The Relationship between Word Recognition Skills and Reading Comprehension in English of EFL Thai Students

Authors

  • Ubon Dhanesschaiyakupta

Keywords:

English Language, Reading, Word recognition skills

Abstract

The relationship between word recognition and reading comprehension processing skills in English of Thai students learning English as a foreign language was investigated. The subjects were 60 high school students of a public school. The instruments used to collect data were word recognition (three word-type-paper-based tests: realword, nonword, and pseudoword) and reading comprehension tests. The statistical methods employed for analyzing the data were Descriptive (for calculating mean and standard deviation), Pearson Product Moment (for analyzing the correlation), and Multiple Regression (for analyzing the predictive values of the predictors). The descriptive statistics reveal the highest mean of realword (44.15) and the lowest mean of pseudoword (24.73). These means reflect the word recognition capability of students in recognizing 95.99 percent of the realword and 68.69 percent of words sounding like real English word. The analysis of Pearson Product Moment displays two correlations between realword and reading comprehension, and between pseudoword and reading comprehension. This result addresses the objective of this study. Finally, the results of Multiple regression analysis indicate 1) that the three predictors account for about 25% of the variance in the comprehension scores and 2) that realword and pseudoword scores make a contribution to comprehension score.  งานวิจัยนี้ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทักษะในการถอดรหัสคำและการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายสังกัดโรงเรียนรัฐบาล เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศจำนวน ๖๐ คน กลุ่มตัวอย่างทั้งหมด ๖๐ คนนี้ ถูกกำหนดให้ทำแบบทดสอบ ๒ ชุด คือ แบบวัดความรู้ความสามารถในการถอดรหัสคำประกอบด้วยแบบทดสอบย่อย ๓ ประเภท ได้แก่ realword pseudoword และ nonword และแบบวัดความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ คะแนนจากแบบทดสอบทั้งสองถูกวิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณาและอนุมานผลของการวิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณา แสดงให้เห็นค่าเฉลี่ยสูงของคะแนนจาก realword test (๔๔.๑๕) และค่าต่ำสุดของคะแนนจาก pseudoword test ค่าเฉลี่ยทั้งสองนี้ชี้ให้เห็นถึงความสามารถในการถอดรหัสคำประเภท realward ซึ่งสูงกว่าความสามารถในการถอดรหัสคำประเภท pseudoword (ร้อยละ ๙๕.๙๙ และ ๖๘.๖๙ ตามลำดับ) ผลของการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสัมประสิทธิ์สหพันธ์ Pearson Product Moment แสดงให้เห็นถึงความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการถอดรหัสคำ (realword, pseudoword และ nonword) สามารถพยากรณ์ความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจได้ร้อยละ ๒๕ และความสามารถในการถอดรหัสคำ realword และ pseudoword มีผลต่อการอ่านเพื่อความเข้าใจ

Downloads

Published

2024-05-03