ผลการปฏิบัติงานของบุคลากร : กรมทรัพยากรน้ำ กระทรวงทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม

Personal Performance: Department of Water Resources Ministry of Natural Resource and Environment

Authors

  • ชาญณรงค์ รัตนพนากุล

Keywords:

ผลการปฏิบัติงานของบุคลากร, ทัศนคติต่องาน, แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์, พฤติกรรมผู้นำ, การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และคุณภาพชีวิตในการทำงาน, Personal Performance, Relation of work attitude, Achievement motivation, Transformational leadership behaviors, Human resource development and quality of work life

Abstract

การศึกษาในครั้งนี้มีวัตตุประสงค์ คือ (1) เพื่อศึกษาผลการปฏิบัติงานของบุคลากรของกรมทรัพยากรน้ำ กระทรวงทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม และ (2) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่าง ทัศนคติต่องาน แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ พฤติกรรมผู้นำ การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ และคุณภาพชีวิตในการทำงาน กับผลการปฏิบัติงานของบุคลากรของกรมทรัพยากรน้ำ โดยใช้แนวทางการวิจัยเชิงปริมาณ ตัวอย่างในการวิจัย คือ บุคลากรของกรมทรัพยากรน้ำ กระทรวงทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม จำนวน 358 คน โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา และสถิติอ้างอิง อาทิ สถิติวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ สถิติทดสอบ ความเชื่อมั่น สถิติสหสัมพันธ์ของเพียร์สันและสถิติการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ทัศนคติต่องาน แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ พฤติกรรมของผู้นำ กิจกรรมการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ และคุณภาพชีวิตในการทำงาน มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับผลการปฏิบัติงานของบุคลากร ข้อเสนอแนะเชิงทฤษฎีการศึกษาครั้งนี้มีส่วนในการเพิ่มองค์ความรู้ให้กับวิชาการด้านการบริหารทรัพยากรมนุษย์ ประการแรก ผลการวิจัยมีส่วนช่วยทดสอบยืนยันว่า ตัวแปรอิสระที่ได้กล่าวข้างต้น มีความ สัมพันธ์เชิงบวกกับผลการปฏิบัติงานของบุคลากร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ประการที่สอง ผลการวิจัยได้รูปแบบความสัมพันธ์เชิงเส้นของตัวแปรโดยการสร้างเป็นสมการแสดงความสัมพันธ์เชิงเส้น และข้อเสนอแนะทางปฏิบัติ อาจนำผลการศึกษานี้ไปปรับประยุกต์ใช้ในหน่วยงานโดยใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาผลการปฏิบัติงานของบุคลากร ประยุกต์ใช้ในการประเมินหรือสำรวจ เพื่อการพัฒนาผลการปฏิบัติงานของบุคลากร และใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาหลักสูตรการฝึกอบรมที่เหมาะสมแก่บุคลากรในหน่วยงาน  The objectives of this dissertation are to study personal performance of Department of Water Resources Ministry of Natural Resource and relation of work attitude, achievement motivation, transformational leadership behaviors, human resource development and quality of work life. Quantitative method is research approach. The sample of this study consisted of employees of Department of Water Resources Ministry of Natural Resource and Environment. This research applied some techniques of descriptive statistics and inferential statistics such as tests of reliability, factor analysis, Pearson’s correlation coefficient and multiple linear regression to analyze the collection data. Findings of this study are attitude of work, achievement motivation, transformation leadership behaviors, human resource development and quality of work life were positively correlated with personal performance. The contributions of this study confirm to above independent variables relate to personal performance and determine a linear equation of their relationship and finding of this research can apply to develop and assess personal performance and create the training program.

References

จิระวัฒน์ วงศ์สวัสดิวัฒน์. (2547). ทัศนคติ ความเชื่อ และพฤติกรรม: การวัด การพยากรณ์และการเปลี่ยนแปลง. กรุงเทพฯ: ศูนย์หนังสือมหาวิทยาลัยอัสสัมชัญ.

ศิริวรรณ เสรีรัตน์, สมชาย หิรัญกิติ และธนวรรธ ตั้งสินทรัพย์สิริ. (2550). การจัดการ-และพฤติกรรมองค์การ. กรุงเทพฯ: Diamond In Business World.

สร้อยตระกูล (ติวยานนท์) อรรถมานะ. (2550). พฤติกรรมองค์การ: ทฤษฎีและการประยุกต์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

Adhikari, D. R. (2010). Human resource development (HRD) for performance management: The case of Nepalese organizations. International Journal of Productivity and Performance Management, 59(4), 306-324.

Ahmed, A., & Ramzan, M. (2013). Effect of Job stress on employees of performance: A study on Banking Sector of Pakistan. Journal of Business and Management, 11(6), 61-68.

Armstrong, M., & Baron, A. (2007). Performance management: A strategic and integrated approach to achieve success. Mumbai: Jaico Pushlishing House.

Atkinson, J. W. (1966). Achievement motivation. International Encyclopedia of the Social Sciences, 1, 27-33.

Baba, A. (2015). Effect of Remuneration and Achievement Motivation to be Sar Center Employee Performance Industries Results Plantation Makassar. Journal of Economics and Sustainable Development, 6(5), 217-224.

Bass, B. M. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations. New York: The Free Press.

Biswas, S., & Varma, A. (2011). Antecedents of employee performance: An empirical investigation in India. Employee Relations, 34(2), 177-192.

Blignaut, L. (2011). Personality as predictor of performance for customer service center agents in the banking industry. South Africa: University of South Africa.

Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1997). Task performance and contextual performance: The meaning for personnel selection research. Human Performance, 10(2), 99-109.

Campbell, J. P. (1983). Some possible implications of “modeling” for the conceptualization of measurement. In F. Landy, S. Zedeck, & J. Cleveland (Eds.), Performance measurement and theory (pp. 277-298). Hillsdale, NJ: Lawrence Eribaum Associations, Inc.

Campell, J. P. (1990). Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology. In Dunnette M. D., & Hough, L. M. (Eds.). Handbook of industrial and organizational psychology (Vol. 1, 2nd ed., pp. 687-732). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Denhardt, R. B., & Denhardt, J. V., & Aristigueta, M. P. (2009). Managing human behavior in public and nonprofit organizations. Thousand Oaks, CA: Sage.

Foot, M., & Hook, C. (2011). Introducing Human resource management. Harlow, England: Pearson Financial Times/ Prentice Hall.

Gilley, J. W., Eggland, S. A., & Maycunich, A. M. (2002). Principle of Human Resource Development. Cambridge, MA: Perseus.

Gorda, E. S., Lestari, N. P. N. E., & Budhi, M. K. S. (2016). Organizational communication, career pattern, achievement motivation, organizational commitment and employee performance. International Journal of Economics, Commerce and Management, 4(4), 517-530.

Hoque, M. E., & Ali, M. H. (1998). Achievement motivation and performance of public sector commercial bank employees in Bangladesh. IJIR, 33(4), 497-505.

Hosmani, A. P., & Shambhushankar, B. R. (2014). Study on impact of quality of work life on job performance amongst employee of Secunderabad Division of South Center Railway. Research Journal of management Sciences, 3(11), 8-11.

Jankingthong, K., & Rurkkhum, S. (2012). Factors Affecting Job Performance: A Review of Literature. Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities, and Arts. 12(2), 115-127.

Lee, C. C., & Chen, C. J. (2013). The relationship between employee commitment and job attitude and its effect on service quality in the tourism industry. American Journal of Industrial and Business Management, 3, 196-208.

McClelland, D. C. (1961). The Achievement Society. New York: D. Van Nostrand.

McClelland, D. C., Atkinson, J. W., Clark, R. A., & Lowell, E. A. (1953). The achievement motive. New York: Appleton Crofts.

Murray, H. A. (1938). Explorations in Personality. New York: Oxford University Press.

Schleicher, D. J., Watt, J. D., & Greguras, G. J. (2004). Reexamining the Job Satisfaction-Performance Relationship: The Complexity of Attitudes. Journal of Applied Psychology, 89(1), 165-177.

Shanmugam, B., & Gannapathi R. (2017). A study on quality of work life and job performance of construction worker in Chennai. International Journal of Scientific Research and Modern Education, 2(1), 68-71.

Valentine, S., Varca, P., Godkin, L., & Barnett, T. (2010). Positive Job response and ethical job performance. Journal of Business Ethics, 91(2), 195-206.

Yamane, T. (1973). Statistics: An introductory analysis. New York: Harper & Row.

Downloads

Published

2023-01-05