพยายามปรับปรุงเนื้อหาในแบบเรียนให้สัมพันธ์กับการเปลี่ยนแปลงทิศทางภาษาอังกฤษเป็นภาษาโลกDownloads
Issue
Section
Articles