Thai students' attitudes towards native/non-native speakers of English

Authors

  • Watthana Suksiripakonchai.

Keywords:

English language, Usage, Pronunciation, Students attitudes English languages, การออกเสียงภาษาอังกฤษ

Abstract

บทคัดย่อ         ประเด็นเกี่ยวกับเรื่องผู้ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่และผู้ที่มิได้ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่นับเป็นหัวข้อที่สำคัญในการสอนภาษาอังกฤษ สืบเนื่องแต่ครั้งที่นักวิชาการชื่อคัชชรูได้สร้างแนวคิดเรื่องวงกลมของภาษาอังกฤษขึ้นในปี ค.ศ. 1985 ส่งผลในเกิดการวิพากษ์วิจารณ์เกี่ยวกับแนวคิดเรื่องวงกลมของภาษาอังกฤษนี้โดยมีคำถามเกิดขึ้นว่า บางประเทศ เช่น ประเทศสิงคโปร์และประเทศอินเดีย จะจัดอยู่ในกลุ่มประเทศที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่ได้หรือไม่ งานวิจัยชินนี้ศึกษาทัศนคติเกี่ยวกับผู้ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่ โดยการสุ่มคัดเลือกนักศึกษาจำนวน 20 คน ที่เต็มใจร่วมทำงานวิจัยชิ้นนี้ ซึ่งนักศึกษาต้องฟังเสียงอัดของผู้พูด 6 คนที่มีพื้นฐานในการใช้ภาษาอังกฤษที่แตกต่างกัน และนักศึกษากรอกแบบสอบถามที่เกี่ยวกับเสียงอัดแต่ละเสียงเพื่อใช้ในการศึกษาทัศนคติที่นักศึกษามีต่อเสียงอัดแต่ละเสียง ผลงานวิจัยชินนี้แสดงให้เห็นถึงปัญหาเกี่ยวกับทัศนคติของนักศึกษาที่มีต่อแนวคิดเรื่อง ภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ งานวิจัยนี้ยังนำเสนอข้อแนะนำดานการสอนเพื่อเป็นแนวทางช่วยเหลือนักศึกษาไทยในการนำรูปแบบการออกเสียงภาษาอังกฤษที่เหมาะมาใช้อย่างถูกต้องAbstract            Issues regarding native and non-native speakers of English are an important topic in English Language Teaching (ELT). Since Kachru established the three circles of English in 1985, criticisms of the circles have been raised as to whether speakers from some countries such as Singapore and India could be categorized as native speakers of English. In this study, attitudes toward perception of native speakers of English were examined. Twenty students were randomly selected to voluntarily participate n the study. They were asked to listen to short recordings made by six speakers from various nationalities. They were also asked to complete a questionnaire about each recording to elicit their attitudes regarding the voices they heard. The results showed implications of problematic attitudes towards the concept of English as an international language (EIL) and English as a lingual franca (ELF). Pedagogical recommendations are discussed to offer assistance to Thai students in relation to adoption of English pronunciation models. 

Downloads