ผลของโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการดูแลตนเองต่อพฤติกรรมการป้องกันอาการภูมิแพ้ของเด็กวัยเรียนโรคจมูกอักเสบภูมิแพ้
The Effect of Program Enhancing Self-Efficacy in Self-Care on Allergy Prevention Behaviors Among School Age Children with Allergic Rhinitis
Keywords:
โปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตน , โรคจมูกอักเสบภูมิแพ้ , เด็กวัยเรียน , พฤติกรรมการป้องกัน, อาการภูมิแพ้Abstract
การวิจัยกึ่งทดลองนี้เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการดูแลตนเองต่อพฤติกรรมการป้องกันอาการภูมิแพ้ของเด็กวัยเรียนโรคจมูกอักเสบภูมิแพ้ กลุ่มตัวอย่างคือ เด็กวัยเรียนโรคจมูกอักเสบภูมิแพ้ อายุ 8-12 ปี ที่เข้ารับการรักษาในคลินิกระบบทางเดินหายใจและภูมิแพ้ โรงพยาบาลเจริญกรุงประชารักษ์ สุ่มกลุ่มตัวอย่างเข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมในจำนวนเท่ากัน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการดูแลตนเอง ส่วนกลุ่มควบคุมได้รับการพยาบาลตามปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถามพฤติกรรมการป้องกันอาการภูมิแพ้ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .80 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพรรณนาและการทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า คะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมการป้องกันอาการภูมิแพ้ของกลุ่มทดลองภายหลังได้รับโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการดูแลตนเอง สูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ได้รับการพยาบาลตามปกติและสูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการดูแลตนเอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แสดงให้เห็นว่า พยาบาลสามารถนำโปรแกรมนี้ไปประยุกต์ใช้กับเด็กวัยเรียนโรคจมูกอักเสบภูมิแพ้ เพื่อส่งเสริมพฤติกรรมในการป้องกันอาการภูมิแพ้ The purpose of this quasi-experimental research was to study the effect of program enhancing self-efficacy in self-care on allergy prevention behaviors among school age children with allergic rhinitis. The sixty participants were children aged 8-12 years with allergic rhinitis receiving health care service at Charoenkrung Pracharak Hospital. Participants were randomly assigned equally into experimental and control groups. The experimental group received the program enhancing self-efficacy in self-care while the control group received routine care. Data were collected by preventive behaviors for allergic rhinitis questionnaire, which yielded a reliability coefficient of .80. Data were analyzed by descriptive statistics and t-tests. The results revealed that the post-test mean score of preventive behaviors for allergic rhinitis was significantly higher in the experimental group than in the control group. Also, the post-test mean score in the experimental group was significantly higher than the pre-test mean score (p < .05). The conclusion is that nurses could apply this program among school age children with allergic rhinitis.References
Bandura. A. (1997). Self - effcacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman. Burn, N., & Grove, S. (2005). The practice of nursing research. Philadelphia: WB Saunder Company.
Chinratanadisit, S., Suratanon, N., Pacharn, P., Sritipsukha, P., & Vichvanond, P. (2019). Prevalence and risk factors of allergic rhinitis in children in Bangkok area. Asian Pacifc Journal of Allergy and Immunology, 37(4), 232-9. DOI 10.12932/Ap-120618- 0336
Hayden, M. L., & Womack, C. R. (2017). Caring for patient with allergic rhinitis. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, 19(6), 290-298.
Hockenberry, J. M. (2014). The school age child and family. In E. S. Perry, J. M. Hockenberry, L. D. Lowdermilk, & D. Wilson (Eds.), Maternal child nursing care (5th ed.) (pp.985-1009). St. Louis, Missouri: Mosby.
Keebang, J., Ratchanakun, P., & Poachanukoon, O. (2012). The effect of a self-care agency promoting program on the self-care behavior of school-age children with allergic rhinitis and caregivers. Thai Journal of Pediatrics. 51(3), 199-207. [In Thai]
Lumnoi, U., & Uakit, N. (2009). The Effect of perceived self-effcacy program on selfmanagement behavior among school-age children with asthma. Thai Pediatric Journal, 6(2), 108-121. [In Thai]
Meltzer, E. O., Gross, G. N., Katial, R., & Storms, W. W. (2012). Allergic rhinitis substantially impacts patient quality of life: Findings from the nasal allergy survey assessing limitation. J Fam Prac, 61(2), 5-10.
Pakluck, P., Teerarungsikul, N. & Sananreangsak, S. (2017). Factors Related to Self-regulation for Asthma Control Among School Age Children. The Journal of Faculty of Nursing Burapha University, 25(4), 32-41. [In Thai]
Passali, D., Cingi, C., Staffa, P., Passali, F., Muluk, N. B., & Bellussi, M. L. (2018). The international study of the allergic rhinitis survey: Outcomes from 4 geographical regions. Asia Pacifc of Allergy, 8(1). e7. DOI105415/ allergy. 2018.8/e7.
Somdee, P., Pongjaturawit, Y., & Chaimongklo. N. (2017). Factors related to preventive behavior of rhinitis symptom among school-age children. The Public Health Journal of Burapha University, 12(1). 41-53. [In Thai]
Tangpathomwong, C., Nookong. P., & Senasuttipan. V. (2016). Children and caregiver factors predicting asthma control of school aged children. Journal of Nursing and Health Care, 34(2), 67-76. [In Thai]
The Allergy, Asthma, and Immunology Association of Thailand. Allergic expert.org. (pass 1). [cited 2016 Feb 17]. Retrieved from http://allergy.or.th/2016/resources_expert_detail.
Ward, L. S., Hisley, M. S. & Kennedy, M. A. (2016). Maternal-child nursing care (2nd ed.). Philadelphia: Davis Company.