พฤติกรรมการสื่อสารของผู้บริโภคยุคดิจิทัลเกี่ยวกับแบรนด์สมาร์ทโฟนในห้องมาบุญครองบนเว็บไซต์พันทิปดอทคอม The Communicative Ways of Behaving of the Digital Consumer Relating to Smart Phone Brands in Maboonkhrong Forum on www.Pantip.com

Authors

  • ศันสนีย์ วงศ์วสุเศรษฐ์
  • มานะ ตรีรยาภิวัฒน์

Keywords:

พฤติกรรมการสื่อสาร, ผู้บริโภคยุคดิจิทัล, แบรนด์สมาร์ทโฟน, เว็บไซต์พันทิปดอทคอม, Communication Behavior, Digital Consumer, Smart Phone Brand, Online Communication Marketing, Pantip.com

Abstract

พฤติกรรมการสื่อสารของผู้บริโภคเปลี่ยนไปจากในอดีต เพราะสื่อสังคมออนไลน์ (Social Media) ผู้บริโภคสามารถสร้างเนื้อหาและเผยแพร่ได้ด้วยตนเอง พฤติกรรมดังกล่าวเป็นพฤติกรรมของผู้บริโภคยุคดิจิทัลหรือเรียกว่าโพรซูเมอร์ (Prosumer) การศึกษาเชิงคุณภาพชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะพฤติกรรม การสื่อสารของผู้บริโภคยุคดิจิทัลเกี่ยวกับแบรนด์        สมาร์ทโฟนบนเว็บไซต์พันทิปดอทคอม โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหาเชิงคุณภาพและการสัมภาษณ์เชิงลึกเป็นเครื่องมือวิเคราะห์กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ 10 กระทู้แนะนำที่มีเนื้อหาเกี่ยวกับสมาร์ทโฟนครบ 4 ขั้นตอนกระบวนการตัดสินใจซื้อ และสัมภาษณ์เจ้าของกระทู้ 5 คน ผลการศึกษาพบว่า      ผู้บริโภคยุคดิจิทัลเข้ามาตั้งกระทู้เพื่อต้องการแบ่งปันประสบการณ์ส่วนตัว เขียนรีวิวให้ความรู้ สำหรับผู้ตอบกระทู้เข้ามาอ่านกระทู้เพื่อต้องการข้อมูลประกอบการพิจารณาตัดสินใจ เพื่อค้นคว้าหาความรู้ และเพื่อให้เกิดความเข้าใจรูปแบบกระทู้ใช้ภาษาไม่เป็นทางการ ใช้ภาพประกอบ วิดีโอ ใส่ลิงค์เชื่อมโยงเว็บไซต์ต่าง ๆ มีการใช้สติกเกอร์ร่วมกับการนำเสนอเนื้อหาและแสดงความคิดเห็น มีการใช้ระบบให้คะแนนความนิยมกระทู้และความคิดเห็น นอกจากนี้ ผู้ตั้งกระทู้ยังเป็นผู้บริโภคยุคดิจิทัล หรือโพรซูเมอร์ประเภทผู้สร้างเนื้อหา ผู้ตอบกระทู้เูป็นประเภทนักสะสมเนื้อหา เพื่อใช้ประกอบการตัดสินใจซื้อ เก็บข้อมูลลูกเล่นสมาร์ทโฟน และมีลักษณะร่วมอยู่ 2 ประเภท คือ การเป็นผู้เข้าร่วมและนักวิจารณ์ ซึ่งจะวิพากษ์วิจารณ์ให้คำแนะนำการบริการหลังการขาย และวิจารณ์สมาร์ทโฟนรุ่นที่นำมารีวิวConsumers' purchasing behavior has changed over time due to the launch of social media. This allows consumers to be able to create and publicize the contents about the products by themselves. This behavior has become the behavior of digital age consumers called “Prosumer”. This qualitative research is aimed to study attributes of communication behavior on buying decision process of smart phones. Researcher employed methods of content analysis and in-depth interview as research instruments. To interview and analyze the research population. Then the ten recommended posts regarding smart phones and 4 steps of buying decision were analyzed and five post writers were interviewed. From the results of the studies, the digital consumers’ posts are to share their personal experiences and write reviews to give knowledge. Prior to their buying decision, people who read or respond to the post need the data and knowledge in order to realize what is best model. The posts is informal and there are illustration, video, and the links connecting with websites. Stickers are also used with the presentation of the contents and comments. The popular vote for the posts or comments is used. The people who post are digital age consumers who create contents. The people who respond to collect data for their final decision and they collect the data of the smart phones’ features. There were two common characteristics, both participants and commentators who give comments, give advice of after sales service and give comments on the reviewed smart phone’s model on the post.

Downloads