An Analysis of the Answers to English Negative Yes/No Questions of the First-Year Undergraduate students at Burapha University

การวิเคราะห์คำตอบของคำถามใช่หรือไม่แบบปฏิเสธ ภาษาอังกฤษของนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยบูรพา

Authors

  • วารีรัตน์ สีแดง
  • อุบล ธเนศชัยคุปต์

Keywords:

English negative yes/no questions, Answer patterns, Incorrect meaning, Incorrect grammar, incorrect patterns

Abstract

This study aimed to analyze the answers to English negative yes/ no questions. The participants of the study were 185 first- year undergraduate students at Burapha University. The instrument of the study was a questionnaire on demographic factors and answer to English negative yes/ no questions. Data were analyzed by using descriptive and inferential statistics through SPSS for Windows. The results revealed that (1) most of the participants answered English negative yes/ no questions incorrectly (incorrect answers = 92.20%); (2) from all 5,180 answers, the answer patterns that the participants used were “Yes, /No, + a full sentence” (44.69%), “Yes, /No, + a subject+ an auxiliary verb (n’ t/not)” (26.41%), “Yes. /No” (18.75%), and “Others” (10.15%); and (3) the participants’ demographic factors did not affect their answer scores (p>.05). Other findings were as follows; (1) Most mistakes found in the incorrect answers were incorrect meaning, incorrect grammar, and incorrect answer patterns; (2) Regarding the ungrammatical answers, the participants made a lot of grammatical errors on answer patterns, auxiliary verbs, pronouns, adjectives, and so on; and (3) The “Others” answer patterns could be grouped into four types of “sentences without Yes or No”, “Yes/No+ word(s)/ phrase”, “Yes/No + the irrelevant sentence”, and “Word(s)/ phrase”.  การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์คำตอบของคำถามใช่หรือไม่แบบปฏิเสธภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างของการวิจัยครั้งนี้ คือนิสิตระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยบูรพาจำนวน 185 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือแบบสอบถามข้อมูลเกี่ยวกับอาชีพ การใช้ภาษาอังกฤษที่ทำงาน การทำงานกับต่างชาติที่พูดภาษาอังกฤษ และ การตอบคำถามใช่หรือไม่แบบปฏิเสธภาษาอังกฤษ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้โปรแกรม SPSS for Windows ในการวิเคราะห์ค่าสถิติเชิงบรรยาย และสถิติเชิงอ้างอิงหรือเชิงอนุมาน ผลการวิจัยปรากฎว่า (1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ (92.20%) ตอบคำถามใช่หรือไม่แบบปฏิเสธภาษาอังกฤษไม่ถูกต้อง (2) จากคำตอบทั้งหมด 5,180 คำตอบ รูปแบบคำตอบที่กลุ่มตัวอย่างใช้ในการตอบคือ “ใช่/ ไม่ใช่ + ประโยคสมบูรณ์” (44.69%) “ใช่/ ไม่ใช่ + ประธาน + กริยานุเคราะห์” (26.41%) “ใช่/ ไม่ใช่” (18.75%) และ คำตอบแบบอื่นๆ (10.15%) และ (3) ปัจจัยด้านข้อมูลส่วนตัวของตัวกลุ่มตัวอย่างไม่มีผลกระทบต่อคะแนนการตอบคำถาม (p> .05) นอกจากนี้ ยังพบว่า (1) ข้อผิดพลาดส่วนใหญ่ที่พบในคำตอบที่ไม่ถูกต้องคือความหมายไม่ถูกต้อง ไวยากรณ์ไม่ถูกต้อง และ รูปแบบคำตอบไม่ถูกต้อง (2) สำหรับคำตอบที่ไวยากรณ์ไม่ถูกต้อง กลุ่มตัวอย่างทำผิดพลาดด้านไวยากรณ์จำนวนมากในเรื่อง รูปแบบคำตอบ คำกริยานุเคราะห์ คำสรรพนาม คำคุณศัพท์ และอื่นๆ และ (3) รูปแบบคำตอบแบบอื่นๆ สามารถจัดกลุ่มได้เป็น4 ประเภท ได้แก่ “ประโยคที่ไม่มีคำว่า ใช่ หรือ ไม่ใช่”, “ใช่ หรือ ไม่ใช่ + กลุ่มคำ/วลี”, “ใช่ หรือ ไม่ใช่ + ประโยคที่ไม่เกี่ยวข้อง”, และ “กลุ่มคำ/วลี”

Downloads

Published

2024-04-19