การจัดการขนมไทยพื้นบ้านโบราณเพื่อส่งเสริมธุรกิจจำหน่ายของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี

The Management of Traditional Thai Desserts to Promote the Souvenir Business in Phetchaburi Province

Authors

  • นพรัตน์ บุญเพียรผล
  • บุษริน วงศ์วิวัฒนา

Keywords:

ขนมไทยพื้นบ้านโบราณ, ธุรกิจจำหน่ายของที่ระลึก, ปัจจัยด้านการตลาด, ปัจจัยด้านการจัดการธุรกิจ

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ก็เพื่อศึกษาถึงแนวทางการจัดการขนมไทยพื้นบ้านโบราณเพื่อส่งเสริมธุรกิจจำหน่ายของที่ระลึก จังหวัดเพชรบุรี ภายใต้การศึกษาซึ่งมุ่งศึกษาในประเด็นที่สำคัญของตัวแปรด้านการจัดการทางการตลาดและตัวแปรด้านการจัดการทางธุรกิจสำหรับธุรกิจจำหน่ายของที่ระลึก โดยผู้วิจัยเลือกการวิจัยเชิงสำรวจสำหรับการศึกษาด้วยแบบสอบถาม สำหรับกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักท่องเที่ยว จำนวน 300 คนที่มาใช้บริการเลือกซื้อสินค้าขนมไทยพื้นบ้านโบราณในธุรกิจจำหน่ายของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี พร้อมกับการคำนวณและวิเคราะห์ด้วยการใช้แบบจำลองโครงสร้างกำลังสองน้อยที่สุดบางส่วน สำหรับผลการของการวิจัยพบว่าทั้งตัวแปรในด้านการจัดการทางการตลาดและตัวแปรด้านการจัดการทางธุรกิจล้วนมีความสำคัญต่อการจัดการขนมไทยพื้นบ้านโบราณเพื่อส่งเสริมธุรกิจจำหน่ายของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี โดยเพื่อศึกษาเชิงลึกพบว่ากิจกรรมส่งเสริมการขาย (Promotion) เป็นตัวแปรย่อยที่มีอิทธิพลทางตรงมากที่สุดของตัวแปรในด้านการจัดการทางการตลาดโดยมีค่าอิทธิพลที่ 0.955 และในขณะเดียวกันการจัดการสิ่งอำนวยความสะดวก (Amenity) เป็นตัวแปรย่อยที่มีอิทธิพลทางตรงมากที่สุดของตัวแปรด้านการจัดการทางธุรกิจ โดยมีค่าอิทธิพลที่ 0.970 ทั้งนี้อาจกล่าวโดยมีนัยยะได้ว่าภายใต้หนทางของการบริหารจัดการขนมไทยพื้นบ้านโบราณให้ประสบความสำเร็จสำหรับธุรกิจจาหน่ายของที่ระลึกนั้น ผู้ประกอบการจำต้องต้องให้ความตระหนักรู้มีความใส่ใจในการจัดงานด้านกิจกรรมส่งเสริมการขาย เช่น สัปดาห์ส่งเสริมการขายสินค้าราคาพิเศษเฉพาะช่วงและแคมเปญพิเศษต่าง ๆ เป็นต้นพร้อม ๆ กับการจัดการด้านสิ่งอำนวยความสะดวก เช่น พื้นที่จอดรถ ห้องน้ำ สถานที่และสิ่งอำนวยความสะดวกสำหรับผู้มีความต้องการพิเศษ เป็นต้น ทั้งนี้ก็เพื่อให้นักท่องเที่ยวได้รับประโยชน์อันนำมาซึ่งประโยชน์สูงสุดของธุรกิจในที่สุด  The purpose of this research is to study the traditional Thai desserts management in order to promote the souvenir business in Phetchaburi. This includes managing the souvenir business and related marketing in order to generate higher sales in this dynamic environment.  The research was conducted by having 300 tourists to the province fill out a questionnaire. The results were computed using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). The results were that marketing factors and business management factors play a crucial role in this sector. Promotion had the most direct effect in the context of marketing factor, at 0.955. Amenities had the biggest influence in the context of business management factor, at 0.970.  Therefore, all entrepreneur in souvenir business should aware on both factors in order to generate the business successful. Moreover, entrepreneurs in the souvenir business suggests that good sales of such desserts depend on good promotion, as with Thai Dessert Week and other special campaigns, along with increasing related amenities, such as parking, restrooms, and handicapped facilities.

References

Arens, F. W. (2002). Contemporary Advertising (8thed). New York: McGraw-Hill.

Babin, B., Anderson, R. E., Hair, J. F., & Black, B. (2006). Multivariate Data Analysis (6thed). New Jersey: Prentice Hall.

Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach for structural equation modeling. In G. A.

Marcoulides (Ed.), Modern Methods for Business Research (pp. 295-236). London: Lawrence Erlbaum Associates.

Chonnapastit, W. (2009). Sustainability of SME business operation: a case study of dessert

business in Phetchaburi province. Modern Management Journal, 7(2), 53-68.

Dickman, S. (1996). Tourism: an Introductory Text. Sydney: Hodder Education.

Economic Tourism and Sports Division. (2019). The Provincial Tourism Statistics 2018. Retrieved April 5, 2020, from http://phetburi.nso.go.th/index.php?option=com_content&view=article&id=190:-4-&catid=83:2011-10-11-07-22-06

Etzel, M. J., Walker, B. J., & Stanton, W. J. (2004). Marketing. Boston: McGraw-Hill Irwin.

Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory & Practice, 19(2), 139-151.

Hinkle, D. E., Wiersma, W. & Jurs, S. G. (1998). Applied Statistics for the Behavior Sciences (4thed). New York: Houghton Mifflin.

Kline, R. B. (1998). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press.

Kotler, P. (2000). Hospitality Marketing. New Jersey: Prentice-Hall.

Li, F., & Ryan, C. (2018). Souvenir shopping experiences: A case study of Chinese tourists in North

Korea. Tourism Management, 64(C), 142-153.

Lin, J. H., Chang, Y. T., & Tsai, Y. R. (2018). Exploring the locality and meaning of tourist

souvenirs: evidence from Taiwan. In Vopava, J., Douda, V., Kratochvil, R., & Konecki, M. (Eds.), Proceedings of the 12th Multidisciplinary Academic Conference (The 12th MAC 2018), March 2-3, 2018(pp.76-82). Prague, Czech Republic: Academic Conferences Association.

Middleton, V. T. C. (1994). Marketing in Travel Tourism. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Phespasert, S., & Anomasiri, V. (2020). The participation of tourism business entrepreneurs on

Lamtakong Canal Conservation in Pakchong District, Nakhon Ratchasima Province. Journal of Politics, Administration and Law, 12(1), 397-413.

Phetchaburi Provincial Statistical Division. (2019). The Statistic of Travel Business. Retrieved April 5, 2020, fromhttp://phetburi.nso.go.th/index.php?option=com_content&view=article&id=190:-4-&catid=83:2011-10-11-07-22-06

Plog, S. (1977). Why destination areas rise and fall in popularity. InKelly, E., (Ed), Domestic and International Tourism. Wellsbury, MA.: Institute of Certified Travel Agents.

Roseman, S. R., & Fife, W. (2008). Souvenirs and cultural politics in Santiago de Compostela. International Journal of Iberian Studies, 21(2), 109–130.

Schmoll, G. A. (1977). Tourism Promotion: Marketing Background, Promotion Techniques and Promotion Planning Methods. London: Tourism International.

Smith, S. L. J. (1996). Tourism Analysis: A Handbook (2nded). Englewood Cliffs, NJ.: Prentice-Hall.

Swanson, K. K., & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, 33(3), 489-499.

Tourism Western Australia. (2008). Five A's of Tourism. Australia: Tourism Western Australia.

Wanichbancha, K. (2003). Using SPSS for Windows to Analyze Data(6thed.). Bangkok: Thammasan.

Yeh, T., Chen, S., & Chen, T. (2019). The relationships among experiential marketing service innovation, and customer satisfaction-a case study of tourism factories in Taiwan. Sustainability, 11(1041), 1-12.

Downloads

Published

2022-10-30