ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเป็นคนดีน่าเชื่อถือของหัวหน้าสถานศึกษา

Factors Affecting Managerial Trustworthy Behavior in Schools

Authors

  • ดวงเดือน แซ่ตัง

Keywords:

พฤติกรรม, ความน่าน่าเชื่อถือ, ความไว้วางใจในหัวหน้า, หัวหน้า, การสนับสนุนทางสังคม

Abstract

การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับพฤติกรรมการเป็นคนดีน่าเชื่อถือของหัวหน้าสถาน ศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็นครูผู้สอนในระดับประถมศึกษา และมัธยมศึกษาในประเทศไทย จำนวน 649 คน ใช้การสุ่มแบบหลายขั้นตอน (multistage random sampling) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบ stepwise ผลการวิจัยพบว่า การรับรู้ความยุติธรรม การได้รับการสนับสนุนทางสังคม ความไว้วางใจในหัวหน้า ความสอดคล้องกันระหว่างค่านิยมของหัวหน้าและลูกน้อง ภาวะผู้นำแบบมุ่งพัฒนา และการรับรู้ความปลอดภัยของกลุ่มสามารถร่วมกันทำนายพฤติกรรมความเป็นคนดีน่าเชื่อถือของหัวหน้าสถานศึกษาได้ร้อยละ 78 โดยการรับรู้ความยุติธรรมเป็นตัวทำนายที่สำคัญที่สุด รองลงมา คือ การได้รับการสนับสนุนทางสังคม และความไว้วางใจในหัวหน้า นอกจากนี้ยังได้มีการเสนอแนะการนำผลการวิจัยไปประยุกต์ใช้และการทำวิจัยในอนาคต The present study aimed to examine the factors affecting managerial trustworthy behavior. The participants consisted of 649 primary and secondary school teachers in Thailand. Multi-stage random sampling was used to draw a sample. Stepwise multiple regression analysis was performed between managerial trustworthy behavior as a dependent variable and transformational leadership, trust, trust propensity, perceived organizational justice, team psychological safety, value congruence, and social support as independent variables. The results indicated that altogether 78% of the variability in managerial trustworthy behavior was predicted by transformational leadership, trust, perceived organizational justice, team psychological safety, value congruence, and social support. However, perceived organizational justice, social support and trust, respectively made the most contribution to predicting managerial trustworthy behavior. Implications and future research are also discussed.

References

ดุจเดือน พันธุมนาวิน. (2547). ปัจจัยเชิงเหตุของพฤติกรรมการสนับสนุนทางสังคมของหัวหน้าไทยตามรูปแบบปฏิสัมพันธ์นิยม. วารสารพัฒนบริหารศาสตร์, 44(4),103-123.

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2552). ข้อเสนอการปฏิรูปการศึกษาในทศวรรษที่สอง (พ.ศ. 2552-2561). กรุงเทพฯ: พริกหวานกราฟิก.

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2560). ข้อเสนอการปฏิรูปการศึกษาในทศวรรษที่สอง (พ.ศ. 2552-2561). กรุงเทพฯ: พริกหวานกราฟิก.

Alarcon, G., M., Lyons, J.B., & Christensen, J.B. (2018). The effect of propensity to trust and perceptions of trustworthiness on trust behaviors in dyads. Behavioral Research, 50, 1906-1920.

Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York: The Free Press.

Bass, B. M. (1997). Does the transactional-transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries? American Psychologist, 52, 130-139.

Bass, B. M. (1999). Two decades of research and development in transformational leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8(1), 9-32.

Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational leadership. Journal of Applied Psychology, 88(2), 207-218.

Bunker, B. B., Alban, B. T., & Lewicki, R. J. (2004). Ideas in currency and OD practice: Has the well gone dry?. Journal of Applied Behavioral Science, 40, 403-422.

Burke, S. C., Sims, E. D., Lazzara, H. E., & Salas, E. (2007). Trust in leadership: A multi-level review and integration. The Leadership Quarterly, 18, 606-632.

Butler, J. K. (1991). Towards understanding and measuring conditions of trust: Evolution of a conditions of trust inventory. Journal of Management, 17, 643-663.

Butler, J. K., Cantrell, R. S., & Flick, R. J. (1999). Transformational leadership behaviors, upward trust, and satisfaction in self-managed work teams. Organization Development Journal, 17, 13-28.

Chatman, J. (1991). Matching people and organizations: Selection and socialization in public accounting firms. Administrative Science Quarterly, 36, 459-484.

Colquitt, J. A., & Rodell, J. B. (2011). Justice, trust, and trustworthiness: A longitudinal analysis integrating three theoretical perspectives. Academy of Management Journal, 54(6), 1183-1206.

Colquitt, J. A., Scott, B. A., & LePine, J. A. (2007). Trust, trustworthiness, and trust propensity: A meta-analytic test of their unique relationships with risk taking and job performance. Journal of Applied Psychology, 92(4), 909-927.

Conger, J. A., Kanungo, R. N., & Menon, S. T. (2000). Charismatic leadership and follower effects. Journal of Organizational Behavior, 21(7), 747-767.

Cropanzano, R., Byrne, Z. S., Bobocel, D. R., & Rupp, D. R. (2001) Moral virtues, fairness heuristics, social entities, and other denizens of organizational justice. Journal of Vocational Behavior, 58, 164-209.

Cui, Y., & Jiao, H. (2019). Organizational justice and management trustworthiness during organizational change: Interactive of benevolence, integrity, and managerial approach. Information Processing and Management 56, 1526-1542.

Dasgupta, P. (1988). Trust as a commodity. In D. Gambetta (Ed.), Trust: Making and breaking cooperative relations (pp.49-72). MA: Wiley-Basil Blackwell.

Denize, S., & Young, L. (2007). Concerning trust and information. Industrial Marketing Management, 36, 968-982. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2007.06.004

Dirks, K. T., & Ferrin, D. L. (2002). Trust in leadership: Meta-analytic findings and implications for research and practice. Journal of Applied Psychology, 87(4), 611-628.

Edmondson, A. C. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383.

Edmondson, A. C. (2004). Psychological safety, trust, and learning in organizations: A group-level lens. In R. M. Kramer, & K. S. Cook (Eds.), The Russell Sage Foundation series on trust: Trust and distrust in organizations: Dilemmas and approaches (pp. 239-272). New York: Russell Sage Foundation.

Gillespie, N. A., & Mann, L. (2004). Transformational leadership and shared values: The building blocks of trust. Journal of Managerial Psychology, 19, 588-607.

Graen, G. B., & Uhl-Bien, M. (1995). Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multidomain perspective. Leadership Quarterly, 6, 219-247.

Greenberg, J. (1990). Organizational justice: Yesterday, today, and tomorrow. Journal of Management, 16(2), 399-432.

Heyns, M., & Rothman, S. (2015). Dimensionality of trust: An analysis of the relations between propensity, trustworthiness and trust. Journal of Industrial Psychology, 41(1), 1-12.

Jung, D. L., & Avolio, B. J. (2000). Opening the black box: An experimental investigation of the mediating effects of trust and value congruence on transformational and transactional leadership. Journal of Organizational Behavior, 21(8), 949-964.

Lau, D. C., & Lam, L. W. (2008). Effects of trust and being trusted on team citizenship behavior in chain stores. Asian Journal of Social Psychology, 11, 141-149.

Lau, D. C., Liu, J., & Fu, P. P. (2007). Feeling trusted by business leaders in China: Antecedents and the mediating role of value congruence. Asia Pacific Journal of Management, 24(3), 321-340.

Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organization trust. Academy of Management Review, 20, 709-734.

Mayer, R. C., & Gavin, M. B. (2005). Trust in management and performance: Who minds the shop while the employees watch the boss? Academy of Management Journal, 48(5), 874-888.

Meglino, B. M., & Ravlin, E. C. (1998). Individual values in organizations: Concepts, controversies, and research. Journal of Management, 24, 351-389.

Piryaei, S., & Arshadi, N. (2012). Trust propensity as a moderator in relationship between perceived manager trustworthiness and job performance. International Journal of Psychology, 6(2), 127-144.

Ring, P. S., & Van de Ven, A. H. (1992). Structuring cooperative relationships between organizations. Strategic Management Journal, 13, 483-498.

Robinson, S. L., & Rousseau, D. M. (1994). Violating the psychological contract: Not the exception but the norm. Journal of Organizational Behavior, 15, 245-259.

Rousseau, D. M., Sitkin, S. B., Burt, R. S. & Camerer, C. (1998). Not so different after all: A cross- discipline view of trust. Academy of Management Review, 23, 393-404.

Rotter, J. B. (1967). A new scale for the measurement of interpersonal trust. Journal of Personality, 35(4), 651–665.

Saetang, D. (1999). Conceptualization of transformational and transactional leadership: A cross-cultural study. Master’s thesis, I/O Psychology, Faculty of Liberal Arts and Sciences Portland State University.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson.

Tulubas, T., & Celep, C. (2012). Effect of perceived procedural justice on faculty members’ silence: The mediating role of trust in supervisor. Social and Behavioral Sciences, 47, 1221-1231.

Whitener, E., Brodt, S., Korsgaard, M. A., & Werner, J. (1998). Managers as initiators of trust: An exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behavior. Academy of Management Review, 23, 513-530.

Whitener, E. M. (1997). The impact of human resource activities on employee trust. Human Resource Management Review, 22(3), 513-530.

Yamane, T. (1967). Statistics: An introductory analysis. New York: Haper.

Downloads

Published

2022-11-18