การศึกษาองค์ประกอบการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ของกลุ่มคนพิการ

Authors

  • ศุภชัย เหมือนโพธิ์

Keywords:

ผลิตภัณฑ์, คนพิการ, การตัดสินใจซื้อ

Abstract

          การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ของกลุ่มคนพิการ 2) ศึกษาลักษณะประชากรศาสตร์ และส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ของคนพิการ เป็นวิจัยเชิงปริมาณ ศึกษาผู้บริโภคที่เคยใช้และไม่เคยใช้ผลิตภัณฑ์ของคนพิการ โดยสุ่มกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยจำนวน 400 คน ตามแนวคิดของ Taro Yamane เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามการศึกษาองค์ประกอบการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ของกลุ่มคนพิการในการเก็บรวบรวม สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test One -way ANOVA และ Simple Regression          ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง (ร้อยละ 53.80) มีช่วงอายุ 21 - 30 ปี (ร้อยละ 27.80) สถานภาพสมรส (ร้อยละ 46.20) ระดับการศึกษาปริญญาตรี (ร้อยละ 54.40) มีอาชีพเป็นพนักงานเอกชน (ร้อยละ 29.8) และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 – 20,000 บาท (ร้อยละ 29.80) พฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภค แบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ 1) ผู้บริโภคเคยซื้อผลิตภัณฑ์ของคนพิการ จำนวน 165 คน (ร้อยละ 41.20) ส่วนใหญ่ซื้อผลิตภัณฑ์ของคนพิการ 1 - 2 ครั้งต่อเดือน (ร้อยละ 55.80) ซื้อสินค้าเบ็ดเตล็ด เช่น ซองใส่ทิชชู่ กระเป๋าสตางค์ ผ้ากันเปื้อน ผ้าเช็ดมือ ฯลฯ (ร้อยละ 40.00) ผู้บริโภคใช้การตัดสินใจซื้อด้วยตนเอง (ร้อยละ 66.70) เดินทางมาซื้อวันจันทร์ - ศุกร์ (ร้อยละ 54.50) ช่วงเวลาที่มาซื้อคือ 12.01 - 14.00 น. (ร้อยละ 38.20) และเหตุผลในการซื้อเพราะคุณภาพสินค้า (ร้อยละ 36.40) 2) ผู้บริโภคไม่เคยซื้อผลิตภัณฑ์ของคนพิการ จำนวน 235 คน (ร้อยละ 58.80) ส่วนใหญ่รู้จักร้านจำหน่ายผลิตภัณฑ์ของคนพิการ (ร้อยละ 74.90)           เหตุผลที่ผู้บริโภคไม่ซื้อผลิตภัณฑ์ของคนพิการ คือ สถานที่จัดจำหน่ายอยู่ไกลบ้าน/ ที่ทำงาน (ร้อยละ 37.40) ในอนาคตหากมีการปรับปรุงผลิตภัณฑ์ สถานที่จัดจำหน่าย ผู้บริโภคตัดสินใจซื้อ (ร้อยละ 88.50) และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมทางการตลาด ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ของคนพิการ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05           The purpose of this study is to: 1) study the components of the decision to buy products of the disabled group 2) study the demographic characteristics and marketing mix affecting the decision to buy products of the disabled. It is a quantitative research which study of consumers who have used and never used products of disabled people. The sampling group of 400 samples used in the research based on the concept of Tara Yamane. The instrument used is a questionnaire to study the components of the decision to buy products of the disabled group to collect the statistics used, ie average percentage, standard deviation, t -test One-way ANOVA and Simple Regression.          The research found that Most of the samples were female (53.80%), with the age range of 21-30 years (27.80%), marital status (46.20%), educational level, bachelor's degree (54.40%), occupation as private employees (29.8%) And have an average income of 15,001 - 20,000 baht per month (29.80%). The buying behavior of consumers is divided into 2 parts: 1) Consumers used to buy products of disabled people, 165 people (41.20%), most of them bought Disabled products 1 - 2 times per month (55.80%). They bought miscellaneous products such as tissue boxes, wallets, napkins, hand towels, etc. (40.00%). Consumers use their own purchasing decisions (66.70%) to travel on Monday-Friday (54.50%). The time of purchase is 12.01 - 14.00 hrs. (38.20%) and the reason for buying because of product quality (36.40%). 2) Consumers never buy 235 products of the disabled (hundreds 58.80 per each), most know Whether a store of disabled people (74.90 percent) why consumers do not buy products, disabled facilities are distributed away from home/ work (37.40 percent) in the future if it is to improve the product. Distribution location Consumers decide to buy (88.50 percent) and the hypothesis test results show that Marketing mix factors Product Distribution Channels and marketing promotion Affecting the decision to buy products of the disabled with statistical significance at the level of .05

Downloads