การใช้กลยุทธ์ PQ4R เพื่อเพิ่มพูนความสามารถการเขียนภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ของโรงเรียนมัธยมในหมู่บ้านหลัวจ้าง ตำบลพ้านโหลง เมืองคุนหมิง สาธารณรัฐประชาชนจีน
THE USE OF PQ4R STRATEGY TO IMPROVE ENGLISH WRITING ABILITY OF GRADE-7 MIDDLE SCHOOL STUDENTS IN LOUZHANG VILLAGE, PANLONG DISTRICT, KUNMING, PEOPLE’S REPUBLIC OF CHINA
Keywords:
กลยุทธ์ PQ4R, ความสามารถการเขียนภาษาอังกฤษ, PQ4R Strategy, English writing abilityAbstract
วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ 1) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถการเขียนความเรียงภาษา อังกฤษระหว่างนักเรียนที่เรียนการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษโดยใช้กลยุทธ์ PQ4R และนักเรียนที่เรียนการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษโดยใช้วิธีการตามปกติ และ 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการเรียนการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษโดยใช้กลยุทธ์ PQ4R เพื่อเพิ่มพูนความสามารถการเขียนภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่าง ประกอบด้วยนักเรียนจำนวน 100 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบกลุ่ม โดย กลุ่มตัวอย่างกำลังศึกษาในชั้นมัธยม ศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนมัธยมหลัวจ้าง อำเภอปานลอง เมืองคุนหมิง สาธารณรัฐประชาชนจีน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบทดสอบก่อนและหลังการใช้กลยุทธ์ PQ4R แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์เชิงลึก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ T-test ผลการวิจัยพบว่า ก่อนการทดลองพบว่านักเรียนกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมมีคะแนนเฉลี่ยความสามารถการเขียนภาษาอังกฤษเท่ากับ 6.43 และ 6.45 ตามลำดับ ซึ่งไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แต่หลังการทดลองพบว่านักเรียนกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมมีคะแนนเฉลี่ยความสามารถการเขียนภาษาอังกฤษเท่ากับ 7.36 และ 6.62 ตามลำดับ ซึ่งมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นอกจากนี้ นักเรียนส่วนใหญ่ในกลุ่มทดลองยังมีทัศนคติเชิงบวกต่อกลยุทธ์ PQ4R โดยมีความพึงพอใจในระดับสูง ( =3.86, SD=0.967) และคิดว่ากลยุทธ์นี้มีประโยชน์และมีประสิทธิผลมากกว่าวิธีการสอนทั่วไป นอกจากนี้ยังพบว่าขั้นตอน "การอ่าน" และ "การท่องจำ" เป็นขั้นตอนที่มีประโยชน์ที่สุดสำหรับนักเรียนในระหว่างการเขียน The objectives of this study were 1) to compare the English composition writing abilities between the experimental group using the PQ4R strategy, and the control group using the conventional teaching method and 2) to explore their opinions about the use of the PQ4R strategy in English writing classes. The sample group was 100 grade-7 students at Luozhang Middle School in Panlong District, Kunming City, Yunnan Province, People’s Republic of China, obtained by applying the cluster sampling method. The research instruments were composed of the pre- and posttest, a questionnaire, and an in-depth interview. The data were statistically analyzed by using percentage, mean, standard deviation, and t-test. The research results revealed that, before the implementation, the mean scores of the experimental and the control groups were 6.43 and 6.45 respectively, which was not statistically significant at the .05 level. After the implementation, the mean scores increased to 7.36 and 6.62, which was statistically significant at the .05 level. Furthermore, the majority in the experimental group showed a positive attitude towards the PQ4R strategy with a high satisfaction level (X=3.86, SD=0.967). This strategy was found to be more useful and effective than conventional teaching methods in English writing classes, especially the “Read” and “Recite” steps which were found to be the most helpful steps during the writing process.References
Best, J. W. (1986). Research in education (5th ed.). New Jersey: Prentice Hall, Inc.
Borich, G. (1994). Observation skills for effective teaching. New York: Maxwell Macmillan.
Ishaku, P., Ibrahim, J. A., & Alu, A. L. (2004). The strategies and methods of teaching writing skills in primary schools. Nasarawa State University: Nigeria.
Laksmi, E. D. (2006). Scaffolding students’ writing in EFL class: implementing process approach. TEFLIN Journal, 17(2), 144-156.
Luo, Y., & Liu, Y. (2017). Comparison between peer feedback and automated feedback in college English writing: A case study. Open Journal of Modern Linguistics, 7(4), 197-215. DOI: https://doi.org/10.4236/ojml.2017.74015
Review. (2013). In Cambridge Advanced Learners’ Dictionary (4th ed.). United Kingdom: Cambridge University Press.
Revision. (2013). In Cambridge Advanced Learners’ Dictionary (4th ed.). United Kingdom: Cambridge University Press.
Sarimanah, E. (2016). Effectiveness of PQ4R metacognitive strategy based reading learning models in junior high school. International Journal of Language Education and Culture Review, 2(1), 74-81. DOI: doi.org/10.21009/IJLECR.021.08
Slavin, R. E. (1997). Educational psychology: Theory and practice (5th ed.). Massachusettes: Allyn and Bacon Publisher.
Shoaib, M., Inamullah, H. M., Irshadullah, H. M., & Ali, R. (2016). Effect of PQ4R strategy on slow learners' level of attention in English subject at secondary level. Journal of Research & Reflections in Education (JRRE), 10(2), 147-155.
Yao, C. l., & Cao, H. M. (2012). How peer review affects Chinese college students’ English writing. Abilities Theory and Practice in Language Studies, 2(3), 554-559. DOI: 10.4304/tpls.2.3.554-559
Yunus, M. M., & Chien, C. H. (2016). The use of mind mapping strategy in Malaysian University English Test (MUET) Writing. Creative Education, 7(4), 619-626. DOI: http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.74064