การวิเคราะห์และตีความบทประพันธ์ บทเพลง Three Pieces for Clarinet Solo ประพันธ์โดย อีกอร์ สตราวินสกี

Analysis and Interpretation of Three Pieces for Clarinet Solo Composed by Igor Stravinsky

Authors

  • อัครพล เดชวัชรนนท์

Keywords:

อีกอร์ สตราวินสกี, การตีความบทเพลงคลาริเน็ต, อรรถาธิบายวิธีการบรรเลงคลาริเน็ต, Three Pieces for Clarinet Solo, Igor Stravinsky

Abstract

บทความนี้ผู้เขียนได้นำเสนอแนวทางการวิเคราะห์และตีความบทเพลงในแนวทางของผู้เล่น คลาริเน็ต โดยเลือกบทเพลง Three Pieces for Clarinet Solo ประพันธ์โดย อีกอร์ สตราวินสกี บทความนี้คือแนวทางการวิเคราะห์ ตีความ เพื่อการบรรเลงโดยประสบการณ์ของผู้เขียน เพื่อเป็นแนวทางในการศึกษาการตีความและวิธีการบรรเลงคลาริเน็ตสามารถนำไปประยุกต์ใช้ให้เกิดประโยชน์ทั้งต่อการบรรเลงบทเพลงนี้หรือนำไปพัฒนาแนวทางในการบรรเลงในบทเพลงอื่น ๆ  In this article, the author presents a method for analyzing and interpreting songs in a clarinet player approach by selected the repertoire “Three Pieces for Clarinet Solo” composed by Igor Stravinsky. The content of the article is classified into the subject of form analysis, music interpretation and explain how to play. The guideline in this article is an analysis and interpretation guideline for playing by the author’s experience. As a guideline for the study of interpretation and methods of playing the clarinet, it can be applied for the benefit of playing this song or developing a guideline for playing it in other song.

References

ณัชชา พันธุ์เจริญ. (2560). สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 6. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์เกศกะรัต

ณัชชา พันธุ์เจริญ. (2554). พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์เกศกะรัต

ณัชชา พันธุ์เจริญ. (2561). ทฤษฎีดนตรี. พิมพ์ครั้งที่ 15. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์เกศกะรัต

อัครพล เดชวัชรนนท์. (2557). การแสดงคลาริเน็ตดุษฎีนิพนธ์. กรุงเทพมหานคร

Downloads

Published

2022-09-26