การปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอนของครูโรงเรียน ในอำเภอคุระบุรี เขตพื้นที่การศึกษาพังงา

The Instruction Performance of Teachers in Kuraburi District, Phang-nga Educational Service Area

Authors

  • อุบล ศรีทอง
  • ดิเรก วรรณเศียร

Keywords:

การปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอน, ครู, The Instruction Performance, Teacher

Abstract

การวิจัย เรื่อง การศึกษาเรื่อง การปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอนของครูโรงเรียน ในอำเภอคุระบุรี เขตพื้นที่การศึกษาพังงา มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอนของครูในอำเภอคุระบุรี เขตพื้นที่การศึกษาพังงา การศึกษาสภาพการปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอนของครู กลุ่มตัวอย่าง คือ ครู จำนวน 138 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดย การหาความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนการสัมภาษณ์แนวทางการพัฒนาปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอนของครู ผู้ให้ข้อมูลคือ ผู้บริหารและหัวหน้าฝ่ายวิชาการ จำนวน 5 คน ใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. การปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอนของครู ในภาพรวมการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ระดับการปฏิบัติมากเป็นลำดับที่ 1 คือ การวิเคราะห์ศักยภาพของผู้เรียนและเข้าใจผู้เรียนเป็นรายบุคคล รองลงมาคือ ความสามารถในการจัดการเรียนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ สำหรับรายการที่มีการปฏิบัติน้อยที่สุด คือ มีความรู้ความเข้าใจเป้าหมายการจัดการศึกษาและหลักสูตรขั้นพื้นฐาน 2. แนวทางในการพัฒนาครูในการปฏิบัติงานด้านการเรียนการสอน พบว่า 1) ส่งเสริมให้ครูเข้ารับการอบรมพัฒนาตนเองให้มีความรู้ในด้านต่าง ๆ เพื่อนำมาจัดการเรียนการสอนให้ผู้เรียนได้อย่างมีคุณภาพ 2) พัฒนาครูด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนโดยครูจัดรูปแบบการเรียนการสอนให้หลากหลาย โดยเน้นความแตกต่างระหว่างบุคคล  This study investigated state of The Instruction Performance of Teachers in Kuraburi District, Phang-Nga Educational Service Area. Questionnaire was distributed to 138 teachers. Moreover, 5 of principals and academic heads altogether participated in an interview to gain data about ways for developing practices of learning and teaching management. Data analysis employed descriptive statistics, that is, frequency, percentage, means, and standard deviation. Content analysis was also used for the interview.  The major findings revealed that the overall practice of teachers' learning and teaching management was at the high level to be particular, three aspects of the teachers' practice were ranked from the most to the least practice respectively as followed: 1) analysis of learners' potential and individual differences, 2) organising learner-centred learning and teaching activities, and 3) understanding of basic educational goal and curriculum.  Another finding showed that there are two recommended ways for developing practices of learning and teaching management. They are: 1) supporting teachers' training for self development in organising learning and teaching management, and 2) developing teachers' ability in organising a variety of learning and teaching activities related to individual differences.

Downloads

Published

2024-03-14