การศึกษาพฤติกรรมการใช้คำอธิบายในวิชาคณิตศาสตร์ของนิสิตฝึกสอน มหาวิทยาลัยบูรพา ปีการศึกษา 2543 โดยใช้แบบบันทึกของแฟลนเดอร์ (Flander's verbal behavior)

Research study of Burapha University students teaching's verbal behaviors in teaching mathematics of academic year 2000, according to the adaptation of Flander's verbal behavior

Authors

  • สุนทร บำเรอราช

Keywords:

การฝึกสอน, คณิตศาสตร์, คณิตศาสตร์ – การศึกษาและการสอน, ครูฝึกสอน

Abstract

งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะศึกษาสำรวจพฤติกรรมการใช้ภาษาของนิสิตฝึกสอนที่สอนวิชาคณิตศาสตร์ในปีการศึกษา 2543 ประชากร ในการวิจัยเป็นนิสิตฝึกสอน 41 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบบันทึกพฤติกรรมการใช้ภาษาที่ดัดแปลงจากแบบบันทึกพฤติกรรมการใช้ภาษาของแฟลนเดอร์ (Flander's verbal behavior)  วิธีการที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นผลการสังเกตของครูพี่เลี้ยง ซึ่งถูกขอร้องให้จดบันทึกพฤติกรรมการใช้ภาษาของนิสิตฝึกสอนขณะทำการสอนวิชาคณิตศาสตร์ ใน 1 คาบ ตามแบบบันทึกพฤติกรรมการใช้ภาษาของแฟลนเดอร์ นิสิต 1 คน จะได้รับการสังเกต 3 ครั้ง และสรุปผลเฉลี่ยพฤติกรรมของแต่ละคน ผลของการวิจัย พบว่านิสิตฝึกสอนที่ สอนวิชาคณิตศาสตร์แสดงพฤติกรรมการพูดของครู คือ ครูเป็นศูนย์กลางมากกว่าให้นักเรียน เป็นศูนย์กลาง พฤติกรรมที่มีน้ำหนักมากที่สุด คือ ครูตั้งคำถาม พฤติกรรมที่มีน้ำหนักน้อยที่สุด คือ การไม่ยอมให้เกิดความเงียบและพฤติกรรมที่ส่งเสริมให้นักเรียนตั้งคำถามและแสดงความคิดเห็น  This research aimed to investigate the language usage behavior of the students teaching who taught mathematics in academic year 2000. The poputations were 41 students teaching. The instruments were the adaptation of Flander's verbal behavior check list.  The method used in this research was the observation of the school teachers who supervised students teaching. The school teachers were asked to tally the behaviors of the student teaching according to 13 items of the adaptation of Flander's verbal behavior in each of one period of teaching. One student teaching was observed three times after that averaged the frequency.  The results of the research showed that the students teaching in mathematics distributed the behavior of teacher-centered more than students-centered. The behavior that weighted the most was the teacher made question. The behaviors that weighted least were no time for silent and the behavior that motivate the students in schools to create the questions and present their ideas.

Downloads

Published

2024-03-29