Intercultural Competence Needs of Managers in International Automotive Companies in the Eastern Seaboard of Thailand
Keywords:
ทักษะความสามารถ, วัฒนธรรม, ความเชื่อทางด้านวัฒนธรรมของชนชาติต่าง ๆ, Competency, Culture, Multiculturalism, DiversityAbstract
ในศตวรรษที่ 21 ผู้นำส่วนใหญ่ตระหนักถึงความสำคัญของยุคโลกาภิวัตน์โลกที่ไร้พรมแดน ก่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลงด้านแรงงาน ผู้นำของนานาประเทศจึงเริ่มเห็นความสำคัญและจำเป็นในด้านความรู้ ความเข้าใจระหว่างประเทศต่าง ๆ ในโลก ทั้งนี้เพื่อให้ประชากรโลกได้มีโอกาสเลือกทำงานตามที่ถนัดและสนใจในที่ทำงานทั้งในประเทศและต่างประเทศ ดังนั้น ความรู้ความเข้าใจในด้านวัฒนธรรมของชนชาติต่าง ๆ จึงกลายเป็นสิ่งสำคัญยิ่งในยุคโลกาภิวัตน์ ด้วยเหตุดังกล่าวทักษะความสามารถซึ่งเป็นสิ่งที่ยากแก่การให้คำจำกัดความนั้น อาจรวมไปถึงเจตคติ ค่านิยม ความรู้และองค์ประกอบอื่น ๆ มากมาย ทักษะความสามารถคือ สิ่งที่นำไปสู่ผลงานที่ดี ผู้วิจัยจึงเห็นว่า การขาดทักษะความสามารถด้านวัฒนธรรมระหว่างชนชาติต่าง ๆ อาจเป็นปัญหาอุปสรรคต่อองค์กร โดยเฉพาะที่ประกอบด้วยพนักงานจากชาติต่าง ๆ มาทำงานร่วมกัน ไม่ว่าจะเป็นในประเทศไทย หรือประเทศอื่น ๆ ที่กำลังก้าวสู่โลกที่ไร้พรมแดน วัตถุประสงค์ของ การศึกษาครั้งนี้คือการเสนอองค์ประกอบของทักษะความสามารถของผู้จัดการที่ทำหน้าที่บริการให้คำปรึกษา เพื่อศึกษาวิธีการที่จะนำไปสู่ประสิทธิภาพในการทำงาน และบอกให้รู้ว่าอะไรคืออุปสรรคที่องค์กร กำลังเผชิญอยู่การศึกษาครั้งนี้ผู้วิจัยได้สัมภาษณ์พนักงานจำนวน 9 คน ที่ทำงานในบริษัทรถยนต์ในบริเวณ อีสเทอร์น ซีบอร์ด ประเทศไทย ผู้วิจัยใช้การเก็บข้อมูลการสัมภาษณ์แบบเชิงลึก และถึงรูปแบบข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์สรุปโดยการบรรยายจากการให้สัมภาษณ์ซึ่งประกอบด้วยประเด็นต่าง ๆ 9 ประเด็นดังนี้ ทักษะความสามารถของผู้จัดการ การสร้างทีมงาน ปัญหาที่องค์กรกำลังเผชิญอยู่ ปัจจัยที่จะนำไปสู่ความสำเร็จขององค์กรที่ประกอบด้วยพนักงานจากชาติต่าง ๆ วัฒนธรรมและวิธีการทำงานของชาติต่าง ๆ ที่ทำงานในประเทศไทยประการสุดท้ายผู้วิจัยได้นำเสนอรูปแบบการพัฒนาองค์กร การจัดสภาพแวดล้อมที่เอื้อต่อองค์กรที่มีพนักงานจากชาติต่าง ๆ ทำงานร่วมกัน และยังได้เสนอแนะความคิดเห็นเพื่อการศึกษาวิจัยต่อไป In the 21" century leaders have realized the importance of globalization, due to the changing workforce. Nowadays, leaders have become aware of the need for cross-cultural understanding, so that people can work positively whether locally or globally. Thus, cross-cultural knowledge will become even more important in our era of globalization. Accordingly, competency is a difficult concept and encompasses attitudes, values, knowledge, and some other factors which lead to an incredible job performance. Thus, the researcher viewed that the lack of intercultural competencies might be a barrier in multicultural organizations in Thailand, as well as to those who have the potential to become global. The purposes of this article, are to identify the competencies required for managers of intercultural consultancy services; to investigate ways which allow diversity to work effectively; and to identify barriers confronted by different cultures in international companies. Interviews were conducted with nine participants in four international automotive companies in the Eastern Seaboard of Thailand. Data were collected from the in-depth, semi-structured interviews of the participants. The findings were constructed by providing a comprehensive description of the setting. It is consisted of nine issues as followed: managers competencies, team building for diversity, barriers confronted by differences in culture, successful intercultural environment, foreigners' cultures and working styles in Thailand, adaptability, communication skills, management issues, and educating foreigners the others' cultures in Thailand. Ultimately, the researcher attempted to develop a model for an intercultural work environment, as well as succinct recommendations for further researches.Downloads
Published
2024-03-19
Issue
Section
Articles