ผลกระทบของเทศกาลที่มีต่อ อุตสาหกรรมการท่องเที่ยวในประเทศไทย

Authors

  • กิตติ ประทีปนาฎศิริ
  • ธันย์พัทธ์ ใคร้วานิช

Keywords:

อุตสาหกรรมการท่องเที่ยว, ผลกระทบ, เทศกาลในประเทศไทย

Abstract

          งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาเรื่องผลกระทบของเทศกาลที่มีต่อการท่องเที่ยวภายในประเทศไทย โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการเดินทางท่องเที่ยวในช่วงเทศกาล ค่าใช้จ่ายในการเดินทางท่องเที่ยว โดยการวิจัยนี้ ได้มีการเก็บข้อมูลการสำรวจและรวบรวม โดยใช้การตอบแบบสอบถามที่สร้างขึ้นบนพื้นฐานของการทบทวนเอกสารการวิจัยที่เกี่ยวข้อง โดยมีผู้ร่วมตอบแบบสอบถาม จำนวน 400 คน โดยการสุ่มแบบตามสะดวก (Convenience Sampling) และทำการประมวลผลข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคำนวณทางสถิติ ทำการทดสอบสมมติฐานโดยใช้การทดสอบสถิติ Chi-square ทดสอบปัจจัยต่าง ๆ ดังนี้ อายุ สถานภาพ รายได้ สถานที่ท่องเที่ยวที่ชื่นชอบลักษณะ การเดินทาง ผู้ร่วมเดินทาง รูปแบบการเดินทาง การจองที่พัก และประเภท ร้านอาหารที่ชื่นชอบ หลังจากนั้นจำแนกค่าใช้จ่ายของการเดินทางตามประเภท รายจ่าย ค่าใช้จ่ายในการเดินทางท่องเที่ยวต่างกัน คือ ค่าใช้จ่ายที่เกี่ยวข้องกับที่พัก อาหาร ของที่ระลึก และความบันเทิง โดยพบว่าปัจจัย 4 ประเภท ที่มีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญกับเดินทางท่องเที่ยวในช่วงเทศกาลของประเทศไทย คือ ระยะเวลาของการท่องเที่ยว ค่าเดินทาง ค่าของที่ระลึก และค่าใช้จ่ายเพื่อความบันเทิง ดังนั้น จึงแนะนำให้ภาครัฐและเอกชนควรร่วมมือกันสร้างกิจกรรม เพื่อกระตุ้นให้มีการใช้จ่ายในการเดินทางท่องเที่ยวในช่วงเทศกาล สนับสนุนให้มีการพัฒนาเกี่ยวกับของที่ระลึกของท่องเที่ยว และกระตุ้นให้ชุมชนร่วมจัดกิจกรรมการท่องเที่ยวให้มีความหลากหลายมากขึ้นในช่วงเทศกาล ดังนั้น แนะนำให้รัฐบาลและเอกชนควรร่วมมือกันเพื่ออำนวยความสะดวกการเดินทางในช่วงเทศกาล ซึ่งมีปัญหามากในทุก ๆ เทศกาล สนับสนุนการพัฒนาการท่องเที่ยวของที่ระลึก และกระตุ้นให้ชุมชนผลิต จัดระเบียบ สร้างความหลากหลายมากขึ้นของกิจกรรมการท่องเที่ยว อันจะส่งผลต่อการขยายตัวการจ้างงานในชุมชน และต่อสังคม และประเทศชาติในที่สุด            This research examines travel within Thailand with particular emphasis on the conditions and the potential of the tourism industry in Thailand. The data utilized was collected through a study of tourism and festivals in Thailand. The objective was to enhance the understanding of the factors affecting tourist travel during the Thailand festival, the cost of travel and the impact of the festival on Thailand’s tourism industry. Survey data were collected through responses to a questionnaire designed on the basis of a review of documentation on related research. 400 samples responded to the questionnaire by convenience sampling technique. The data were processed by using a statistical program to calculate frequency values, percentages, and results from regression exercises conducted to classified data and determine the factors influencing tourist visits during the festival. Next, the hypotheses were tested using the Chi-square statistics. The following were the factors identified: age, status, income, and favorite place to travel, the manner of traveling, traveler’s companion, travel transportation, booking accommodation, and the favorite type of restaurants. After classifying the costs of travel by category of expenditure, it was found that tourist expenditures on travel were essentially the same, but there were significant differences with respect to the costs associated with accommodation, food, souvenirs, and entertainment. Four factors have correlated significantly with tourist travel during the festival of Thailand: duration of visit, transportation cost, souvenir cost, and entertainment cost. Hence, it is recommended that the government and the private sector should collaborate to reduce the cost of transportation during the festival, support the development of tourist souvenir, and urge the community to produce to organize greater variety of tourism activities during the festival.

Downloads