พฤติกรรมส่งเสริมสุขภาพเด็กก่อนวัยเรียนของผู้ดูแลเด็ก ศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก จังหวัดชลบุรี
Health Promoting Behaviors of the Child Care Providers for Preschool Children in the Child Development Center, Chon Buri Province
Keywords:
พฤติกรรมส่งเสริมสุขภาพ , เด็กก่อนวัยเรียน , ผู้ดูแลเด็ก, Health promoting behaviors, Child care providers, Preschool childrenAbstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบพฤติกรรมส่งเสริมสุขภาพเด็กก่อนวัยเรียนของ ผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก จังหวัดชลบุรี จำแนกตามอายุ ระดับการศึกษา รายได้ ประสบการณ์ในการดูแลเด็กก่อนวัยเรียน และการได้รับการพัฒนาด้านความรู้ในการดูแลเด็กก่อนวัยเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล จังหวัดชลบุรี จำนวน 215 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคลของผู้แลเด็ก และพฤติกรรมส่งเสริมเด็กก่อนวัยเรียนของผู้ดูแลเด็ก มีค่าความเชื่อมั่น (Cronbach's Alpha) เท่ากับ 0.87 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติค่าที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมส่งเสริมสุขภาพเด็กก่อนวัยเรียนของผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก จังหวัดชลบุรี โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2. ผู้ดูแลเด็กที่มีอายุ ระดับการศึกษา รายได้ ประสบการณ์ในการดูแลเด็กก่อนวัยเรียน และการได้รับการพัฒนาด้านความรู้ในการดูแลเด็กก่อนวัยเรียนต่างกันมีการปฏิบัติพฤติกรรมส่งเสริมสุขภาพเด็กก่อนวัยเรียนไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 การวิจัยนี้เสนอว่า ผู้ดูแลเด็กควรได้รับการอบรมส่งเสริมการปฏิบัติพฤติกรรมการส่งเสริมสุขภาพเด็กก่อนวัยเรียนด้านความรับผิดชอบต่อสุขภาพ เพื่อส่งเสริมพัฒนาการและการเจริญเติบโตของเด็กให้เหมาะสมตามวัย The objective of this study was to compare health promoting behaviors of the child care providers for preschool children in the child development centers of Chon Buri Province. Age, education, income, child care experience, and child care training acquirement of the providers were the key factors analyzed. The study subjects consisted of 215 child care providers of Chon Buri child development center under the supervision of the Tambon Administration Organization. The questionnaires used in this study were designed to obtain data in regards to demographic variables and health promoting behaviors with internal consistency reliability (Cronbach's Alpha) of 0.87. The data were analyzed by using descriptive statistics, t-test, and One-way ANOVA. The result demonstrated that: 1) health promoting behaviors of the child care providers for preschool children, both all domains and sub-domain, were reported at a high level, 2) health promoting behaviors of the child care providers for preschool children who were different in age, education, income, child care experience, and child care training acquirement were not significantly different at p-value 0.05. This study suggested that training in regards to health promoting behaviors for child care providers, especially health responsibility domain, was important to promote health of preschool children in the child development centerDownloads
Published
2023-12-18
Issue
Section
Articles