ประสิทธิผลการสื่อสารในองค์กร
Keywords:
การสื่อสาร, การสื่อสารในองค์การAbstract
การวิจัยครั้งนี้ มีเพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลของพนักงาน บริษัท ฮีโน่มอเตอร์ส แมนูเฟคเจอริ่ง (ประเทศไทย) จำกัด(สำนักงานใหญ่) ที่มีต่อปัจจัยที่ก่อให้เกิดปัญหาและอุปสรรคในการสื่อสารเพื่อพัฒนาองค์กร ของ บริษัท ฮีโน่มอเตอร์ส แมนนูเฟคเจอริ่ง (ประเทศไทย) จำกัด(สำนักงานใหญ่) และเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างรูปแบบการสื่อสารในองค์กร ได้แก่ สื่อที่ใช้ในการสื่อสาร ช่องทางการสื่อสาร ประเภทการสื่อสาร ทิศทางการสื่อสารและปัจจัยที่ก่อให้เกิดปัญหาและอุปสรรคในการสื่อสารเพื่อพัฒนาองค์กรของ บริษัท ฮีโน่มอเตอร์ส แมนนูเฟคเจอริ่ง (ปรเทศไทย) จำกัด(สำนักงานใหญ่) กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ เป็นพนักงานที่ปฏิบัติงานอยู่ที่ บริษัท ฮีโน่มอเตอร์ส แมนนูเฟคเจอริ่ง (ประเทศไทย) จำกัด(สำนักงานใหญ่) จำนวน 340 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบสอบถามปัจจัยส่วนบุคคลของ ผู้ตอบแบบสอบถาม แบบสอบถามรูปแบบการสื่อสารในองค์กร และแบบสอบถามปัจจัยที่ก่อให้เกิดปัญหาและอุปสรรคในการสื่อสารเพื่อพัฒนาองค์กร ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลที่มีระดับการศึกษา และระดับตำแหน่งงานที่แตกต่างกันจะมี ผลกับปัจจัยที่ก่อให้เกิดปัญหาและอุปสรรคในการสื่อสารเพื่อพัฒนาองค์กร ของบริษัท ฮีโน่มอเตอร์ส แมนนูเฟคเจอริ่ง (ประเทศไทย) จำกัด(สำนักงานใหญ่) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในขณะที่ด้านรูปแบบการสื่อสารในองค์กร ได้แก่ ประเภทการสื่อสาร ทิศทางการสื่อสาร มีผลต่อปัจจัยที่ก่อให้เกิดปัญหาและอุปสรรคในการสื่อสารเพื่อพัฒนาองค์กรของ บริษัท ฮีโน่มอเตอร์ส แมนนูเฟคเจอริ่ง (ประเทศไทย) จำกัด(สำนักงานใหญ่) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 The purposes of the research were to study the personal factors of Hino Motors manufacturing (Thailand) ltd. Employees(headquarters) that the affect problems and obstacles to communication in the organization of Hino Motors manufacturing (Thailand) ltd. (headquarters) ; and to study the relations of communications styles in the origination, i.e. the medium used for communication, communication channel, communication type, communication direction, and the possible factors of problem and obstacles to communication in the organization of Hino Motors manufacturing (Thailand) ltd. (headquarters). The sample consisted of 340 employees who have been working at of Hino Motors manufacturing (Thailand) ltd. (headquarters). The research tool was questionnaires asking them about the factors that cause a problem as well as obstacles to communication in the organization. The results were that the personal factors in terms of different education backgrounds and career positions had an impact on the factors that cause a problem as well as obstacles to communication in the organization of of Hino Motors manufacturing (Thailand) ltd. (headquarters), a significance level of .05. Meanwhile, the communication style in the organization, i.e. the medium used for communication, communication channel, communication type, and communication direction affected the factors that cause a problem as well as obstacles to communication in the organization of Hino Motors manufacturing (Thailand) ltd. (headquarters), a significance level of .05.Downloads
Issue
Section
Articles