Facebook as Smart and Effective Business Weapons

เฟซบุ๊ค อาวุธทางธุรกิจอันชาญฉลาดและมีประสิทธิภาพ

Authors

  • Kamolchanok Sreshthaputra

Keywords:

Online shopping, social network, consumer’s buying behavior, commercial exchange, การซื้อขายสินค้าและบริการผ่านสื่อออนไลน์, เครือข่ายสังคมออนไลน์, พฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภค, การแลกเปลี่ยนทางการค้า

Abstract

Online shopping continues to grow at a rapid pace. Social network sites have become tremendously famous. Since April 2009, Facebook has become the No. 1 social networking with more than 500 million active users. Therefore, many business sectors have to adjust themselves by creating their own community via Facebook. Facebook has many tools for people to share their information such as News feed, Share, Group, etc. It allows customers to meet, discuss, and get closer to the business. The power of Facebook is more effective because after building a Community, customers can select shop, have conversation, and share activities. It provides many Applications such as games, rewards, and points’ collection. Combining Facebook into commercial exchanges can occur through a number of various means as followings: (1) Profile Page, (2) Inventing a Group, (3) Building a Fan Page, (4) Facebook Ad and (5) Facebook Application. Facebook has an impact on consumer’s buying behavior in many ways. The main reason is that people trust their friends’ comments about or service on Facebook. As the Click-Through Rate on Facebook Ad is not high, the Viral Marketing or Word-of-Mouth is a method to bring consumers to participate. Model of pricing has also changed in social network. Consumers will buy a product only when they find the best deal. Facebook makes it easier for consumer to form a group of their friends, and then order a large number of products for a special price. Facebook helps arousing friends and friends of friends to participate in getting the best deal.การซื้อขายสินค้าและบริการผ่านสื่อออนไลน์เติบโตอย่างต่อเนื่องและรวดเร็ว เครือข่ายสังคมออนไลน์ได้รับความนิยมอย่างยิ่งยวด ตั้งแต่เดือนเมษายน 2009 Facebook ได้ก้าวขึ้นเป็นอันดับหนึ่งด้วยจำนวนผู้ใช้งานมากกว่า 500 ล้านคน ดังนั้นธุรกิจหลายแห่งจึงต้องปรับตัวด้วยการสร้างชุมชนของตนผ่านทาง Facebook โดย Facebook นั้นมีเครื่องมือหลากหลายให้แบ่งปันข้อมูล เช่น News Feed, share, Group เป็นต้น ลูกค้าสามารถพบปะ พูดคุย และใกล้ชิดกับธุรกิจ Facebook มีประสิทธิภาพมากเพราะหลังจากสร้างชุมชนแล้ว ลูกค้าสามารถเลือกร้าน พูดคุยและทำกิจกรรมร่วมกัน ด้วย Application ที่หลากหลาย เช่น เกม รางวัล การสะสมแต้ม การผสมผสาน Facebook ไปสู่การแลกเปลี่ยนทางการค้าสามารถเกิดขึ้นผ่านวิธีการที่หลากหลายดังนี้ (1) หน้า Profile (2) การสร้าง Group (3) การสร้าง Fan Page (4) โฆษณาบน Facebook และ (5) Application ของ Facebook  Facebook ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภคในหลายด้าน ด้วยเหตุผลหลักคือความเชื่อใจในความคิดเห็นของเพื่อนเกี่ยวกับสินค้าและบริการใน Facebook และเนื่องจากอัตราการคลิกบนโฆษณาใน Facebook นั้นมีจำนวนที่ไม่สูง การทำการตลาดแบบบอกต่อหรือปากต่อปากจึงเป็นวิธีที่จะดึงลูกค้าเข้ามามีส่วนร่วม โครงสร้างด้านราคาในเครือข่ายสังคมออนไลน์ก็เปลี่ยนไปเช่นกัน ผู้บริโภคจะซื้อสินค้าต่อเมื่อได้ราคาที่ดีที่สุด Facebook ทำให้ผู้บริโภคสามารถรวมกลุ่มเพื่อน แล้วสั่งสินค้าได้ในจำนวนมากเพื่อให้ได้ราคาพิเศษ Facebook ช่วยกระตุ้นเพื่อนและเพื่อนของเพื่อนให้เข้ามามีส่วนร่วมเพื่อรับข้อเสนอที่ดีที่สุด

Downloads

Published

2024-04-22