ทางออกความขัดแย้งและผลการปฏิบัติงานจากการขับเคลื่อนโดยการบริหารองค์กรในมิติด้านโครงสร้าง การสื่อสารและวัฒนธรรมแห่งการเรียนรู้โดยมีกลุ่มอายุเอ็มและเอ็กซ์เป็นตัวแปรกำกับ
Conflict Resolution, and Job Performance Driven by Organizational Management on the Dimensions of Structure, Communication and Learning Culture with Age Groups, M and X, as Moderator
Keywords:
โครงสร้างองค์การ, วัฒนธรรมองค์การ, การหาทางออกความขัดแย้งAbstract
การหาทางออกของความขัดแย้งและผลการทำงานบนความแตกต่างด้านอายุของแรงงานนับเป็นปัญหาที่สำคัญในการบริหารแรงงาน งานวิจัยนี้ทำการสร้างตัวแบบซึ่งประกอบด้วยปัจจัยสาเหตุ 3 ประการ คือ การบริหารการสื่อสาร โครงสร้างองค์การ และวัฒนธรรมองค์การแห่งการเรียนรู้และปัจจัยผล ซึ่งประกอบด้วย การมีส่วนร่วมของพนักงาน ความสามารถในการปรับตัวผลการทำงาน และการหาทางออกของความขัดแย้งแบบชนะ-แพ้ การศึกษานอกเหนือจากการทดสอบอิทธิพลของปัจจัยตามกรอบแนวคิดแล้วยังมีการเปรียบเทียบตัวแบบในกลุ่มมิลเลนเนียลและกลุ่มเอ็กซ์ในมิติของตัวแปรกำกับ การศึกษาดำเนินการกับกลุ่มตัวอย่างของประชากรทั้งสองกลุ่มอายุในอุตสาหกรรมบริการ โดยใช้ขนาดตัวอย่างกลุ่มละ 300 คน ผลการศึกษาพบว่า 1) โดยเส้นอิทธิพลของทุกปัจจัยในกลุ่มมิลเลนเนียลมีค่าสูงกว่ากลุ่มเอ็กซ์ ยกเว้นปัจจัยความสามารถในการปรับตัวไปยังปัจจัยการหาทางออกของความขัดแย้งของกลุ่มเอ็กซ์มีค่าสูงกว่ากลุ่มมิลเลนเนียล แสดงว่า กลุ่มเอ็กซ์มีความสามารถปรับตัว และ 2) ปัจจัยโครงสร้างองค์การและวัฒนธรรมองค์การแห่งการเรียนรู้มีอิทธิพลต่อผลการทำงาน และการหาทางออกของความขัดแย้งของแต่ละกลุ่ม The conflict resolution and job performance caused by age-diverse workforce are the crucial issues on the workforce management. This study formulated the conceptual model which consisted of three exogenous factors: communication management, organizational structure, learning organizational culture, and four endogenous factors: involvement, adaption, job performance and Win-Lose conflict resolution. Besides the test of the significance of the influence on the factors based on the conceptual framework, there was the comparison of the working population in the service industry of two age groups (Millennial and X) as moderator variables. The study was conducted by using the sample size of 300 from each group. The results have shown that (1) the influence of each factor on model of the millennium group was higher than that of generation X except the influence of adaptive factor of conflict resolution which indicated that generation X had more ability to solve conflict and (2) the organizational structure and learning organizational culture have significantly influenced the conflict resolution and job performance in each group.References
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Review knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
Blau, G. J. (1985). A multiple study investigation of the dimensionality of job involvement. Journal of Vocational Behavior, 27(1), 19-36.
Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance. San Francisco: Jossey-Bass.
Boxall, F., & Purcell, J. (2003). Strategy and human resource management (management, Work and organizations). New York: Macmillan.
Brow, S. P. (1996). A new look at psychological climate and its relationship to job involvement, effort, and performance. Journal of Applied Psychology, 81(4), 358-368.
Chandler, A. D., Jr. (1962). Strategy and structure: Chapters in the history of the industrial enterprise. Cambridge, MA: MIT Press
Choi, I. (2013). How is Good Governance Re-contextualised at the Local Level in Indonesia. Bristol: University of Bris.
Coffey, C., & Hunsaker. (1994). Management and Organizational Behavior. New York: Austen Press.
Fink, S. L., Jenk, S. R., & Willit, R.D. (1983). Designing and managing organizations. Illinois: Richard D. Irwin Inc.
French, J. R., & Kahn, R. L. (1962). The relationship among self-efficacy beliefs, external locus of control and work stress in public setting schoolteachers. Open Journal of Social Sciences, 2(11), 149-152.
Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14(6), 693-727.
Gurin, G., Veroff, J., & Feld, S. (1960). The relationship of job satisfaction, job stress, mental health of government and non-government employees of bangladesh. Journal psychology, 4(6), 11.
Hall, E. T. (1984). Entrainment. In The dance of life: The other dimension of time. Garden City, NY: Anchor Press/Doubleday.
Hansen, J.I.C., & Leuty, M.E. (2012). Work values across generations. Journal of Career Assessment, 20(1), 34-52
Henning et al., (2010). Integration of iconic gestures and speech in left superior temporal areas boosts speech comprehension under adverse listening conditions. Neuroimage, 49(1), 875-884
Hofstede, G. (1984). Cultural dimensions in management and planning. Journal of International Business Studies, 14(2),75-89.
Hofstede, G. (2011). Cultures: Dimensional zing The Hofstede Model in Context. Online Reading in Psychology and Culture. International Association for Cross-Cultural
Psychology, 3-26
Kanungo, R. N. (1982). Measurement of job and work involvement. Journal of Applied Psychology, 67(3), 341-349.
Kim. (2015). Design of a multi-variable QoE function based on the remaining battery energy. Conference: 2015 IEEE 26th Annual International Symposium on Personal, Indoor, and Mobile Radio Communications (PIMRC).
Klapper, J. T. (1967). The Effect of Mass Communication. New York: Free Press.
Liebowitz, J., N. Ayyavoo, H. N., Carran, D., & Simien, J. (2007). Cross-generational knowledge flower in edge organizations, Industrial Management & Data Systems Journal, 107(2).
Lipnack, J., & Stamps, J. 1999. Virtual teams: The new way to work. Strategy & Leadership, 27(1), 14-19.
Lodahl and Kejner (1965). The Definition and Measurement of Job Involvement. Journal of Applied Psychology, 49(1), 24-33.
McFarland, D. E. (1974). Management: Principles and Practice. Michigan: Macmillan/McGraw-Hill School Division.
McNamara, D. S. (2007). Reading comprehension strategies: Theories, interventions, and technologies. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Montana, P. & Charnov, B. (2008). Management (4th ed.). New York: Barron’s Educational Series.
Numrah, I. (2008). Commitment to job performance: Development and validation of a multi-dimensional measure. Ontario, Canada: University of Guelph.
Onyishi, I.E., & Ogbodo, E. (2012). The contributions of self-efficacy and perceived Organisational support when taking charge at work. Journal of Industrial Psychology,
(1), 1-11.
Griffin, R. W. (1999). Management (6th ed.). Boston: Houghton Griffin.
Rabinowitz, S. and Hall, D.T. (1977). Organization research on job involvement. Psychological Bulletin, 84(1977), 267-269
Saal, F.E. (1978). Job involvement: a multivariate approach. Journal of Applied Psychology, 63(1), 53-61.
Saleh, S. D., & Hosek, J. (1976). Job involvement: concepts and measurements. The Academy of Management Journal, 19(2) 213-224
Schramm, W. (1973). Channel and audience in handbook of communication. Chicago: Renelly College Publishing Company.
Sedlmayr, L. (2017). Leadership styles and access of women to top level business positions. Submitted for the Doctor’s degree in Management science (Dr.sc.admin.) Faculty of Business, Management and Economics, University of Latvia.
Siegel, L. S. (1969). Conservation of number in young children recentlyversus relation response strategies. Journal of Child Development Abstract and Bibliography, 47-175.
Thomas, K. and Schmidt, W. (1976). A survey of managerial interests with respect to conflict. Academy of Management Journal, 19(2), 315-318.
Tjosvold, D., Moy, J., & Shigeru, S. (2001). Co-operative teamwork for service quality in East Asia. Managing Service Quality, 9, 209-216
Wijk, R.V., Jansen, J.J.P., Lyles, M.A. (2008). Inter- and intra-organizational knowledge transfer: a meta-analytic review and assessment of its antecedents and consequences. Journal of Management Studies, 45(4), 830-853.
Weiss, J.B., Suyama, K.L., Lee, H.H., Scott, M.P. (2001). Jelly belly: a Drosophila LDL receptor repeat-containing signal required for mesoderm migration and differentiation. Pubmed, 107(3), 387-98.
Yusof, M.N and Bakar A.H.A. (2012). Knowledge management and growth performance in construction companies: a framework. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62(2012), 128-134.