ผลของการเตรียมความพร้อมการฝึกปฏิบัติแบบออนไลน์ต่อความรู้และความพร้อมในการฝึกภาคปฏิบัติ สำหรับนักศึกษาพยาบาล
Effects of Using Online Learning for Practice Preparation on Knowledge and Readiness in Nursing Practicum among Nursing Students
Keywords:
การเรียนรู้แบบออนไลน์, การเตรียมความพร้อม, นักศึกษาพยาบาล, Online learning, Preparation of nursing practicum, Nursing studentAbstract
การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียววัดก่อนและหลังการทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการเตรียมความพร้อมการฝึกปฏิบัติแบบออนไลน์ต่อความรู้และความพร้อมในการฝึกภาคปฏิบัติ สำหรับนักศึกษาพยาบาลศาสตร์โดยใช้แนวคิด DLCPA มีกลยุทธ์การเรียนรู้แบบผสมผสาน 5 องค์ประกอบ โดยการประยุกต์ใช้ในกิจกรรมการเตรียมความพร้อมในการฝึกปฏิบัติการพยาบาลแบบออนไลน์ ช่วงการระบาดของไวรัสโควิด-19 ได้แก่ 1) การค้นพบ (discover) โดยเรียนรู้ด้วยตนเองบนโลกออนไลน์ 2) การเรียนรู้ (learn) การเรียนรู้ (learn) จากบรรยายแบบมีส่วนร่วมโดยครูบนแพลตฟอร์ม Google Meet 3) การฝึกปฏิบัติ (practice) โดยการวิเคราะห์กรณีศึกษาและฝึกใช้กระบวนการพยาบาล 4) การร่วมมือ (collaborate) โดยการอภิปราย แลกเปลี่ยนระหว่างเรียน ร่วมวิเคราะห์กรณีศึกษา และ 5) การประเมิน (assess) โดยการประเมินความพร้อมตนเอง สอบก่อนหลังเรียน ผลการศึกษา พบว่า หลังการเข้าร่วมการเตรียมความพร้อมในการฝึกปฏิบัติแบบออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างมีคะแนนเฉลี่ยความรู้และความพร้อมในการปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่ การพยาบาลผู้สูงอายุ และการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น สูงกว่าก่อนการเข้าร่วมกิจกรรมการเตรียมความพร้อมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ p < .001 จากผลการศึกษา มีข้อเสนอแนะว่า ควรนำโปรแกรมการเตรียมความพร้อมในการฝึกปฏิบัติแบบออนไลน์ ที่พัฒนาขึ้นตามแนวคิดการจัดการเรียนรู้แบบ DLPCA ไปประยุกต์ใช้ในการเรียนการสอนทางการพยาบาลในสถานการณ์แพร่ระบาดของโรคไวรัสโควิด-19 หรือโรคติดเชื้อระบบทางเดินหายใจอื่น ๆ ได้ This quasi-experimental study, utilizing a one-group pre-test post-test design, aimed to examine the effects of online learning on knowledge and readiness for nursing practicum among nursing students. The study employed the DLCPA conceptual framework, which integrates five blended learning strategies, adapted for online preparation during the COVID-19 pandemic. The strategies included: (1) discovery through online self-directed learning and participation on Google Meet, (2) self-directed learning via Thai MOOC programs and instructional videos, (3) practical application through case study analysis and the nursing process, (4) collaboration through discussions and idea exchanges, and (5) assessment via pre- and post-learning evaluations. The sample comprised 99 second-year nursing students. The results indicated that the mean scores for knowledge in adult nursing care, child and adolescent nursing care, and aging nursing care, as well as the perceived readiness for nursing practicum, were significantly higher post-intervention compared to pre-intervention (p < .001). These findings suggest that incorporating online learning experiences based on the DLCPA model effectively enhances nursing students’ knowledge and preparedness for clinical practice during the COVID-19 pandemic. It is recommended that educators adopt these online learning strategies to boost students’ confidence and competency in providing nursing care in a hospital setting.References
Bawane, J., & Spector, M. J. (2009). Prioritization of online instructor roles: Implications for competency‐based teacher education programs. Distance Education, 30(3), 383-397. Doi.org/10.1080/01587910903236536. [in Thai]
Chopjit, D., Chaisombat, D., & Mahamit Wongsan, S. (2017). The effect of web based instruction (WBI), learning in the subject: Community Health Nursing II among the nursing students, Boromarajonnani College of Nursing, Phayao. The Journal of Nursing and Health Research, 164(14), 95-105. [in Thai]
Jamjang, S., Athamethakul, W., & Pituksin, D. (2018) The effect of readiness preparation for nursing practice in ward of 2nd year nursing students, Borommarajonnani college of Nursing, Ratchaburi. Journal of Science and Technology Ubonratchathani University, 20(3), 147-63. [in Thai]
Janton, S., & Bunlikitku, T. (2012). Readiness to practice in the Fundamentals of Nursing Practicum among nursing students at The Thai Red Cross College of Nursing. Thai Red Cross Nursing Journal, 5(1), 32-45. [in Thai]
Lapitan, L Jr., Tiangco, C. E., Sumalinog, D., Sabarillo, N. S., & Diaz, J. M. (2021). An effective blended online teaching and learning strategy during the COVID-19 pandemic. Chemical Engineering Education, 35,116–31. https://doi.org/10.1016/j.ece.2021.01.012
Meebucha, S. (2020). Development of online leaching and learning by google classroom online learning room system for student in grade 2 ,Computational Thinking. Prajuapkeerekan: Ban Huay mongkul school, Huahin district , Prajuapkeerekan province. [in Thai]
Nursing curriculum 2017. (2017). Sirin: Borromrajonani college of nursing. Praboromrajchanok institute. Ministry of Public Health. [in Thai]
Phuwijit, J. (2021). Efficiency in online learning management of digital age. Bangkok: National Institute for Development of Teachers, Faculty Staff and Educational Personnel. Office of Permanent Secretary for Education. Ministry of education. [in Thai]
Selavattanakul, S., Srisawad, K., Charoensuk, S., & Siritarungsri. B. (2021). The development of rational drug use competencies on ethics principle for nursing students via online program. Journal of Health Science Research,14(34), 25-36. [in Thai]
Suparan, K. (2021). Teacher skill with online learning management in new era. Retrieved from https://www.educathai.com/knowledge/articles/372. [in Thai]
Takaree, S. Janthanakul, P. Niwasanon, R., Ngamjuntratip K., & Samsee, S. (2022). Outcome of online learning practice management in nursing students during the epidemic situation of coronavirus 2019: Case study of the comprehensive nursing practicum midwifery. Journal of Nursing Siam University, 23(45), 73-88. [in Thai]
Wayo, W., Charoennukul, A., Kankaynat, C., & Konyai, J. (2020). Online learning under the COVID-19 epidemic: Concepts and applications of teaching and learning management. The Regional Health Promotion Center 9 Journal, 14(34), 285-298. [in Thai]
Watanakanjana, C., Trichan, P., Puapornpong, T., & Rittiboonchai, W. (2021). Effectiveness of online-learning of lecturer’s competence and assessment: A case study of faculty of management science, Nakhon Pathom Rajabhat University. Social Science Journal of Prachachuen Research Network, 3(2), 1-13. [in Thai]