การศึกษาการนำนโยบายสาธารณะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารไปปฏิบัติ สำหรับการให้บริการเกมออนไลน์และอินเทอร์เน็ต

The Implementation of Information and Communication Technology Policy for Online Game and Internet Service Provision

Authors

  • ชัชชญา อัศววีรเดช

Keywords:

การนำนโยบายไปปฏิบัติ , สถานประกอบการเกมออนไลน์และอินเทอร์เน็ต, Policy Implementation, Online Game and Internet Enterprise

Abstract

การศึกษาเรื่องการนำนโยบายสาธารณะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารไปปฏิบัติสำหรับการให้บริการเกมออนไลน์และอินเทอร์เน็ตเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. ศึกษาผลของการนำกฎหมายควบคุม สถานประกอบการฯ ไปปฏิบัติ 2. ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จหรือความล้มเหลวของการนำกฎหมายควบคุม สถานประกอบการฯ ไปปฏิบัติ 3. ศึกษาข้อเสนอแนะต่อการนำกฎหมายควบคุมสถานประกอบการฯ ไปปฏิบัติให้ประสบผลสำเร็จ ผู้ให้ข้อมูลสำคัญแบ่งออกเป็น 2 กลุ่มคือ ( 1 ) เจ้าของกิจการสถานประกอบการฯ จำนวน 10 คน ทำการสุ่มตัวอย่าง แบบสโนว์บอลล์ ( 2 ) ผู้มีส่วนเกี่ยวข้องกับการนำกฎหมายควบคุมสถานประกอบการฯ ไปใช้ จำนวน 4 คน ทำการเลือกตัวอย่างแบบเจาะจง เครื่องมือในการวิจัย คือแบบสัมภาษณ์เชิงลึกและวิเคราะห์ข้อมูลด้วย การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า สถานประกอบการส่วนใหญ่ได้ดำเนินการจดทะเบียนร้านเกม มีการจ่ายค่าลิขสิทธิ์เกมออนไลน์ ได้มีการจดบันทึกชั่วโมงการเล่นเกมและไม่มีการจำหน่ายเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ แต่ก็ยังพบสถานประกอบการบางแห่งที่ยังมีการติดตั้งโปรแกรมไม่มีลิขสิทธิ์และไม่มีการตรวจสอบบัตรประชาชนและการควบคุม เวลาในการเข้าใช้บริการได้ตามกฎหมายที่กำหนด สำหรับปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จหรือความล้มเหลวของการนำกฎหมายควบคุมสถานประกอบการฯ ไปปฏิบัตินั้นพบว่าปัจจัยต้นเหตุ คือ มาตรฐานนโยบายที่เกิดจากการที่ผู้ออกกฎหมายยังขาดความเข้าใจสภาพแวดล้อมของปัญหาและรายละเอียดเกมออนไลน์ ซึ่งทำให้ปัจจัยการสื่อข้อความ และปัจจัยการบังคับใช้กฎหมายไม่มีความชัดเจน ปัจจัยรองลงมาคือทรัพยากรนโยบาย ที่ไม่เพียงพอต่อการดำเนิน งานทำให้ปัจจัยคุณลักษณะของหน่วยปฏิบัติงานขาดประสิทธิภาพ สำหรับข้อเสนอแนะนั้น ผู้ให้ข้อมูลสำคัญเสนอให้มีการประชาสัมพันธ์ ให้ความรู้แก่สาธารณชนเพื่อให้มีความเข้าใจที่ถูกต้องในการสื่อสารด้วยระบบอินเทอร์เน็ต รวมทั้งการเล่นเกมออนไลน์และสนับสนุนการมีส่วนร่วมในการทำกิจกรรมร่วมกับเด็กเพื่อเป็นการสร้างความสัมพันธ์  ในครอบครัวและชุมชน ส่งเสริมให้ชุมชนมีส่วนร่วมในการป้องกัน สอดส่องดูแลสถานประกอบการเกม ออนไลน์และอินเทอร์เน็ตรวมทั้งเว็บไซต์ที่ไม่เหมาะสมและมีลักษณะที่จะเป็นภัยสังคม  The study on “Implementation of Information and Communication Technology Policy for Online Game and Internet" was the qualitative research. There were 3 objectives: (1) to study implementation's results of enterprise control laws (2) to study factors affecting success or failure of implementation of enterprise control laws and (3) to study recommendations on successful implementation of enterprise control laws. The snowball and purposive sampling technique were employed. The two groups of key informants comprised of ten of enterprise owners and four of law implementation stakeholders. The research tool was an in-depth interview form and content analysis was employed to analyze the collected data.  The results were that, for the implementation laws on controlling game online and internet services, the majority of online game operators had legally registered their stores as video game operators, paid online-program license fee, recorded player's playing hours, and did not sell alcohols. However, some of online game operators still installed unlicensed programs and did not have ID card inspection and time control. So they did not complied with provisions of laws. For the factors affecting success or failure of law implementation the findings showed that the principle causes were the policy standard factors. This was due to law makers who didn't have appropriate understanding of problems' surroundings or contexts or nature and online game characteristics. This resulted in the unclear communication and law enforcement factors. The other factor was insufficient resources resulting in an inefficient function crews. The key informant recommended on successful implementation of enterprise control laws, public relations that appropriate knowledge should be provided to the public to have a better understanding on internet communication and game online. The children activities should be supported or encouraged by adults in order to enhance community family and relationships. In addition, the community should be encouraged to monitor and help prevent improper and danger online game and internet, including improper websites.

Downloads

Published

2024-03-14