การพัฒนาหลักสูตรเสริมเพื่อพัฒนาความรับผิดชอบของนักเรียน ในโรงเรียนขนาดเล็กที่จัดการเรียนการสอนแบบบูรณาการชั้นเรียนโดยครูมีส่วนร่วม

Development of the Enrichment Curriculum for Developing Pupils' Responsibility at Small Schools in the managed classrooms with that Have Managed the Integrated Instruction by Teachers Having Participation.

Authors

  • สมชาย ทวีทรัพย์

Keywords:

หลักสูตรเสริม, โรงเรียนขนาดเล็ก, บูรณาการชั้นเรียน, ครูมีส่วนร่วม, Enrichment curriculum, Responsibilities, Small school, Integrations classroom, Teacher Participatory

Abstract

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนาหลักสูตรเสริมเพื่อพัฒนาความรับผิดชอบของนักเรียนในโรงเรียนขนาดเล็กที่จัดการเรียนการสอนแบบบูรณาการชั้นเรียน โดยครูมีส่วนร่วม และหาประสิทธิภาพหลักสูตรเสริม โดยคณะครู ร่วมกับผู้วิจัยร่วมกันพัฒนาขึ้น หลักสูตรเสริมที่พัฒนาขึ้นใช้แนวคิดพื้นฐานบนความเชื่อที่ว่า การมุ่งเน้นหลักการเรียนรู้แบบผสมผสานระหว่างการเรียนรู้ที่เกิดจากผู้เรียนลงมือกระทําด้วยตนเอง การเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม และการเรียนรู้แบบชี้นำตนเอง สามารถพัฒนาความรับผิดชอบของนักเรียน 4 ประการ ได้แก่ จากผู้เรียนลงมือกระทำ ด้วยตนเอง การตรงต่อเวลา การมีวินัย ความขยันหมั่นเพียร และความซื่อสัตย์ ซึ่งสามารถประเมินผล ทั้งด้านทัศนคติ และด้านพฤติกรรม รูปแบบของหลักสูตรเสริมเป็นหลักสูตรบูรณาการ ซึ่งมี 7 องค์ประกอบ 4 แผนการ ดำเนินกิจกรรมการเรียนรู้และ 15 กิจกรรมการเรียนรู้ ใช้เวลา 30 ชั่วโมง เหมาะสำหรับใช้ในโรงเรียนขนาดเล็ก เพื่อแก้ปัญหาการขาดแคลนครูและปัญหาการจัดชั้นเรียนได้ดี ลักษณะหลักสูตรเสริมมีความยืดหยุ่น สามารถนำไปใช้ สอนแบบบูรณาการรวมหลายชั้นเรียนและยังสามารถปรับกิจกรรมการเรียนรู้ตามสภาพจริงได้เป็นอย่างดี เมื่อนำไปทดลองใช้เพื่อตรวจสอบประสิทธิภาพของหลักสูตร พบว่า ด้านกระบวนการ (E1) มีค่าเฉลี่ยคะแนนรวม เท่ากับ 36.09 จาก 40 คิดเป็นร้อยละ 90.22 และแบบทดสอบ (52) มีค่าเฉลี่ยคะแนนรวม เท่ากับ 35.14 จาก 40 คิดเป็นร้อยละ 87.84 และจากประเมินผล พบว่า ด้านทัศนคติ และด้านพฤติกรรมของการมีความรับผิดชอบ นักเรียนของกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมก่อนการทดลองใช้หลักสูตรเสริมทั้งรายด้านและโดยรวมไม่แตกต่างกัน หลังการทดลองใช้หลักสูตรเสริมจำแนกเป็นรายด้านและโดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 แสดงว่าหลักสูตรเสริมที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพสามารถนำไปใช้พัฒนาความรับผิดชอบนักเรียนได้ และนักเรียนมีความรับผิดชอบที่สูงขึ้นสามารถใช้เป็นแนวทางในพัฒนาความรับผิดชอบของนักเรียนได้  The purposes of this research were to develop the enrichment curriculum for developing pupils' responsibility at small schools that have managed the integrated instruction in the classrooms by teachers having participation and to find the efficiency of enrichment curriculum the enrichment curriculum developed by using the basic idea based on the belief that stressing the principle of enrichment instruction between learning that has occurred from learners starting to do by themselves. Participated learning and learning of guide themselves for developing pupils' responsibility of 4 kinds, for example being punctual, disciplines, perseverance and honesty, and can evaluate on the attitude and the behavior, having pupils' responsibility effectively. the enrichment curriculum was the integrated curriculum that has had 7 components, 4 plans of managing 15 learning activities, lasting of 30 hours. It revealed that the curriculum was suitable for usage in the small schools for solving a problem of lacking of teacher and managing classroom well. Particularities of curriculum have no restriction and can take it for the integrated instruction in the classrooms and could still adjust learning activities along the real state well. The efficiency of curriculum found that on the procedure of (E1) having the total point average equal to 36.09 from 40 evaluating to be 90.22 % and test (E2) having the total point average equal to 35.14 from 40 evaluating to be 87.84 % and measurement and assessment by evaluation form found that on the opinion and the behavior, having pupils' responsibility of purposive sample and control group before experiment using enrichment curriculum classified as side and generally not different each other on the statistics after experiment using the enrichment curriculum classified as side and generally significantly different each other on the statistics at .001 level shown that the developed enrichment curriculum having efficiency can be applied for developing pupils' responsibility and pupils have responsibility higher than before and be applied to be the way in developing pupils' responsibility very well.

Downloads

Published

2024-03-14