องค์ประกอบของกลยุทธ์การตลาดที่มีอิทธิพลต่อความสำเร็จของโรงเรียนเอกชน

The Components of Marketing Strategy Influencing Success of Private Schools

Authors

  • สุชาดา อังศุจินดา
  • ชวนชม ชินะตั้งกร
  • ประกอบ คุณารักษ์

Keywords:

กลยุทธ์การตลาด , ความสำเร็จของโรงเรียนเอกชน, Marketing Strategy, Success, Private Schools

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) องค์ประกอบกลยุทธ์การตลาดของโรงเรียนเอกชน 2 องค์ประกอบ ความสำเร็จของโรงเรียนเอกชน และ 3) องค์ประกอบกลยุทธ์การตลาดที่มีอิทธิพลต่อความสำเร็จของโรงเรียนเอกชน กลุ่มตัวอย่างเป็นโรงเรียนเอกชน จำนวน 248 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูลคือผู้อำนวยการโรงเรียนใช้การสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น (stratified random sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้มีสองชนิด คือ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถามเกี่ยวกับกลยุทธ์การตลาดและความสำเร็จของโรงเรียนเอกชน ข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิอยู่ในช่วงเดือนพฤศจิกายน ถึงกุมภาพันธ์ พ.ศ. 2551 ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างด้วยตนเองและส่งแบบสอบถามกลับทางไปรษณีย์ช่วงเดือนมิถุนายน ถึงสิงหาคม พ.ศ. 2552 และได้นำมาวิเคราะห์ทางสถิติ โดยใช้ค่าความถี่ ร้อยละค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิธีสกัดองค์ประกอบ วิเคราะห์ถดถอยแบบพหุคูณ และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า 1. กลยุทธ์การตลาดของโรงเรียนเอกชน: ด้านผลิตภัณฑ์ (product) ประกอบด้วยองค์ประกอบ 1) เทคโนโลยีทางการศึกษา 2) การจัดทำและพัฒนาหลักสูตร 3) การจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ 4) เทคโนโลยี สารสนเทศเพื่อการศึกษา ด้านราคา ได้แก่ องค์ประกอบการช่วยเหลือนักเรียน ด้านการจัดจำหน่าย ประกอบด้วย องค์ประกอบ 1) รถรับส่งนักเรียน และ 2) สภาพแวดล้อมทางกายภาพ ด้านการส่งเสริมการตลาด (promotion) ได้แก่ องค์ประกอบ ความสัมพันธ์โรงเรียนกับชุมชน และดอกไม้แห่งการบริการ ประกอบด้วย 1) บรรยากาศองค์กร 2) การให้คำปรึกษา และ 3) การรับรองอย่างเป็นมิตร 2. ความสำเร็จของโรงเรียนเอกชน ประกอบด้วยองค์ประกอบ 1) ด้านบริหารสถานศึกษา 2) ด้านคุณภาพนักเรียน 3) ด้านการพัฒนาเทคโนโลยีสารสนเทศ 4) ด้านครูและเจ้าหน้าที่ และ 5) ด้านการเงิน  3. องค์ประกอบกลยุทธ์การตลาดที่มีอิทธิพลต่อความสำเร็จในภาพรวมของโรงเรียนเอกชน ได้แก่ รถรับ ส่งนักเรียน ความสัมพันธ์โรงเรียนกับชุมชน การจัดทำและพัฒนาหลักสูตร และสภาพแวดล้อมทางกายภาพ  The purposes of this study were: 1) to study the components of marketing strategy of private schools; 2) to study the components of the success of private schools; and 3) to determine the components of the marketing strategy influencing the success of private schools. The sample was composed of 248 schools, selected through stratified randomization system. Two instruments were used in this study: nonstructural interview and questionnaires on marketing strategy and success private schools. The information were obtained from interviews from November 2008 to February 2009. Data were collected from the participants by the researcher himself and through mail from June to August 2009. The data were analyzed by frequency, percentage value, mean, standard deviation, factor reduction, stepwise multiple regression method; and content analysis. This finding of this study were the following:  1. Regarding the components of the marketing strategy of private schools, The product are: 1) educational technology; 2) creating and developing curriculum; 3) learning by child center; and 4) information communication technology. The price is helping student. The place are: 1) vehicle for students' transportation and 2) physical environment. The promotion is the relationship between schools and communities. And the flower of service and: 1) organizational atmosphere; 2) counseling; and 3) hospitality.  2. Regarding the components of the success of private schools: 1) school management; 2) students' quality; 3) developing information communication technology; 4) teacher and staff; and 5) the finance.  3. Regarding the components of marketing strategy that influencing success of private schools was consisted of: 1) vehicle for students' transportation; 2) relationship between schools and communities; 3) creating and developing curriculum; and 4) physical environment.

Downloads

Published

2024-03-14