The Development of the Necessary Competencies of High-School Students for Working in the Industrial Business Sector

Authors

  • Prattana Srisuk

Keywords:

สมรรถนะ, ธุรกิจอุตสาหกรรม, การพัฒนาหลักสูตรโดยใช้สมรรถนะเป็นฐาน, necessary competencies, competency-based curriculum

Abstract

วัตถุประสงค์ของการวิจัยคือ เพื่อศึกษาและพัฒนาสมรรถนะที่จำเป็นของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย เพื่อการปฏิบัติงานด้านธุรกิจอุตสาหกรรม และเพื่อพัฒนาหลักสูตร การพัฒนาสมรรถนะ ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายเพื่อการปฏิบัติงานด้านธุรกิจอุตสาหกรรม กระบวนการวิจัย ประกอบไปด้วย 4 ขั้นตอน ดังนี้ คือ ขั้นที่ 1 ประเมินสมรรถนะที่จำเป็นของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายเพื่อการปฏิบัติงานด้านอุตสาหกรรม ด้วยวิธี focus group และ in-depth interview กลุ่มเป้าหมายที่ศึกษาได้แก่ ศิษย์เก่าที่ปฏิบัติงานด้านธุรกิจอุตสาหกรรม นักธุรกิจและผู้เชี่ยวชาญด้านการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ ขั้นที่ 2 คือการพัฒนาหลักสูตรสมรรถนะ ขั้นที่ 3 คือการนำหลักสูตรไปทดลองใช้ และ ขั้นที่ 4 คือการประเมินผลการใช้หลักสูตร ประชากร คือนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาน้อมเกล้าสมุทรปราการ กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษามัธยมศึกษาปีที่ 5 โปรแกรมธุรกิจอุตสาหกรรม จำนวน 30 คนเลือกแบบเฉพาะเจาะจง ผลการวิจัยพบว่า (1) สมรรถนะที่จำเป็นต่อการปฏิบัติงาน ได้แก่ ภาษาอังกฤษ คอมพิวเตอร์ การนำเสนอการสื่อสาร การบริการ มนุษยสัมพันธ์ ใฝ่เรียนใฝ่รู้ การทำงานเป็นทีม การแก้ปัญหา การคิดวิเคราะห์ การคิดเป็นระบบ การประยุกต์ใช้ความสามารถในการเรียนรู้ความมีวินัยความมุ่งมั่นในการทำงาน ทักษะการควบคุมอารมณ์ ความรับผิดชอบ และภาวะผู้นำ (2) ประสิทธิภาพของหลักสูตรมีค่าเท่ากับ 87.75/85.94 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดคือ 80/80 (3), ผลของการพัฒนาสมรรถนะผู้เรียนพบว่าสมรรถนะหลังการฝึกตามหลักสูตรพัฒนาสมรรถนะสูงกว่าก่อนฝึก (4) ความพึงพอใจของผู้เรียนต่อหลักสูตรพัฒนาสมรรถนะอยู่ในระดับมากที่สุด คือ มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.48 และ (5) ผลของการนำหลักสูตรไปใช้อยู่ในระดับสูงมากที่สุด คือ มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.67  The objectives of this research were to identify the necessary competencies and to devise a competency-based curriculum for developing the competencies of high school students to work in an industrial business sector. The research process involved four important sections. Section one is a needs assessment to find the necessary competencies of high school students to work in an industrial business sector, this section has four subsections with different data collection techniques. They were; subsection one, asking the needed competencies from students using a focus group, subsection two, asking the needed competencies from three selected businessmen using an in-depth interview, subsection three, asking the needed competencies from four experts in the human resource development profession using an in-depth interview and subsection four, studying the needed competencies from a literature review. The data were analyzed to validate the necessary competencies using the Affinity diagram technique. Section two was curriculum development. Section three was the curriculum implementation and section four was a curriculum revision and evaluation. The research sample was thirty high school students, chosen by a purposive sampling process, and the duration of the curriculum implementation was one semester. The research results were that: 1. The competencies of the high school students were found to be competent in English, computers, presentation, communication, being service minded, human relations, learning minded, teamwork, problem solving, analytical thinking, system thinking, adaptability, learning ability, self-discipline, attentive working, EQ, accountability and leadership. 2. The efficiency of the curriculum was 87.75/85.94. 3. The assessment of the competencies developed by high school students as the result of implementing the curriculum found that the competencies were higher than the pre-curriculum implementation. 4. The satisfaction of the students toward the curriculum was found to be at the highest level and 5. The application of the curriculum was also at the highest level. 40

Downloads

Published

2024-03-18