การบริหารจัดการการท่องเที่ยวบนฐานชุมชนของหมู่บ้านท่องเที่ยว OVC บ้านตลาดล่าง อ.ศรีราชา จ.ชลบุรี

Authors

  • อิสราภรณ์ พลนารักษ์
  • กมลวรรณ รอดหริ่ง
  • ศิริวรรณ ภิญโญสิริพันธ์

Keywords:

การท่องเที่ยวโดยชุมชน, ชลบุรี, การท่องเที่ยว, การมีส่วนร่วมของประชาชน, ชุมชน, การบริหารจัดการ, Management, Community participation, Community-based tourism

Abstract

บทคัดย่อ         การวิจัยเรื่องการบริหารจัดการการท่องเที่ยวบนฐานชุมชนของหมู่บ้านท่องเที่ยว OVC บ้านตลาดล่าง อ.ศรีราชา จ.ชลบุรี มีวัตถุประสงค์การวิจัยเพื่อ (1) ศึกษากระบวนการบริหารจัดการการท่องเที่ยวบนฐานชุมชน (2) ระบุระดับการมีส่วนร่วมของชุมชนในกระบวนบริหารจัดการการท่องเที่ยวของโครงการหมู่บ้านท่องเที่ยว OVC และ (3) เปรียบเทียบระดับการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารจัดการของประชาชนที่เป็นสมาชิกและไม่ได้เป็นสมาชิกโครงการหมู่บ้านท่องเที่ยว OVC         ผู้ให้ข้อมูลแบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มแกเป็นคณะกรรมการบริหารโครงการหมู่บ้านท่องเที่ยวทั้งหมดจำนวน 9 คน กลุ่มที่สองคือ ประชาชนหัวหน้าครัวเรือนที่อาศัยอยู่ในชุมชนทั้งที่เป็นสมาชิกโครงการและไม่เป็นสมาชิกโครงการที่ได้มาจากการเลือกตัวอย่างแบบกำหนดสัดส่วนจำนวนทั้งสิ้น 90 คน เครื่องมือรวบรวมข้อมูลแบบสัมภาษณ์ที่มีโครงสร้างซึ่งผ่านการทดสอบความตรง และความคงที่แล้วการรวบรวมข้อมูลได้ดำเนินการระหว่างเดือนตุลาคม 2554 ถึง มกราคม 2555 และนำมาวิเคราะห์ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปเพื่อการวิจัยทางสังคมศาสตร์ ผลการวิจัยในแต่ละวัตถุประสงค์สรุปได้ดังนี้                1) กระบวนการการบริหารจัดการโครงการหมู่บ้านท่องเที่ยว ผลวิจัยพบว่า คณะกรรมการบริหารโครงการมีกรปฏิบัติตามขั้นตอนการบริหารจัดการเชิงกลยุทธ์จำนวน 4 ขั้นตอน จากขั้นตอนทั้งหมด 5 ขั้นตอน ซึ่งได้แก่ ขั้นตอนการทบทวนการกำหนดทิศทางภารกิจและเป้าหมายในการทำแผนกลยุทธ์ การทบทวนและจัดทำแผนกลยุทธ์เพื่อดำเนินการ การนำแผนไปสู่การปฏิบัติและการติดตาม ตรวจสอบและประเมินผลการปฏิบัติงาน ส่วนขั้นตอนการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมเพื่อค้นหาจุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และข้อจำกัดนั้น คณะกรรมการบริหารโครงการไม่ได้มีการปฏิบัติแต่อย่างใด         2) ผลการวิจัยเกี่ยวกับการมีส่วนร่วมของสมาชิกและไม่ได้เป็นสมาชิกโครงการหมู่บ้านท่องเที่ยวในกระบวนการบริหารจัดการท่องเที่ยว 5 ขั้นตอนนั้นพบว่าผู้ให้ข้อมูลที่เป็นสมาชิกมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารจัดการในระดับน้อยจำนวน 4 ขั้นตอน และไม่มีส่วนร่วมเลย 4 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนการติดตาม ตรวจสอบและประเมินผล ส่วนผู้ให้ข้อมูลที่ไม่ได้เป็นสมาชิก ผลวิจัยพบว่าไม่มีส่วนร่วมในขั้นตอนใดเลย         3)การเปรียบเทียบความแตกต่างระดับการมีส่วนร่วมของผู้ให้ข้อมูลที่เป็นสมาชิกและไม่เป็นสมาชิกในกระบวนการบริหารจัดการด้วยสถิติ t- test พบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญยิ่งในทุกขั้นตอน โดยพบว่า ผู้ให้ข้อมูลที่เป็นสมาชิกมีระดับการมีส่วนร่วมที่สูงกว่าผู้ให้ข้อมูลที่ไม่ได้เป็นสมาชิกAbstract           The research entitled "Community-Based Tourism Management of the Tourism OTOP Village Champion" aimed to find the empirical answer of the following objectives; 1) to study the management process of the tourism OTOP village champion project; 2) to identify the participation's level of the villagers on the management of tourism OTOP village champion and 3) to compare level of participation on the management process between members and non-members of the tourism OTOP village champion. The respondents were divided into two groups. The first group was all the administrative committees of the tourism OTOP village champion project while  the  second  group  was  the  household  heads who  lived  in this community (members and non-members of the tourism village project), selected by quota sampling. Data were collected means of interview schedule from 90 household heads. Data collection were conducted between the month of October 2011 to January 2012 and analyzed by using the SPSS computer program. Resea1·ch results in each objective can be summarized as follows:           1) Management of tile tourism QTOP champion (OVC) project. The research  results showed   that   the   administrative committees have implemented 4 out of 5 steps strategic management process namely; revision and determination of the direction, mission and goal of the strategic plan; take  the   plan  and       programs  into action  and;  monitoring  and evaluation  the  outputs  and outcomes of the program. the step of environmental  analysis to find out the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the community, was not implemented.           2) Participations’ level of the villagers on the management of OTOP village champion project  it  revealed  that the  respondents  who  were  the member of  OTOP village champion, participated in 4 out of 5 steps of strategic management process but only in the low level. Moreover, they did not participate in the step of monitoring and evaluation. Likewise, it found that the non-members were not participated in any step of management.           3) In comparing the differences between the participation's level of members and non-members of OTOP champion. it was found to have highly significant different in every steps of management. Moreover, the findings revealed that the participation of the members was higher than the non-members of OTOP village champion. 

Downloads