ปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน

Factors Conducing to Academic Promotion of Instructors in Private Universities

Authors

  • ศรุดา ชัยสุวรรณ
  • วิชัย วงษ์ใหญ่
  • เสริมศักดิ์ วิศาลาภรณ์ ราชบัณฑิต
  • สุดา ทัพสุวรรณ

Keywords:

ตำแหน่งทางวิชาการ, ปัจจัยที่เอื้อ, อาจารย์, มหาวิทยาลัยเอกชน, Academic Promotion, Factors Conducing, Instructors, Private Universities

Abstract

บทความนี้เป็นการนำเสนอผลการวิจัย เรื่องปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการ ของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน โดยเป็น การวิจัยเชิงคุณภาพ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน วิธีการวิจัยแบ่งออกเป็น 5 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาแนวคิด ทฤษฎี และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ขั้นตอนที่ 2 ศึกษาปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่ง ทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน ขั้นตอนที่ 3 วิเคราะห์และสังเคราะห์ปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน ขั้นตอนที่ 4 ตรวจสอบและยืนยันปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน และขั้นตอนที่ 5 นำเสนอปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน ผู้วิจัยศึกษาและเก็บข้อมูลด้วยตนเองโดยการศึกษาเอกสารการสัมภาษณ์ จากผู้มีส่วนร่วมในการศึกษาปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน โดยเลือกแบบเจาะจง ซึ่งได้แก่ รองอธิการบดีฝ่าย วิชาการหรือผู้ที่มีตำแหน่งเทียบเท่า คณบดี หัวหน้าสาขาวิชา อาจารย์ประจำของมหาวิทยาลัยหอการค้าไทย มหาวิทยาลัยอัสสัมชัญ มหาวิทยาลัย เกษมบัณฑิต มหาวิทยาลัยสยาม และมหาวิทยาลัยเอเชียอาคเนย์ จำนวน 45 คน ผู้มีส่วนร่วมในการตรวจ สอบและยืนยันปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชน โดยการสนทนากลุ่มอาจารย์ประจำ ซึ่งได้แก่ อาจารย์ที่มีตำแหน่งทางวิชาการและอาจารย์ที่ไม่มีตำแหน่งทางวิชาการ จำนวน 9 คน และการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิซึ่งเป็นกรรมการพิจารณาตำแหน่งทางวิชาการจำนวน 5 คน ผลการศึกษาปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชนโดยการสัมภาษณ์พบว่าระดับมหาวิทยาลัยมีนโยบายในการส่งเสริมและสนับสนุนตลอดจนให้ความสำคัญต่อเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ระดับคณะได้มีการกระตุ้นและให้กำลังใจอาจารย์ในคณะวิชาระดับสาขาวิชามีการจัดและลดภาระงานสอนให้กับอาจารย์ส่วนระดับอาจารย์ที่ผ่านมาต้องใช้ระยะเวลานานในขั้นตอนการยื่นขอตำแหน่งทางวิชาการและอาจารย์ขาดความรู้และความชัดเจนในระเบียบและกฎเกณฑ์ปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชนคือปัจจัยด้านองค์การได้แก่วัฒนธรรมองค์การค่านิยมในการทำงานของผู้บริหารการส่งเสริมสนับสนุนจากมหาวิทยาลัยและปัจจัยด้านอาจารย์ได้แก่แรงจูงใจเจตคติต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการและการพัฒนาตนเองด้านวิชาการ  ผลจากการตรวจสอบและยืนยันปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชนโดยการจัดสนทนากลุ่มอาจารย์ประจำและการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิซึ่งเป็นกรรมการพิจารณาตำแหน่งทางวิชาการพบว่าปัจจัยที่เอื้อต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการของอาจารย์ในมหาวิทยาลัยเอกชนคือปัจจัยด้านองค์การได้แก่วัฒนธรรมองค์การค่านิยมในการทำงานของผู้บริหารการส่งเสริมสนับสนุนจากมหาวิทยาลัยและปัจจัยด้านตัวอาจารย์ได้แก่แรงจูงใจเจตคติต่อการเข้าสู่ตำแหน่งทางวิชาการและการพัฒนาตนเองด้านวิชาการ  ผลการศึกษาพบว่าการพิจารณาผลงานทางวิชาการของผู้ทรงคุณวุฒิระหว่างกลุ่มสาขาวิชาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีกับกลุ่มสาขาวิชาสังคมศาสตร์และมนุษย์ศาสตร์อยู่ภายใต้ระเบียบและวิธีการเดียว กันคือจากสำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา (สกอ.) การพิจารณาผลงานทางวิชาการของกลุ่มสาขาวิชาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีจะพิจารณาจากบทความซึ่งเป็นการสรุปผลสุดท้ายของการศึกษาวิจัยลักษณะตามธรรมชาติของวิชาเป็นกายภาพผลงานทางวิชาการเป็นรูปธรรมส่วนการพิจารณาผลงานทางวิชาการของกลุ่มสาขาวิชาสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์จะพิจารณาจากรายงานการศึกษาวิจัยที่เต็มรูปแบบซึ่งเป็นรูปเล่มผลงานทางวิชาการส่วนใหญ่จะมีลักษณะเป็นนามธรรม  This article reported the results of factors conducing to academic promotion of instructors in private universities, by qualitative research extended about the factors conducing to academic promotion of instructors in private universities. The method of the study followed five steps. First, review of literature; second, study of factors conducing to academic promotion of instructors in private universities; third, factors conducing to academic promotion of instructors in private universities analysis and synthesis; fourth, factors conducing to academic promotion of instructors in private universities validity and confirmation; fifth, factors conducing to academic promotion of instructors in private universities presentation. The researcher conducted the study and collected data by using the related of literature, interviews from Vice President for Academic Affairs or Work position as, Deans, Head of Branch, Instructors by using purposive sampling method, They are in University of the Thai Chamber of Commerce, Assumption University, Kasembandit University, Siam University and Southeast Asia University, amount 45 persons. In focus group discussion from participants for factors conducing to academic promotion of instructors in private universities validity and confirmation interviews by using purposive sampling method in instructors from the instructors had academic titles and instructors who do not have academic titles, amount 9 persons. In interview from participants for factors conducing to academic promotion of instructors in private universities validity and confirmation interviews by using purposive sampling method in the committees on academic titles, amount 5 persons.  The findings of the study of factors conducing to academic promotion of instructors in private universities from Interviews were as follows the university levels had policies for promotion as well as supporter the importance of academic promotion. The faculty levels are motivated toward teaching; The branch level had managed and reduced workloads. In the instructor levels, the instructors took long time for processing. They lacked the information about the criteria and procedures and criteria of academic promotions, factors conducing to academic promotion of instructors in private universities were factors in organization like organizational culture, work value of the administrators, promotion and support from universities, and factors related to instructors profile like motivation, attitude toward academic promotion, as well as academic development.  The findings on factors conducing to academic promotion of instructors in private universities validity and confirmation from focus group discussion among Instructors and interviews from committees on academic titles were as follows:  factors conducing to  academic promotion of instructors in private universities were factors in organization like organizational culture, work value of the administrators, promotion and supporting from Universities, and factors related to instructors profile like motivation, attitude toward academic promotion, as well as academic development. The consider for academic works between science and technology, and social science and humanities under procedures and methods from commission on higher education, to consider for academic works of science and technology group from article of result of research, characteristic of natural science were concrete but consider for academic work of Social science and Humanities from full papers of report a study, there were abstract.

Downloads

Published

2024-03-22