การตอบสนองของผู้ซื้อประกันชีวิตใน สปป.ลาว (นครหลวงเวียงจันทน์)

Authors

  • วรพจน์ วรจารุพงค์
  • สุชนนี เมธิโยธิน
  • พิมพ์รำไพ พันธุ์วิชาติกุล
  • ณภัคอร ปุณยภาภัสสร

Keywords:

ประกันชีวิต, ลาว, พฤติกรรมผู้บริโภค, การตัดสินใจ

Abstract

            การวิจัยครั้งนี้เพื่อศึกษาการตอบสนองของผู้ซื้อประกันชีวิตใน สปป. ลาว (นครหลวงเวียงจันทร์) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือผู้ซื้อประกันชีวิตใน สปป. ลาว (นครหลวงเวียงจันทร์) จำนวน 400 ชุด เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยทำการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน (Multistage Sampling) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ และทดสอบสมมติฐานประกอบด้วย ค่าฉลี่ย ร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test (Independent Sample t-test), one way ANOVA, และ Multiple Regression Analysis โดยกำหนดค่านัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05            ผลการวิจัยพบว่า 1) ปัจจัยส่วนบุคคล การศึกษา อาชีพ และรายได้ ไม่มีผลกับกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตส่วน เพศ อายุ และสถานภาพ 2) ปัจจัยภายนอกด้านวัฒนธรรม สังคม และรูปแบบการซื้อประกันชีวิต 3) ปัจจัยภายในด้านการจูงใจ การเรียนรู้ การรับรู้ ความเชื่อ และทัศนคติ มีผลกับกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิต และพบว่า 4) กระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิต ด้านการรับรู้ก่อนการซื้อประกันชีวิต การค้นหาข้อมูลในการซื้อประกันชีวิต ด้านการเลือกประเภทของประกัน การเลือกบริษัทประกัน การเลือกผู้ขายประกัน ช่วงเวลาในการซื้อขายประกัน และจำนวนในการซื้อประกันชีวิต            The purposes of the research were to study life insurance buyer’s response in Laos: Vientiane. The sample group consisted of 400 life insurance buyers in Vientiane, Laos People’s Democratic Republic. The instrument used for data collection was questionnaires. Multistage Sampling was used for choosing sample. Statistics used for data analysis and hypotheses testing consisted of mean, percentage, standard deviation, t-test (Independent Sample t-test), one way ANOVA, and Multiple Regression Analysis. The significance value was determined at 0.05.             The finding were as follow: (1) demographic factor including gender, education, occupation, and income didn’t have influence on buying decision process, but age and marital status had influence on buying decision process of life insurance. (2) External factor concerning culture, society, and type of life insurance had influence on buying decision process of life insurance. (3) Internal factors including motivation, learning, recognition, beliefs, and attitudes had influence on buying decision process of life insurance. (4) Buying decision process including recognition before buying life insurance, information searching, and alternative assessment had influence on the response of life insurance buyer in term of choosing the type of life insurance, sale representative, buying time, and number of life insurance policies.

Downloads