ประสบการณ์ความกล้าหาญทางจริยธรรมของพยาบาลวิชาชีพ

Lived Experiences of Moral Courage among Professional Nurses

Authors

  • อาภา หวังสุขไพศาล
  • ภรณี พวงแก้ว
  • โสรัตน์ วงศ์สุทธิธรรม
  • บุญญาภา โพธิ์เกษม

Keywords:

พยาบาลวิชาชีพ, ความกล้าหาญทางจริยธรรม, ประสบการณ์วิทยา, Professional nurse, moral courage, phenomenology

Abstract

การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อบรรยายประสบการณ์และค้นหาแก่นสาระของประสบการณ์ความกล้าหาญ ทางจริยธรรมของพยาบาลวิชาชีพ โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพตามแนวปรากฏการณ์วิทยาเชิงพรรณนาของ Giorgi ซึ่งยึดแนวการศึกษาปรากฏการณ์วิทยาของฮุสเซิร์ล ผู้ให้ข้อมูลคือ พยาบาลวิชาชีพที่ปฏิบัติหน้าที่ในโรงพยาบาลที่เป็น สถานที่ศึกษาของนักศึกษาพยาบาลแห่งหนึ่ง ได้มาจากการคัดเลือกแบบเฉพาะเจาะจง ผู้ให้ข้อมูลมีจำนวนทั้งสิ้น 18 คน ซึ่งเกือบทั้งหมดมีประสบการณ์การปฏิบัติงานในหอผู้ป่วยในไม่น้อยกว่า 5 ปี เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก และวิเคราะห์ข้อมูลตามแนวการวิเคราะห์ข้อมูลแบบ Empirical Phenomenological Analysis ของ Giorgi ผลการวิจัยพบว่าประเด็นหลักของประสบการณ์ความกล้าหาญทางจริยธรรมของพยาบาลวิชาชีพ ประกอบด้วยยึดมั่นในหลักการทางจริยธรรม เผชิญหน้าต่อผลลัพธ์ของการกระทำ ดำรงเป้าหมายแห่งจริยธรรม และพฤติกรรม การแสดงออกแบบผู้นำ การศึกษาครั้งนี้ เป็นประโยชน์ต่อการพัฒนาความกล้าหาญทางจริยธรรมของพยาบาลวิชาชีพ โดยการส่งเสริมให้มีความรู้ ความเข้าใจด้านหลักการทางจริยธรรม และความไวทางจริยธรรม เพื่อจัดการกับประเด็นความเสี่ยงทางจริยธรรมในสถานการณ์ทางการพยาบาลได้อย่างเหมาะสม  This research objective was to describe and explore the essence of professional nurses’ experiences of moral courage. The qualitative research methodology was based on Giorgi and Husserlians’ descriptive phenomenology. The research informants were 18 professional nurses working at a teaching hospital. Almost all the informants had working experience in the inpatient unit for at least five years. The data were collected through in-depth interviews and analyzed using Giorgis’ empirical phenomenological analysis. The results showed that the lived experiences of moral courage among professional nurses included: 1) Adhering to ethical principles, 2) Facing the consequences of moral action, 3) Upholding moral goals, and 4) Leadership behaviors. The results of this study can be used as general information for developing professional nurses’ moral courage by promoting their understanding of moral principles and sensitivity to appropriately deal with ethical risk issues in critical situations.

References

Arpanantikul, M., Prapaipanich, W., Senadisai S., & Orathai, P. (2014). Nursing administrators’ perception of Thai registered nurses’ professional ethics. Thai Journal of Nursing Council, 29(2), 5-20. [in Thai].

Benner, P. (1984). From novice to expert, excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley Publishing.

Edmonson, C. (2015). Strengthening moral courage among nurse leaders. Online Journal of Issues in Nursing, 20(2), 9.

Escolar-Chua, R. L. (2018). Moral sensitivity, moral distress, and moral courage among baccalaureate Fillipino nursing students. Nursing Ethics, 25(4), 458-469.

Fry, S. T., & Johnstone, M. J. (2008). Ethics in nursing practice: A guide to ethical decision making (3rd ed.). Massachusetts: Wiley-Blackwell Publishing.

Gastmans, O. (2015). Moral distress experienced by nurses: A quantitative literature review. Nurs Ethics, 22(1), 15-31.

Giorgi, B. M. (2010). Application of descriptive phenomenological research method to the field of clinical research. Les Collectifs du Cirp, 1, 119-129.

Gibson, E. (2019). Longitudinal learning plan for developing moral courage. Teaching and Learning in Nursing, 14(2), 122-124.

Hawkins, S. F., & Morse J. (2017). The praxis of courage as a foundation for care. Journal of Nursing Scholarship, 46(4): 263-70. doi: 10.1111/jnu.12077.

Hunt, F. (2020). Nursing ethics and moral courage in nursing practice. Journal of Nursing Research and Practice, 4(3), 1-2.

Khatiban, M., Falahan, S. N., & Soltanian, A. R. (2021). Professional moral courage and moral reasoning among nurses in clinical environments: A multivariate model. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 14, 20.

Khodaveisi, M., Oshvandi, K., Bashirian, S., Khazaei, S., Gillespie, M., Masoumi, S. Z., & Mohammadi, F. (2021). Moral courage, moral sensitivity and safe nursing care in nurses caring of patients with COVID-19. Nursing Open, 8, 3538-3546.

Lachman, V. D., (2010). Strategies necessary for moral courage. Retrieved from https://ojin.nursingworld.org/table-of-contents/volume-15-2010/number-3-september-2010/strategies-and-moral-courage/

Lachman, V. D., Murray, J. S., Iseminger, K., & Ganske, K. M. (2012). Doing the right thing: Pathways to moral courage. Retrieved from https//americannursetoday.com/doing-the-right-thing-pathways-to-moral-courage/

Leuter, C., Petrucci, C., Mattei, A., Tabassi, G., & Lancia, L. (2013). Ethical difficulties in nursing, educational need attitudes about using ethics resources. Nursing Ethics, 20(3), 348-358.

Numminen, O., Repo, H., & Leino-Kilpi, H. (2017). Moral courage in nursing: A concept analysis. Nursing Ethics, 24(8): 878-891.

Numminen, O., Katajisto, J., & Leino-Kilpi, H. (2019). Development and validation of nurses’ moral courage scale. Nursing Ethics, 26(7-8), 2438-2455.

Phra Pariyattithada (Somnouk Thitamedho/Homruen). (2016). The moral courage in Theravada Buddhism Retrieved from http://oldweb.mcu.ac.th/En/thesiscontent_desc.php?ct=1&t_id=2285 [in Thai]

Restika, I., Haskas, Y., & Suarnianti. (2021). Moral courage among clinical nurses: A comparison of government hospital and private hospital. International Journal of Nursing and Health Services, 4(4), 385-391.

Rongsawat, O., Trapsinsaree, D., & Leecharoen, P. (2020). Moral courage in nursing. The Southern College Network Journal of Nursing and Public Health, 7(3), 23-37. [in Thai]

Sadooghiasl, A., Parvizy, S., & Ebadi. (2018). A. concept analysis of moral courage in nursing: A hybrid model. Nursing Ethics, 25, 6-19.

Thompson, C., & Dowding, D. (2009). Essential decision making and clinical judgement for nurses. London: Churchill Livingstone.

Thorup, C., Rundqvist, E., Roberts, C., & Delmar, C. (2011). Care as a matter of courage: Vulnerability, suffering and ethical formation in nursing care. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 26. 427-35. doi: 10.1111/j.1471-6712.2011.00944.x.

Downloads

Published

2023-04-11