การพัฒนาความรู้และทักษะการดูแลผู้สูงอายุของผู้ดูแลที่อาศัยอยู่ในครอบครัว
Keywords:
การดูแลผู้สูงอายุ , ผู้สูงอายุ, ผู้ดูแล, การประเมินความต้องการ, ครอบครัวAbstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาความรู้และทักษะการดูแลผู้สูงอายุของผู้ดูแลในเขตเทศบาลวังชมภู อำเภอเมือง จังหวัดเพชรบูรณ์ แบ่งเป็นระยะที่ 1) สำรวจความต้องการการพัฒนาความรู้เกี่ยวกับการดูแลสุขภาพผู้สูงอายุด้วยแบบสำรวจความต้องการพัฒนาความรู้เกี่ยวกับการดูแลผู้สูงอายุ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ดูแลที่มีผู้สูงอายุอาศัยอยู่ในครอบครัว จำนวน 161 คน และระยะที่ 2) ออกแบบดำเนินการและประเมินประสิทธิผลโครงการฝึกอบรมการดูแลผู้สูงอายุสำหรับผู้ดูแลโดยดำเนินการฝึกอบรม เป็นเวลา 2 วัน กลุ่มตัวอย่างคือผู้ดูแลที่มีผู้สูงอายุอาศัยอยู่ในครอบครัวจำนวน 32 คน เครื่องมือในระยะนี้ประกอบด้วย แผนการฝึกอบรมการดูแลผู้สูงอายุสำหรับผู้ดูแล และเครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบวัดความรู้ 6 เรื่อง และแบบประเมินทักษะ 3 เรื่อง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ดูแลผู้สูงอายุมีความต้องการการพัฒนาความรู้ระดับปานกลาง 9 รายการ และระดับน้อย 3 รายการ การประเมินประสิทธิผลของโครงการฯ พบว่า ผู้ดูแลผู้สูงอายุมีความรู้เกี่ยวกับโรคที่พบบ่อย การจัดการภาวะฉุกเฉินสำหรับผู้สูงอายุ การใช้ยาในผู้สูงอายุ การช่วยเหลือกิจวัตรประจำวันแก่ผู้สูงอายุ การสร้างเสริมสุขภาพผู้สูงอายุ และการจัดสภาพแวดล้อมที่เหมาะสมสำหรับผู้สูงอายุอยู่ในระดับสูงทุกรายการ และผู้ดูแลผู้สูงอายุมีทักษะเกี่ยวกับการช่วยฟื้นคืนชีพผู้สูงอายุ การช่วยเหลือผู้สูงอายุรับประทานยา และการส่งเสริมการออกกำลังกายอยู่ในระดับถูกต้องมากทุกรายการ The purpose of this research was to develop knowledge and skills among family caregivers regarding older adults’ care. The research was conducted in Wang Chomphu Municipality, Maung District, Phetchabun. Phase 1 assessed the level of need in caring for older adults via questionnaires administered to 161 family caregivers. Phase 2 was comprised of a two-day training program, delivered to 32 family caregivers, to develop and evaluate the older adult’s care program. Research instruments in this phase were a training plan for older adults’ care, the 6 dimensions of knowledge questionnaire, and 3 evaluation skills. The data were analyzed using frequencies, percentages, means and standard deviations. The results showed that, regarding older adults’ care needs, 9 items were at a moderate level and 3 items were at a low level. After participating in the training program, family caregiver knowledge regarding caring for older adults with common diseases, managing emergencies, helping older adults manage daily activities, medication use, health promotion, and environmental healthcare were at high levels. The family caregiver skills regarding cardiopulmonary resuscitation, assisting older adults taking medications, and promoting exercise in older adults were at correct levels.References
Bureau of Elderly Health, Department of Health, Ministry of Public Health. (2014). Guidelines for training of elderly caregivers 420 hours course. (2nd ed.) Bangkok: Office of the Welfare Organization Printing House Veteran. [In Thai]
Chandratilake, M., Davis, M., & Ponnamperuma, G. (2011). Assessment of medical knowledge: The pros and cons of using true/false multiple choice questions. The Nation
Medical Education in India, 24(1), 225-227.
Department of Elderly Affairs. (2017). Set of self-care knowledge and the potential development of the elderly “healthy”. Bangkok: Ministry of Social Development
and Human Security. [In Thai]
Department of Elderly Affairs. (2019). Statistics data of the number of the elderly in Thailand in 2018 with the Power Bi system/ pdf. Retrieved from http://www.dop.go.th/h/know/side/1/1/153
Dick, W., Carey, L.M., & Carey, J.O. (2005). The systematic design of instruction. Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
Faculty of Education, Suan Sunandha Rajabhat University (2016). Measurement and evaluation learning Mathematics Retrieved from http://www.eledu.ssru.ac. th/
chouang_ut/pluginfile.php/33/block html/content/%20Eva-2.pdf [In Thai]
Foundation of Thai Gerontology Research and Development Institute. (2019). Situation of the Thai elderly 2019. Bangkok: Foundation of Thai Gerontology Research
and Development Institute. [In Thai]
Khamani, T. (2004). Teaching science: Knowledge for efficient learning process management. (3rd ed.) (Revised version). Bangkok: The Publisher of Chulalongkorn University. [In Thai]
Methapisal, M., Bunloet, A. & Bumrerraj, S. (2017). The need for live-in caregiver when instrumental activities of daily living (IADL) is impaired: from the fully functioned
elder’s perspective. Srinagarind Med J; 32(6), 591-595.
Office of Health Promotion, Department of Health. (2013). Report of the Thai elderly health survey 2013 under the elderly and disabled people health promotion plan
Bangkok: Watcharin Press, P.P.
Patpol, M. (2019). Concepts of curriculum development principles. Bangkok: Center for curriculum innovation leadership and learning. Retrieved from http://www.
curriculumandlearning.com/upload/Books/A3_1544651319.pdf [In Thai]
Phalasuek, R. & Thanomchayathawatch, B. (2017). A family model for older people care. The Southern College Network Journal of Nursing and Public Health, 4(3), 135-160. [In Thai]
Phetudom, C. (2016). The elderly project. Phetchabun: Wang Chomphu Municipality Phetchabun Province [In Thai]
Sawatphol, C., Pengpinit, T., Senanikorn, A. & Srisuraphol, W. (2017). Care for elderly dependents in the Northeast of Thailand. Journal of MCU Peace Studies, 5(Special
Issue), 387-450.
Srisathitnarakun, B. (2010). The methodology in nursing research. Bangkok: Ulyi Inter Media Company Limited. [In Thai]
Thaiware. (1999). Random Custom Generator. Retrieved from https://random.thaiware.com/random-custom-generator
Vongchavalitkul, B., Sanguanwongwan, W., Chatchaisucha, S., Limsarun, T., & Thaisamak, S. 2016). Knowledge and attitude of the elderly caregivers: A case study of Thammapakorn Phoklang and Watmuang Elderly Care Center Nakhonratchasima Province. Journal of Business Administration, 5(2), 74-92.