พัฒนกิจของครอบครัวในการดูแลบุตรวัยทารกจนถึงวัยรุ่น
Family Developmental Tasks in Childrearing Familes : From Infancy to Adolescence
Keywords:
ทารก, การดูแล, ครอบครัว, บิดามารดาและบุตรAbstract
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงบรรยาย มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพัฒนกิจ ของครอบครัวในการดูแลบุตร ตั้งแต่วัยทารกจนถึงวัยรุ่น ได้แก่ ครอบครัวที่เลี้ยงดูบุตรในระยะเริ่มเลี้ยงดูบุตรวัยทารก ระยะเลี้ยงดูบุตร วัยก่อนเรียน ระยะเลี้ยงดูบุตรวัยเรียน และระยะเลี้ยงดูบุตรวัยรุ่น กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ บิดามารดาที่มีบุตรคน แรกอยู่ในวัยทารกจนถึงวัยรุ่นในกรุงเทพมหานคร จํานวน 2,031 ราย โดยเก็บตัวอย่างครอบครัวทั้ง 4 ระยะ ประมาณระยะละ 500 คน ตามลําดับ มีการสุ่มตัวอย่างโดยวิธีจับสลาก จากรายชื่อโรงเรียนและสถาน บริการสุขภาพสําหรับเด็กวัยต่าง ๆ ที่ให้บริการแก่เด็กในแต่ละวัย ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลชนิดมาตราส่วนประมาณค่า แบบสอบถามที่ใช้ ได้แก่ 1) แบบสอบถามข้อมูลทั่วไปของครอบครัว และ 2) แบบสอบถามการปฏิบัติพัฒนกิจของครอบครัวทั้ง 4 ระยะ ได้แก่ ระยะเลี้ยงดูบุตรวัยทารกวัยก่อนเรียน วัยเรียน และวัยรุ่น ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ผลการวิจัย พบว่าลักษณะของพัฒนกิจบิดา มารดาในการเลี้ยงดูบุตรทั้ง 4 วัย พบว่าในวัยทารก เน้นการดูแล 6 ด้าน วัยก่อนเรียนเน้นการดูแล 6 ด้าน วัยเรียนเน้นการดูแล 9 ด้าน และวัยรุ่นเน้นการดูแล 8 ด้าน พัฒนกิจที่พบในทุกกลุ่มอายุคือการแสดง ความรักความผูกพัน และการส่งเสริมพัฒนาการการศึกษา นอกจากนั้นพบว่ามีการเปลี่ยนแปลงของการ ดูแลบุตรด้านต่าง ๆ โดยมีการเพิ่มและลดภาระกิจ ที่บิดามารดาให้ความสําคัญในการดูแลบุตรแต่ละวัย A descriptive study was designed to examine family developmental tasks during infancy to adolescence periods. Those periods were: 1) Infancy period 2) Preschooler period 3) School-age period and 4) Adolescence period. The sample consisted of 2,031 parents with in Bangkok Metropolitant area whose their first child were in one of those periods. A sample size for each period was approximately 500. Schools and hospitals are randomly selected to cover families of all periods. Likert scaled questionnairs were used in data collection. The questionairs developed by the researchers consisted of 2 parts. There were 1) Family Demographic data and 2) Family Developmental Tasks in four childrearing stages for families with infant, preschool, school age, and adolescence Result of the study revealed that the family developmental tasks in childrearing consisted of 6 tasks in infancy period, 6 tasks in preschool period, 9 tasks in school - age period, and 8 tasks in adolescence period. The developmental tasks of the families found in every sample were the affective expression and child developmental promotion. Additionally, there were changing family tasks as recognized by parents as they were caring for different aged children, which some tasks were added and some others were diminished.Downloads
Published
2022-06-09
Issue
Section
Articles