แนวทางการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมในสังคมไทย
Keywords:
การปลูกฝัง, คุณธรรมจริยธรรม, สังคมไทยAbstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์ของการศึกษาอยู่ 3 ประการคือ (1) เพื่อศึกษาถึง การปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมในสังคมไทยและในต่างประเทศ (2) เพื่อศึกษาถึง แนวทางการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมสำหรับสังคมไทย (3) เพื่อนำเสนอรูปแบบสำหรับการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมในสังคมไทย โดยในการศึกษาครั้งนี้ ใช้วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการวิเคราะห์สังเคราะห์เอกสาร ข้อค้นพบจากงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ส่วนกลุ่ม เป้าหมาย ได้แก่ รายงานงานวิจัย บทความทางวิชาการ ตลอดจนหนังสือที่เกี่ยวข้อง ซึ่งนำมาจัดหมวดหมู่ตามประเด็นความสำคัญและนำเสนอข้อมูลด้วยการเขียนเชิงพรรณนา จากการวิเคราะห์สังเคราะห์พบว่า 1) การปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมในสังคมไทยและในต่างประเทศ มีวิธีการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมที่จำแนกได้เป็น 2 ประเด็น คือ การปลูกฝังในหลักสูตรการศึกษาและการปลูกฝังโดยสถาบันครอบครัว 2) แนวทางในการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมสำหรับสังคมไทยมีแนวทางที่สามารถนำมาปรับใช้ 3 แนวทาง คือ การปลูกฝังในหลักสูตรสถาบันการศึกษา การปลูกฝังในสถาบันทางสังคม และการใช้หลักศาสนาในการช่วยขัดเกลาคุณธรรมจริยธรรม 3) รูปแบบสำหรับการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมในสังคมไทย ได้แก่ การปฏิรูปหลักสูตรการศึกษา การร่วมมือกันโดยการปลูกฝังในสถาบันครอบครัว การส่งเสริมด้านการปฏิบัติและการเป็นแบบอย่างที่ดี และการมีส่วนร่วมขององค์กรภาครัฐและเอกชนในการกำหนดแนวในการศึกษา This article has three purposes of study, which are (1) to study the indoctrination of morality and ethics in Thai society and abroad, (2) to study the guidelines for the indoctrination of morality and ethics for Thai society, and (3) to propose the moral establishing model for development in Thai society. In this study, the data collection method was performed by document synthesis and analysis as well as collecting findings from related research. The target group was research reports, academic articles, and associated books, which will be categorized according to the essential issues and presented with descriptive writing. From the synthetic and analysis, it can be found that 1) indoctrination of morality and ethics in Thai society and abroad can be categorized into two main issues, which are the indoctrination in the educational curriculum and family institutions, 2) there are three guidelines for indoctrination of morality and ethics for Thai society that can be applied, they are, to be indoctrinated through the educational curriculum, social institutions, and the use of religious principles to help refine morality and ethics, and 3) model for moral and ethical development in Thai society are educational curriculum reformation, the collaboration by indoctrinated family institutions, ethical practices, and role model promotion, and the participation of public and private organizations in establishing educational guidelines.Downloads
Issue
Section
Articles