พฤติกรรมเชิงจริยธรรมของนิสิตมหาวิทยาลัยบูรพา

Authors

  • ปัทวี สัตยวงศ์ทิพย์

Keywords:

พฤติกรรม, จริยธรรม, นิสิต, Behavior, Ethics, Students

Abstract

บทคัดย่อ          การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาระดับพฤติกรรมเชิงจริยธรรมของนิสิตมหาวิทยาลัยบูรพา (2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมเชิงจริยธรรมของนิสิตมหาวิทยาลัยบูรพากับตัวแปรด้านเพศ คณะ ชั้นปีที่ศึกษา ระบบการเรียน สถานภาพทางครอบครัว และประสบการณ์การเข้าร่วมพิธีกรรมทางศาสนา และ (3) ศึกษารูปแบบการพัฒนาพฤติกรรมเชิงจริยธรรมของนิสิตมหาวิทยาลัยบูรพา ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ใช้วิธีเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีเชิงปริมาณ โยการศึกษาจากเอกสาร การสำรวจ และนำมาวิเคราะห์ข้อมูล          ผลการศึกษาพบว่า นิสิตมหาวิทยาลัยบูรพา มีจริยธรรมอยู่ในระดับที่ค่อยข้างมาก เมื่อแยกเป็นรายด้าน พบว่า ความซื่อสัตย์และความรับผิดชอบอยู่ในอันดับที่ 1 มีค่าเฉลี่ยร้อยละ 4.10 ความมีระเบียบวินัยอยู่ในอันดับที่ 2 มีค่าเฉลี่ยร้อยละ 3.96 และความเสียสละอยู่ในอันดับที่ 3 มีค่าเฉลี่ยร้อยละ 3.95 นิสิตมหาวิทยาลัยบูรพาที่มีเพศ ชั้นปี และสถานภาพทางครอบครัวที่แตกต่างกันมีพฤติกรรมเชิงจริยธรรมไม่แตกต่างกัน ส่วนนิสิตมหาวิทยาลัยบูรพาที่ศึกษาอยู่ในคณะ ระบบการเรียน และมีประสลการณ์การเข้าร่วมพิธีกรรมที่แตกต่างกันทีพฤติกรรมเชิงจริยธรรมที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 การพัฒนาพฤติกรรมเชิงจริยธรรมของนิสิตมหาวิทยาลัยบูรพา มาจากอาจารย์ประพฤติปฏิบัติตนเป็นแบบอย่างให้กับนิสิตมาเป็นอันดับแรก ร้อยละ 98 ให้การสนับสนุนนิสิตได้ทำกิจกรรมด้านจริยธรรม มาเป็นอันดับสอง ร้อยละ 97.3 และให้อาจารย์สอดแทรกจริยธรรมในรายวิชาที่สอนร้อยละ 9636 เป็นอันดับสาม โดยนิสิตเห็นว่าจริยธรรมที่ควรปลูกฝังอย่างเร่งด่วนให้กับนิสิตมหาวิทยาลัยบูรพา ได้แก่ ความมีระเบียบวินัย มาเป็นอันดับ 1 ความเสียสละมาเป็นอันดับ 2 ความซื่อสัตย์สุจริตมาเป็นอันดับ 3 และความรับผิดชอบมาเป็นอันดับสุดท้ายABSTRACT              The objective of this study were (1) to investigate the degrees of Ethical behavior of Burapha University's students; (2) to study tile relationship between ethical behavior of Burapha University's students and variables of gender, faculty, class of study, learning system, family status and experiences of participation in religious ceremony; and (3) to study form of the development of ethical behavior of Burapha University's students. In this study, the researcher used quantitative data collections by means of documentary study, survey and analysis.              The result of the first objective was found that ethical behavior of Burapha University’s students was in high level. Dividing in each aspect it was found that honesty and responsibility were in the fi1·st level with an average of 4 10     self-discipline was in the second level with an average of 3.96%, and self-sacrifice in the third level with an average of 3.95%. The result of the second objective was found that Burapha University’s students with the differences of gender, class of study and family status had no difference in ethical behavior, but students who  have been studied in different faculties, different !earning system and those had different experiences of participation in religious ceremony had different ethical behavior with statistical significance at the level of 0.05. The result of the third objective was found that the development of ethical behavior of Burapha university's students came from the role model of teacher's behavior at the first level with an average of 98%, from the support of ethical activities at the second level with an average of 97.3 %, and from teaching with an ethical insertion into the subject contents at the third level with an average of 96.6%. The students expressed their opinions that the ethics which ought to be urgently cultivated are self-discipline, self-sacrifice, honesty and responsibility respectively.

Downloads