ผลการอบรมปฏิบัติการผ่อนคลายความเครียดของครู
The Effects of a Relaxation Techniques Workshop on the Stress Reduction of the Teachers
Keywords:
ครู – ความเครียดในการทำงาน, ครู – จิตวิทยาAbstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาผลของการอบรมปฏิบัติการผ่อนคลายความเครียดของครู ครูโรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา จำนวน 94 คน ในจังหวัดสระแก้วและจังหวัดตราดเป็นกลุ่มตัวอย่างที่สุ่มโดยวิธีการสุ่มแบบเจาะจง การอบรมปฏิบัติการใช้วิธีการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม ระยะเวลาการอบรม 2 วัน ก่อนการอบรมและหลังการอบรม วัดความเครียด 3 แบบ คือ ความตึงตัวกล้ามเนื้อ อุณหภูมิผิวหนัง และแบบประเมินความเครียดของกรมสุขภาพจิต การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ร้อยละค่าเฉลี่ย และการทดสอบค่าที ผลการศึกษา พบว่าครูใช้วิธีการผ่อนคลายความเครียดได้อย่างมีประสิทธิภาพ คือ ความตึงตัวกล้ามเนื้อหลังการอบรมลดลงกว่าก่อนการอบรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 อุณหภูมิผิวหนัง หลังการอบรมเพิ่มขึ้นกว่าก่อนการอบรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แต่อย่างไรก็ตามผลการประเมินความเครียดจากแบบสอบถามแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ เมื่อวิเคราะห์ระดับความเครียดจากแบบสอบถาม ครูที่มีความเครียดระดับปกติมีเพิ่มขึ้นกว่าก่อนการอบรม The purpose of this study was to investigate the effects of relaxation training on the stress reduction of teachers. The sample of 94 teachers from the expansion project schools in Srakhaew and Trad Province were selected by purposive sampling. The two day workshop was provided using the experiential learning approach. Teachers stress was measured before and after the workshop by three instruments: electromyograph (EMG) for muscle tension feedback, finger thermometer for skin temperature, and the Mental Health Department's stress questionnaire. Data Analysis consisted of percen tage, mean and t-test. The results revealed that the teachers were able to manage stress effectively. The electromyograph feedback showed a significant decreased after the training. The skin temperature after the training was significantly higher than before the training. The statistically differences were at the .05 level in both EMG feedback and skin temperature. However, there was no significant difference between the stress scores before and after the training. When examining stress level scores, teachers indicated normal stress after the training more than before the training.Downloads
Published
2024-03-29
Issue
Section
Articles