ละครไทยในพื้นที่ร่วมสมัย : การสร้างสรรค์ละครรําเรื่อง นนทุก

Authors

  • สัณห์ไชญ์ เอื้อศิลป์

Keywords:

พระนารายณ์ปราบนนทุก, ละครรํา, ร่วมสมัย

Abstract

          บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อนําเสนอการสร้างสรรค์ละครรํา เรื่องนนทุก โดยการปรับปรุงบทโขนรามเกียรติ์ตอนพระนารายณ์ปราบนนทุก และสร้างบทสําหรับนําเสนอในรูปแบบละครรํา โดยการนําตัวละคร “นนทุก” ที่เป็นฝ่ายปรปักษ์ (Antagonist) ซึ่งเป็นปัญหาหรือความขัดแย้งกับตัวละครเอกของรามเกียรติ์ ตอนพระนารายณ์ปราบนนทุก นํามากําหนดภูมิหลัง วิเคราะห์เหตุและผลของการกระทํา จุดมุ่งหมายของตัวละคร การตีความด้านความคิด ความรู้สึกภายในของตัวละคร ด้วยหลักการแสดงละครพูดตะวันตกนํามา มาปรับใช้พัฒนาการฝึกนักแสดง และประยุกต์ใช้กับการร่ายรํา ค้นหาความหมาย ความสัมพันธ์จากบทร้องดนตรี การเคลื่อนไหวร่างกาย เพื่อกํากับการแสดงละครรํา บนพื้นที่แสดงที่แตกต่างจากขนบด้วยฉาก อุปกรณ์และการใช้สื่อประสม ดําเนินเรื่องด้วยความกระชับ รวดเร็ว สร้างความร่วมสมัยโดยเชื่อมต่อสารของเรื่องกับผู้ชมด้วยดนตรีไทยและนาฏศิลป์ไทย           This paper discusses selected scenes, including direction and choreography, from my production of the script of Ramakien-Khon where Naraya fights with Nontuk. The new script shows Nontuk’s background, including his conflict and crisis, to share his predestination with audiences. I created my production for Lakorn (dance theatre), based on the Kohn (Thai traditional mask dance) version. The paper reviews the methods I used when directing dancers for the Lakorn production, including encouraging each dancer to develop an intimate understanding of the motives and objectives of her or his character and to find and express that meaning in movement and body language. I also describe how I adapted Khon performance traditions for the production, using new music and choreography developed through acting exercises. In closing, I contemplate how the production explores new possibilities for using Thai classical dance and music rooted in the traditional forms as a 

Downloads