Factors affecting the capacity and performance of public higher education institutions in Thailand

Authors

  • Sommart Maharak

Keywords:

ขีดความสามารถ, ผลการดำเนินการ, สถาบันการศึกษา, อุดมศึกษาของรัฐ

Abstract

          การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการคือ 1) เพื่อสำรวจระดับขีดความสามารถและผลการดำเนินการของสถาบันการศึกษาอุดมศึกษาของรัฐในประเทศไทย และ 2) เพื่อตรวจสอบปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับขีดความสามารถและผลการดำเนินการของสถาบันการศึกษาอุดมศึกษาของรัฐในประเทศไทย หน่วยที่ใช้ในการวิเคราะห์เป็นสถาบันการศึกษาในประเทศไทย 4 ประเภทคือ มหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ มหาวิทยาลัยของรัฐ มหาวิทยาลัยราชภัฏ และมหาวิทยาลัยราชมงคล การสุ่มตัวอย่างเป็นแบบการสุ่มแบบหลายขั้นจากประชากรมหาวิทยาลัย 78 แห่ง ได้กลุ่มตัวอย่าง 63 แห่ง คิดเป็นร้อยละ 95 ของกลุ่มตัวอย่าง แบบสอบถามเป็นแบบ likert-scale 5 ระดับความเชื่อมั่นการรวบรวมข้อมูลอยู่ที่ ระดับ .993          สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ประกอบด้วย Descriptive Analysis, ANOVA, Correlation และ Regression ผลที่ได้พบว่า ขีดความสามารถและผลการดำเนินการของสถาบันการศึกษาอุดมศึกษาของรัฐในประเทศไทยอยู่ที่ ระดับสูง ชนิดและกลุ่มของมหาวิทยาลัยไม่มีผลต่อขีดความสามารถและผลการดำเนินการ ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์เชิงบวกจากระดับสูงสุดถึงต่ำสุด 3 ปัจจัย คือ ทรัพยากรทางการเงิน ความร่วมมือ และความรู้และการเรียนรู้ แสดงเป็นสมการได้ว่า y= 0.336x1 + 0. 273X2 + 0.248X3. สะท้อนให้เห็นว่าทรัพยากรทางการเงิน ความร่วมมือ และความรู้และการเรียนรู้เป็นจุดแข็งที่สำคัญที่สุดของขีดความสามารถและผลการดำเนินการของสถาบันการศึกษาอุดมศึกษาของรัฐในประเทศไทย แต่ภาวะผู้นำและทรัพยากรมนุษย์เป็นจุดอ่อนที่สำคัญ ยิ่งไปกว่านั้น ขนาดและภาวะผู้นำเป็นปัจจัยเชิงบวกที่มีผลโดยอ้อมต่อทรัพยากรการเงิน ความร่วมมือ ความรู้และการเรียนรู้            The purposes of this study were two folds: 1) to explore the capacity and the performance levels of public higher education institutions in Thailand, and 2) to investigate the determinate of the capacity and performance level. The unit of analysis was public higher education institutions in Thailand which were categorized into 4 types: autonomous universities, public universities, Rajabhat universities, and Rajamangala universities. The sample was selected by multi-stage random sampling from the population of 78 universities. The sample of 63 universities accounted for 95% of the total sample. A 5-point likert-scale questionnaire with the overall reliability of .993 was used to collect the data.          Statistical analysis included descriptive analysis, ANOVA to analyse differences between universities, Correlation and Regression to test the hypotheses. The result showed that the capacity and the performance of public higher education institutions in Thailand were at a high level. There was no significant difference among different types and different groups of universities. Three factors pointively affecting the performance ranked from the highest to the lowest level were financial resource, collaboration, and knowledge and learning, respectively. The equation that showed the relationship was y= 0.336x1+ 0.273X2 + 0.248X3. The findings reflected that financial resource, collaboration, and knowledge and learning were the most important strength of the capacity and the performance of public higher education institutions in Thailand but leadership and human resource were important weaknesses. In addition, size and leadership were positively related to capacity and performance. Size and leadership were mediators of the financial resource, knowledge and learning, and collaboration.

Downloads