ความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานรัฐวิสาหกิจด้านพลังงานไฟฟ้าของไทย
Employee Engagement in Public-Enterprise Electricity Agencies in Thailand
Keywords:
ความทุ่มเทให้กับงาน, รัฐวิสาหกิจ, Employee engagement, Public-EnterpriseAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาระดับความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานรัฐวิสาหกิจด้านพลังงานไฟฟ้าของไทย 2) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานรัฐวิสาหกิจด้านพลังงานไฟฟ้าของไทย ประกอบด้วย การไฟฟ้าฝ่ายผลิต การไฟฟ้านครหลวง และการไฟฟ้าส่วนภูมิภาค 3) เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานรัฐวิสาหกิจด้านพลังงานไฟฟ้าของไทยโดยใช้แนวทางการวิจัยเชิงปริมาณ ตัวอย่างการวิจัยคือ พนักงานของรัฐวิสาหกิจไทยด้านพลังงานไฟฟ้าทั้ง 3 แห่ง จำนวน 398 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถาม ใช้การตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือโดยการวัดความเชื่อถือได้ด้วยการทดสอบค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาครอนบาคและการวัดความแม่นตรงด้วยวิธีวิเคราะห์องค์ประกอบสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลทั่วไป ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบสมมติฐานด้วยAnova และ Multiple Regression ผลการวิจัยพบว่าความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานรัฐวิสาหกิจด้านพลังงานไฟฟ้าของไทยในภาพรวมอยู่ในระดับทุ่มเทมากเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าการอุทิศตนเพื่อประโยชน์ขององค์การมีคะแนนเฉลี่ยสูงที่สุด รองลงมา คือ ด้านความคงไว้ซึ่งความเป็นสมาชิกขององค์การซึ่งหากเปรียบเทียบความแตกต่างของความทุ่มเทให้กับงานพบว่าพนักงานของหน่วยงานทั้ง 3 แห่งมีความทุ่มเทให้กับงานที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยพนักงานของการไฟฟ้าฝ่ายผลิตมีความทุ่มเทให้กับงานมากกว่าพนักงานของการไฟฟ้าส่วนภูมิภาคและการไฟฟ้านครหลวง ทั้งนี้จากการศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานรัฐวิสาหกิจทั้ง 3 แห่งและพบว่าปัจจัยด้านคุณภาพชีวิตในการทำงานและปัจจัยด้านภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง มีอิทธิพลต่อความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานส่วนปัจจัยด้านทัศนคติต่อการทำงานไม่มีอิทธิพลต่อความทุ่มเทให้กับงานของพนักงานรัฐวิสาหกิจด้านพลังงานไฟฟ้าของไทยอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 The objective of this research is 1) to study the level of engagement to the work of state enterprises in the electrical energy sector of Thailand 2) to compare the differences in the engagement to the work of the employees of the enterprises in the energy of Thailand consisting of the Electricity Generating Authority Metropolitan Electricity Authority and the Provincial Electricity Authority. 3) To study the factors that influence the engagement to the work of the state enterprise employees in the field of electrical energy in Thailand. By using quantitative research. The research sample was 398 employees of 3 Thai enterprises in electrical energy. The instrument used in this study was a questionnaire used to examine the quality of the equipment by measuring reliability by testing the Cronbach's coefficient and Accuracy was measured by means of component analysis. The statistics used for general data analysis are frequency, percentage, mean, standard deviation, and hypothesis testing by ANOVA and Multiple Regression. The result of the research shows that the overall engagement to the work of state electric power enterprise employees in Thailand is at a high level. When considered in each aspect, found that the engagement for the benefit of the organization has the highest average score. Followed by maintaining the membership of the organization When comparing the differences in engagement to work, it is found that the employees of all 3 departments are engaged to different tasks with statistical significance at the level of 0.05. The employees of the Electricity Generating Authority of Thailand are more engaged to the work of the Provincial Electricity Authority and the Metropolitan Electricity Authority. From this study, the factors that influence the engagement to the work of the 3 state enterprise employees. And found that the quality of work life factors and change leadership factors Influence the engagement to the work of employees Regarding the attitude towards work, there is no influence on the engagement of the state enterprise employees in the electrical energy industry of Thailand. With statistical significance at the level of 0.05References
กณิกนันต์ แสงมหาชัย. (2558). ความทุ่มเทให้กับงานกับผลการปฏิบัติงาน: ข้อเสนอกรอบทฤษฎีเกี่ยวกับการบริหารทรัพยากรมนุษย์. ดุษฎีนิพนธ์สาขารัฐประศาสนศาสตร์, คณะรัฐศาสตร์, มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
Allport, G. W. (1976). Attitudes. In Handbook of social psychology. Edited by C. Murchison, Worcester, MA: Clark Univ. Press.
Arthur, M. B., Khapova, S. N., & Wilderom, C. P. M. (2005). Career success in a boundaryless career world. Journal of Organizational Behavior, 26(2), 177-202.
Balaji, R. (2013). A study on quality of work life among employees. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology, 2(2), 470-473.
Baron, R. A. (1986). Behavior in Organization. Boston: Allyn and Bacon.
Bass, B.M., & Avolio, B.J. (1994). Improving organization effectiveness through transformation Leadership. Thousand Oaks: Sage.
Blessing White (2008). The State of Employee engagement. NJ: Blessing white.
Brewer, A.M. & Lock, P. (1995). Managerial strategy and nursing commitment in Australian Hospitals, Journal of Advance Nursing, 21(4), 789-799
Carlson, H. C. (1980). A model of quality of work life as a developmental process. In W. W. Burke & L. D. Goodstein (eds.), Trends and Issues in OD.: Current Theory and Practice. San Diego: University Associate.
Crabtree, S. (2006). Getting Personal in the Workplace Are negative relationships squelching productivity in your company. The Gallup Management Journal, 10, 1-4
Daft, R. L. (2011). Leadership (5th ed.). South-Western Cengage Learning.
Elizur, D. (1990). Quality circles and quality of work life. International Journal of Manpower, 11, 3-7.
Fishbein, M. (1967). Attitude Theory and Measurement. New York Jonn Wiley
Gallup. (2013). State of the global workplace. Washington DC: The Gallup Headquarters.
Gallup. (2017). State of The Global Workplace. New York: Gallup press.
Greenberg, J., &Baron, R.A. (1997). Behavior in organizational (6 th ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
Greenberg, J. (2004). Increasing employee retention through employee engagement. Retrieved September 7, 2021, from http://ezinearticle.com/?Increasing-Employee-Though-Employee Engagement & id =10575
Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Hayes, T. L. (2002). Business-unit-level relationship between employee satisfaction, employee engagement, and business outcomes: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87(2), 268-270.
Hewitt, A. (2003). What is Employee Engagement?. Retrieved July 26, 2020, from http://was2.hewitt.com/bestemployers/turkey/pages/emp_eng.htm
Judge, T. A., & Mueller, J. D. K. (2012). Job Attitudes. The Annual Review of Psychology, 63, 341-367.
Kahn, W.A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal, 33, 692-724.
Kiernan, W. E., & Knutson, K. (1990). Quality of work life. Washington, DC: American Association of Mental Retardation.
Koontz, S. W., & Schimmel, P. (1982). A covalent adduct between the uracil ring and the active site of an aminoacyltRNAsynthetase. Nature, 298(5870), 136-140.
Mann, A. & Harter, J. (2016). The Worldwide Employee Engagement Crisis. Retrieved July 26, 2020, from https://www.gallup.com/workplace/236495/worldwide-employee-engagement-crisis.aspx
Maslach, C., Schaufeli, W.B., & Leiter, M.P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52,397-422.
Meyer, J., & Allen, N. (1997). Commitment in the workplace. Thousand Oaks, CA: Sage.
Nadler, L., & Lawler, E. E. (1983). Quality of work life: Perceptions and direction. Organizational Dynamics, 11(3), 20-30.
Newstrom, J. W., & Davis, K. (2002). Human Behavior at Work: Organizational Behavior (8th ed). New York: McGraw-Hill.
Paul, M.M., (1997). Psychology Applied to Work An Introduction to Industrial and Organization Psychology (5th edition). California: Brooks/Cole.
Perrin, T. (2003). Working today: Understanding what drives employee engagement, the 2003 Towers Perrin talent report. Vancouver, Canada: Author.
Razali, M. Z. (2004). Perception of professional engineers toward quality of work life and organizational commitment, a case study. Gadjah Mada International Journal of Business, 6, 323-334.
Rothbard, N.P. (2001). Enriching or Depleting? The Dynamics of Engagement in Work and Family Roles. Administrative Science Quarterly, 46, 655-684.
Rothbard, N. P. (2001). Enriching or depleting?: The dynamics of engagement in work and family roles. Administrative Science Quarterly, 46(4), 655-684.
Rothbard, N.P. & Patil, S.V. (2011). Being There: Work Engagement and Positive Organizational Scholarship. In G.M. Spreitzer & K.S. Cameron(Eds.), The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship. New York: Oxford University Press.
Rich, B. L. (2006). Job engagement: Construct validation and relationships with job satisfaction, job involvement, and intrinsic motivation. Unpublished doctoral dissertation, University of Florida, Gainesville, FL.
Secord, F. & Backman, C.W. (1967). Social Psychology. New York: McGraw-Hill Book Co.
Saks, A. M. (2006). Antecedents and consequences of employee engagement. Journal of Managerial Psychology, 21, 600-619.
Surienty, L., Ramayah, T., Lo, M.C. & Tarmizi A.N. (2014). Quality of work life and turnover intention: A Partial Least Square (PLS) approach. Social Indicators Research, 119, 405-420.
Vance, R. J. (2006). Employee engagement and commitment; A guide to understanding, measuring and increasing engagement in your organization. VA: SHRM Foundation.
Walton, R. E. (1974). Improving the Quality of Work Life. Harvard Business Review, 12-16.
Yukl, G. (1994). Leadership in Organizations (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentices Hall.