การพัฒนาระบบประกันคุณภาพการศึกษาของคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว

Developing the Educational Quality Assurance's System of the Faculty of Education National University of Lao

Authors

  • คำเมิง สีบุญเรือง
  • เกรียงศักดิ์ บุญญา

Keywords:

การพัฒนาระบบประกันคุณภาพ, การประกันคุณภาพการศึกษา, มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว, Quality assurance system Development, Quality assurance, National University of Lao

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบประกันคุณภาพการศึกษา เปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้ บริหารและบุคลากรที่มีต่อระบบประกันคุณภาพการศึกษา และนำเสนอระบบการประกันคุณภาพการศึกษาของ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหาร และบุคลากร รวม 140 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสัมภาษณ์และแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (Mean) ความเบี่ยงเบนมาตรฐาน (t - test Independent – Samples) และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. การพัฒนาระบบการประกันคุณภาพการศึกษาของคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว โดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง 2. การเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อการพัฒนาระบบการประกันคุณภาพการศึกษาของคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว จำแนกตามผู้บริหารและบุคลากร โดยภาพรวมพบว่าไม่แตกต่างกัน 3. ระบบการประกันคุณภาพการศึกษาของคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว ที่พัฒนาขึ้น มี 8 องค์ประกอบ 51 ตัวบ่งชี้ ประกอบด้วย องค์ประกอบที่ 1 ปรัชญา ปณิธาน วัตถุประสงค์ และแผนการดำเนินการ มี 2 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 2 การเรียนการสอน มี 15 ตัวบ่งชี้  องค์ประกอบที่ 3 กิจกรรมการพัฒนานิสิตนักศึกษา มี 4 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 4 การบริการวิชาการแก่สังคม มี 8 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 5 การทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม มี 3 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 6 การบริหารและ การจัดการ มี 13 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 7 การเงินและงบประมาณ มี 2 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 8 ระบบและกลไก การประกันคุณภาพมี 4 ตัวบ่งชี้  The research aimed to develop the educational quality assurance system of the Faculty of Education, National University of LAO. The sample consisted of 20 administrators and 120 personnel, with the total number of 140. The instruments used for collecting the data included an interview form and a rating scale questionnaire on development of the educational quality assurance system. Mean, standard deviation, Independent Samples, t-test were statistical devices for the data analysis. Content analysis was employed for setting up guideline for development of the educational quality assurance system. The findings revealed as followings:  1. The existing development of the educational quality assurance system of the Faculty of Education, National University of LAO, was rated at a medium level. 2. In the comparison of opinions towards the implementation of the educational quality assurance system of the Faculty of Education, National University of LAO, classified by administrators and personnel, no significant differences were found. 3. The developed educational quality assurance system of the Faculty of Education, National University of LAO should comprise 8 components 51 indicators as the following: Component 1: Philosophy, Determination, Objectives, and Action Plans, with 2 indicators; Component 2: Instruction, with 15 indicators; Component 3: Student Development Activities, with 4 indicators: Component 4: Academic Services for the societies, with 8 indicators; Component 5: Arts and Cultural Preservation, with 3 indicators; Component 6: Administration and Management, with 13 indicators; Component 7: Finance and Budget, with 2 indicators; and Component 8: Quality Assurance Mechanism and System, with 4 indicators.

Downloads

Published

2024-03-12